Link: dataStoreItem Kateřina Slavíčková, UČO 105648 5. ročník, Bi/Rv Podzim 2007 Přípravy na hodiny Rodinné výchovy na ZŠ TÉMA: Sexuální deviace (úchylky) ROČNÍK: devátý ČASOVÁ DOTACE: 45 minut a) SCÉNÁŘ HODINY ÚVOD: Na začátku hodiny se žáků zeptáme, jestli a co si pod pojmem sexuální deviace představují. Pokud žáci tento pojem neznají, seznámíme je s ním. (Sexuální deviace jsou odchylkou sexuálního života). MOTIVACE: Žáci mají za úkol na tabuli vypsat co nejvíce slov, které je napadnout k pojmu sexuální život. Během expozice budeme s žáky postupně navazovat na tyto slova. EXPOZICE: 1. Výklad bude probíhat frontálně, přerušovaný otázkami k žákům, na jejich vlastní zkušenosti, nebo na informace, které k dané problematice slyšeli v médiích. 2. Diskuse na téma: „Jak se správně zachovat při setkaní se sexuálním deviantem.“ Žáci si během expozice nemusí psát žádné poznámky, protože text dostanou vytištěný a vlepí si ho do sešitu. ZÁVĚR: Poděkování žákům za jejich otevřenost k často tabuizovanému tématu sexuálních deviací. b) TEORETICKÁ PŘÍPRAVA HODINY Sexuální chování může být považováno za normální, pokud se odehraje mezi věkově zralými, nepříbuznými, souhlasícími lidmi a současně nevede k psychickému či fyzickému poškození žádného z partnerů. U sexuálních deviací je vždy jedna z těchto podmínek porušena. Jde zde především o vrozenou dispozici, kde pozdější okolnosti jako jsou výchova, zkušenosti a podobně už jen dotvářejí deviaci a mohou tyto projevy dispozic buď utlumovat, nebo podporovat. Sexuálních deviací je nespočet mnoho. Například exhibicionismus, pedofile, sadismus, masochismus, voyeurismus neboli laicky řečeno „šmírování“, nebo nekrofilie a samozřejmě existuje ještě mnoho dalších. Jednou z nejčastěji se vyskytujících sexuálních deviací patří exhibicionismus. Je to snaha předvádět se před ostatními. Pravý exhibicionista bývá většinou spíše nesmělý muž. Není skutečně nebezpečný, spíše jen obtížný. Obvykle nenavazuje žádný kontakt, jen na sebe upozorní písknutím nebo podobně. O bližší seznámení nestojí, a pokud žena naznačí svůj zájem o kontakt, obvykle uteče. Exhibicionistovi stačí k vzrušení pouhý pohled kolemjdoucí ženy či dívky. Nicméně ne každý muž odhalující se před ženami je skutečný exhibicionista. Pokud se totiž dopouští exhibic před dětmi, je velmi pravděpodobné, že se jedná o pedofila. Pedofilové jsou lidé, kteří preferují jak fyzickou nezralost objektu, tak i jeho dětské chování. Nejčastěji se zaměřují na děti ve věku 5 až 12 let. Muži, kteří se zaměřují na dospívající dívky, trpí hebefilii. Mezi další úchylky patří masochismus. Je pojmenován po hraběti Masohu. Lidé, kteří touto úchylkou trpí, nacházejí požitek a rozkoš v utrpení. Nechávají se například dobrovolně spoutat, bičovat, rvát za vlasy a tak dále. Protipólem masochismu je sadismus. Ten je pojmenován po markýzi de Sade. Pokud se spojí masochismus se sadismem, tak mluvíme o sadomasochismu. Tyto dvě deviace existovaly již ve starém Římě. Sexuální deviace jsou odchylkou sexuálního života. Jejich projevy mají širokou škálu aktivit od neškodného a jen společensky obtížného chování, ale muže vést k nejnebezpečnějším trestným činům proti lidské důstojnosti, zdraví nebo životu obětí. Společensky nebezpečné sexuální deviace se mohou projevovat jako sexuální delikt, ale sexuální deviace a sexuálně delikventní chování spolu nemusí vůbec souviset. Člověk trpící některou z těchto nemocí se může buď úplně vyléčit, nebo jejich intenzitu zmírnit. TÉMA: Cesta životem ROČNÍK: sedmý ČASOVÁ DOTACE: 45 minut a) SCÉNÁŘ HODINY ÚVOD: Dnešní hodina bude pro žáky zajímavým pohledem do historie jejich dosavadního života MOTIVACE: Žáci mají za úkol vymyslet a postupně ostatním říct nejdůležitější okamžik jejich dosavadního života. SAMOSTATNÁ PRRÁCE ŽÁKŮ: Na čistý list papíru A4 žáci nakreslí cestu vyjadřující dosavadní život. Počátek cesty - narození Konec cesty - současnost Na cestu vyznačí významné životní události i s rokem, kdy se přihodily (narození sourozence, vstup do školy, vstup do školy, stěhování, setkání s přáteli, úraz, nemoc, skvělá dovolená, …) Pokud zbude volný čas, dobrovolníci své „cesty“ ukáží a okomentují. ZÁVĚR: Poděkování žákům za jejich aktivitu. Práce vybrat a prohlédnout si je (velmi zajímavé, vypovídací hodnota o žácích). Učíme sami - organizace výuky · třída bude rozlosována do dvojic (nejlépe dívka - chlapec) · dvojice dostanou téma hodiny s návrhem zpracování · připraví si tuto hodinu pro třídu na celou vyučovací hodinu (mít připravenou doplňkovou aktivitu, hru, kdyby zbyl čas) · sami (po dohodě s učitelem) si připraví pomůcky, popř. řeknou včas ostatním, co si mají přinést) · sami si ve třídě zajišťují kázeň (mohou navrhovat případné tresty, poznámky) · hodnotí práci svých spolužáků, za všemožné aktivity udělují známky, známkuji případné skupinové či samostatné práce (hodnocení musí být schopni obhájit učiteli) · na závěr každé hodiny (5-10min) - hodnocení - organizátoři zhodnotí svou připravenost, svůj výstup spolupráci se spolužáky (co se povedlo, co ne, proč) - žáci zhodnotí výstup organizátorů, jejich připravenost, svou aktivitu, kázeň, navrhnout hodnocení organizátorů - učitel ohodnotí výkon organizátorů známkou · hodina bude připravena již hodinu před plánovaným výstupem (včetně pomůcek), kdyby někdo chyběl · člen dvojice musí být schopen hodinu odprezentovat v případě nutnosti sám TÉMA: Láska je, když… ROČNÍK: osmý ČASOVÁ DOTACE: 45 minut a) SCÉNÁŘ HODINY Námět na samostatnou či skupinovou práci · vytvořte co nejvíce vět Láska je, když… a potom se pokuste o nějakou obecnější definici lásky z toho, co jste o ní napsali Námět na skupinovou práci · organizátoři si seženou citáty o lásce a napíší je na kartičky · kartičku dají každé skupince (dvojici), ta se nad ním zamyslí, potom ho ostatním přečte a řekne svůj názor na něj, zda se zdá pravdivý či nepravdivý, zda platí i v dnešní době a proč Námět na scénky · Dvojice - pantomima - námluvy beze slov