Struktura přípravy na vyučovací hodinu VZK Markéta Pajerová +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Tematický okruh-téma: Sexuální výchova – Pohlavní orgány muže a |Ročník: 7 | |ženy | | | |Časová dotace: 45 | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova |Mezipředmětové vztahy: Přírodopis | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Cíle vyučovací hodiny: Téma hodiny žákům objasňuje a vysvětluje vědomosti z oblasti | |pohlavních orgánů muže a ženy. | | | |klíčové kompetence: Kompetence komunikativní, Kompetence k učení, Kompetence sociální a | |personální | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Obsah: | | | |učivo: Pohlavní orgány ženy, pohlavní orgány muže | | | |pojmy opěrné (žák je zná, měl by je znát): pohlavní znaky, pohlaví, zevní pohlavní orgány | | | |pojmy nové (souvisí s obsahem učiva): Děloha, vaječníky, děložní čípek, vejcovody, pochva, | |menstruace, poluce. | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Výuková metoda: diskuse, výklad | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Organizační forma výuky: výuka ve skupině | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Učební pomůcky, didaktická technika: nástěný obraz pohlavních orgánů ženy a muže, obrázek | |pohlavních orgánů ženy pro každého žáka | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | Scénář hodiny | | | | | | | |I. Úvod (organizace, opakování, zkoušení, motivace, seznámení s cílem hodiny) | | | | Uklidnění žáků a zapsání do třídní knihy. Napsání tématu hodiny na tabuli, které pro tuto| |hodinu zní: Pohlavní orgány ženy a muže. | | | |II. Hlavní část (expozice, fixace, aplikace) | | | | Víte, co patří mezi vnitřní ženské pohlavní orgány? Mezi vnitřní ženské pohlavní orgány | |patří děloha. Děloha je svalový orgán hruškovitého tvaru. V době pohlavní zralosti prodělává| |změny, které se pravidelně opakují ve 28denních menstruačních cyklech. Cykly souvisí s | |činností vaječníků. Víte, kolik má každá žena vaječníků? (2) Vaječníky jsou orgány, ve | |kterých se vyvíjí vajíčka. Vajíčka jsou ženské pohlavní buňky. Mezi další vnitřní pohlavní | |ženské orgány patří děložní čípek, který spojuje dělohu s pochvou. Víte, co je označováno | |jako pochva? Pochvou se označuje část těla, která spojuje dělohu s vnějšími pohlavními | |orgány. Posledním vnitřním ženským orgánem jsou vejcovody, jimiž se vajíčka dostávají do | |dělohy. | | | | Dívky prochází několika fázemi vývoje. Nejdříve dochází k růstu vaječníků, růstu těla do | |výšky, růstu prsou, růstu zaoblených boků. Po čase se zvětšuje pochva, přichází první | |menstruace. Začíná se ochlupovat podpaží, zpomaluje se růst, dochází k vývinu druhotných | |pohlavních znaků, o kterých jsme mluvili minulou hodinu. | | | | Mezi mužské pohlavní orgány patří varle, nadvarle, prostata, chámovod, semenný váček, | |močová trubice a topořivá tělesa. | | | | Vývoj chlapců zahrnuje fázi růstu varlat, růstu těla do výšky, růstu pubického ochlupení. | |Tělesný růst zahrnuje růst ramen, ochlupení po těle. Vývoj penisu a druhotných pohlavních | |znaků. | | | | Tělesná zralost se u dívek projevuje začátkem menstruace. Menstruací rozumíme krvácení, | |které se dostavuje po 28 dnech, v případě, že nedojde k oplození vajíčka. Pochvou z těla | |odchází sliznice dělohy. Menstruace se nazývá lidově „měsíčky“. Jako ochranu při krvácení | |dívky používají vložky, či tampóny, které jsou volně dostupné v drogeriích. | | | | Tělesná zralost chlapců se projevuje polucí. Polucí rozumíme přirozený jev, který | |doprovází dospívání chlapců, při kterém dochází k samovolné erekci, která je i bez zjevného | |důvodu. Při sexuálním vzrušení se penis zaplní krví a ztopoří. Dojde k výronu semene. Výron | |semen se nazývá ejakulace. | | | | | | | |III. Závěr (zápis, zadání domácího úkolu, zhodnocení hodiny) | | | | | | | | Zadání domácího úkolu.Žáci dostanou okopírované obrázky s vnitřními ženskými pohlavními | |orgány. K daným číslůmse mají pokusit napsat příslušný pohlavní orgán. | | | | | | | | Anatomie ženského pohlavního ústrojí | | | | | | | |· | | | |· Soubor:Female reproductive system lateral nolabel.png | | | |Pro učitele: | | | | 1) vejcovody 8) vaječníky | | | | 2) močový měchýř 9) tračník | | | | 3) stydká kost 10) děloha | | | | 4) bod G 11) poševní klenba | | | | 5) klitoris 12) děložní hrdlo | | | | 6) močovod 13) konečník | | | | 7) pochva 14) anus | | | | | | | | Případné dotazy žáků na to, co jim není jasné z této hodiny. | | | | Zhodnocení práce v hodině. | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| +--------------------------------------------------------------------------------------------+