Vypracovala: Irena Onderková UČO: 105074 Příprava č.1: Jak se znám Třída: 8 Literatura: Občanská výchova, Rodinná výchova, pro 8. ročník ZŠ a víceletá gymnázia, Fraus 2005 Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova Mezipředmětové vztahy: vztah s občanskou výchovou Cíle vyučovací hodiny: vědomosti: - pochopit pojmy sebepojetí, sebepoznání, sebehodnocení dovednosti: - uvědomění si v čem spočívá rozdílnost mezi zdravým a přehnaným sebevědomím - uvědomit si rozdílnost svého Já – jinak se vnímáme, jiní skutečně jsme, jinak nás vnímají druzí lidé - sebedůvěra postoje: - positivní přístup k sobě samému klíčové kompetence: kompetence komunikativní, kompetence sociální Učební pomůcky: Tabule, sešity, pracovní listy Obsah: o 1) Napiš do sešitu jaká si myslíš, že jsi, jaké jsou tvoje klady a nedostatky, v čem si myslíš, že vynikáš a naopak o Potom jim řeknu ať napíší to stejné , ale o sousedovi a ať ho namalují o potom si některé práce přečteme o pak nakreslím na tabuli panáčka a ke každé části těla nakreslím šipku s otázkou, žáci si to překreslí do sešitu a otázky zodpoví: 1. co se mi honí hlavou 2. co se mnou pohne 3. co mi zvoní v uších 4. proč se mi nedostává slov 5. co nebo kdo mi rozbuší srdce 6. co mi leží v žaludku 7. z čeho se mi podlamují kolena 8. za čím si stojím 9. na čem trvám 1.Vysvětlím pojmy: Sebepoznávání, sebehodnocení, seberealizace Sebepoznávání: Uvědomění si zvláštnosti v průběhu vlastního prožívání a chování, zejména kladů a nedostatků celé své osobnosti. Sebehodnocení: Je výsledkem vyhodnocování, které jedinec dělá o sobě. Seberealizace: Sebeuplatnění, uplatnění svých schopností, dosažení vědomě vytyčených cílů a překonávání překážek 2.Ohodnoť body od 1 – 5 do jaké míry jsou u tebe zastoupeny tyto vlastnosti: Stejný úkol dej svému spolužákovi a pak to porovnejte: Vzor: jsem vyrovnaný = 1 Nejsem vyrovnaný = 5 1. vyrovnanost………………………… 2. spolehlivost………………………… 3.kamarádskost……………………….. 4. ohleduplnost……………………….. 5. cílevědomost………………………. Příprava č.2: Mezi vrstevníky Třída: 7 Literatura: Občanská výchova, Rodinná výchova, pro 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia, Fraus 2004 Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova Mezipředmětové vztahy: vztah s občanskou výchovou Cíle vyučovací hodiny: vědomosti: - seznámení s pojmy jako je parta, vrstevníci, rozlišení skupin podle zájmů, aktivit dovednosti: - uvědomění si vlivu skupiny na její členy - schopnost rozpoznat možný negativní vliv kamarádů a part postoje: - jednat podle vlastního uvážení, svědomí a přesvědčení - nenechat se ovlivnit případným negativním působením okolí - umět říci „ne“ klíčové kompetence: - kompetence komunikativní, kompetence k řešení problémů Vyučovací pomůcky: - tabule, sešity, obrázky, na kterých lidé vykonávají nějakou činnost Obsah: Kdo jsou to vrstevníci? Jedinci přibližně stejného věku. Kamarádi s podobnými názory a zájmy. S vrstevníky můžeme také vytvářet skupiny – zájmový kroužek,, party..) 1. žáci do sešitu zodpoví následující otázky: 1. Kde se setkáváš se svými vrstevníky? (na sportovních stadionech, táborech, koncertech, v divadle,,… 2. Jak trávíš volný čas? 3. Jsi členem některé dětské organizace? 4. Přijímáš ve skupině nové role? Jaký vliv na tebe mohou mít lidé na fotografiích, co by jsi o nich řekl? Rozdám jim několik obrázků 1. Tj.jaké jsou vztahy mezi lidmi na fotografiích 2. Co je jejich společným zájmem 3. Jak se mohou navzájem ovlivňovat 4. Líbilo by se ti být členem takové skupiny a proč?... Co je to parta vrstevníků? Soc. skupina Vstup je dobrovolný Je pro ni typické: přátelství, spory, soupeření,…. - někdy se v partě učíme i novým věcem - Je někdo z vás v nějaké partě, pokud ano v jaké? - Čím je pro tebe významné členství v partě? Jsou však také party, kterým by se měl člověk spíše vyhýbat. - víš jaké to jsou? - Party, které př. páchají trestnou činnost: vandalismus, užívání drog, ničení veřejného majetku - sprejeři, šikanování, sekty… Scénka 1: Jeden žák bude hrát vandala, který ničí veřejný majetek se svou partou a bude se snažit zlákat svého spolužáka, aby se k nim přidal. Scénka 2: Jeden žák bude druhému žákovi nabízet nějakou drogu a ten druhý ji bude odmítat? - chci, aby si žáci uvědomili, jak by se měli v takových situacích chovat… - že i když to tak dělá celá parta, tak to neznamená, že oni to musí dělat také - že i když se mu Boudou posmívat, tak si musí trvat na svém a nepodlehnout - umět říci rozhodné NE Diskuze: Jak by se v takové situaci zachovali oni Skupinová práce: Kouření – je velkým problémem u mladistvých, mezi vrstevníky… Rozdělím žáky do dvou skupin 1.sk. – výrobci tabáku, budou jej propagovat 2 sk. - odpůrci kouření – Liga proti kouření Zvolí si pak mluvčího a zapisovatele Sepíší pak všechny pro a proti do dvou sloupců o Kouření na tabuli – pak to porovnáme Příprava č. 3: Co už je za mnou Třída: 8 Literatura: Občanská výchova, Rodinná výchova, pro 8. ročník ZŠ a víceletá gymnázia, Fraus 2005 Počet žáků: 26 Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova Mezipředmětové vztahy: vztah s občanskou výchovou Cíle vyučovací hodiny: vědomosti: uvědomit si, že během vývoje organismu nedochází ke změnám fyzickým, ale také psychickým a sociálním. dovednosti: - všímat si rozdílů mezi lidmi a brát je jako přirozené - co bychom měli dělat, abychom žili co nejdéle postoje: - nevnímat odlišnost lidí, jako něco špatného – není to důvod k nepřátelství - přijímání biologických, psychických a sociálních změn v životě jako něco přirozeného Učební pomůcky: Tabule, sešity Obsah: Nakreslím na tabuli čáru života, na počátku úsečky bude narození a na konci smrt - zkus odhadnout, ve kterých místech se nachází tvůj současný život - jaký je průměrná délka života u žen,u mužů? 1.co přispívá k delšímu zdravému životu člověka?: (Každý řekne jednu věc) zdravý životní styl, zdravá výživa, dostatek pohybu, radostný přístup k životu, dobré vztahy s druhými 2.Co může život zkracovat? Nemoc, špatná strava, nedostatek pohybu, kouření, alkohol, pesimismus aj. 3. je člověk celý život stejný? Člověk se v průběhu života neustále mění a vyvíjí. Poznává a učí se nové věci, získává nově vědomosti, dovednosti, schopnost apod. Největší změny se odehrávají v období dětství a dospívání .- v čem se mohou lidé lišit? pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, atd. (podrobněji - Základní práva a svobody) 4.Na člověka má vliv? Prostředí ve kterém vyrůstáme Rodina, Kamarádi, přátelé, škola tj. společnost, zájmové kroužky, náboženství, národ, Vše, co jsme prožili v minulosti To jací jsme a kým se v budoucnu můžeme stát, ovlivňuje mnoho činitelů: Vrozené předpoklady tj. genetika ( stavba těla, vlohy), prostředí ve kterém vyrůstáme 5. každý sám do sešitu pomocí obrázků, které namaluje vyjádří: o nejdůležitější okamžiky svého života, proč byli podle něj nejdůležitější, zda byly (ne)příjemné o rozhodující události, které měli vliv na jeho osobnost o pak najdeme společné znaky a rozdíly