Struktura přípravy na vyučovací hodinu Vyučující: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Tematický okruh-téma: RODINA:vztahy |Ročník: 8.B | | | | |(RVP-oblas:t Člověk a zdraví |Časová dotace: 45 min | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, |Mezipředmětové vztahy: Ov | |Výchova demokratického občana | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Cíle vyučovací hodiny: | | | |očekávané výstupy: respektuje přijatá pravidla soužití ; pozitivní komunikací a kooperací | |přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v rodině | | | |klíčové kompetence: | | | | o K řešení problémů | | o Komunikativní | | o Sociální a personální | | o Občanská (respektuje hodnoty, odmítá násilí) | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Obsah: | | | |Učivo – (RVP) – Vztahy mezi lidmi a formy soužití – •vztahy a pravidla soužití v prostředí | |komunity | | | | | | | |pojmy opěrné (žák je zná, měl by je znát) | | | |-rozdíl mezi manželstvím a rodinou | | | | | | | |pojmy nové (souvisí s obsahem učiva) | | | |-zákon o rodině | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Výuková metoda: | | | | o Výklad | | o Didaktická hra | | o Vysvětlování | | o diskuse | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Organizační forma výuky: | | | | o skupinová spolupráce | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Učební pomůcky, didaktická technika: | | | |-tabule, herní plán z učebnice Fraus 7 , s74 –„Cesta k pokladu“ | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | Scénář hodiny | | | | | | | |I. Úvod (organizace, opakování, motivace, seznámení s cílem hodiny) | | | | | | | |II. Hlavní část (expozice, diskuse) | | | | | | | |III. Závěr (zápis) | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Motivace: | | | |Mít rodinu není tak samozřejmé, jak by se mohlo zdát. I když většina dětí má to štěstí, že | |se kolem nich hned po narození začnou točit máma s tátou , dědečkové a babičky… | | | | | | | | Opakování | | | |Minianketa - rodina: | | | | | | | |Vzpomeň si, co všechno už víš o rodině. Napiš co možná nejvíc informací, které znáš, | |nápovědou ti mohou být následující otázky | | | | | | | | 1. Vysvětli pojem rodina: | | | | | | | | 2. Co je hlavním úkolem rodiny? | | | | | | | | 3. Jaké typy rodin znáš? | | | | | | | | 4. Vysvětli rozdíl mezi pojmy rodina x manželství: | | | | | | | | | | | | Diskuse, nové učivo | | | |-co vám říkají úsloví „žít na psí knížku“ nebo „žít na hromádce“, manželství na zkoušku | | | |- jak to bylo v minulosti? | | | |- Jaký je tvůj názor na společný život před svatbou? Co pozitivního a co negativního může | |přinášet? | | | |-vztahy v rodině – hra „cesta k rodinnému pokladu“ – po skončení nechat děti vysvětlit, na | |jakých pravidlech je hra založena | | | |- Zákon o rodině – vztah mezi manželi a vtah rodiče x děti | | | | | | | | Závěr | | | |- Vždy záleží více na vztazích mezi členy rodiny, než na jejich počtu. | | | |- rodina není ani v moderní době přežitkem, má stále své opodstatnění a hraje důležitou roli| |v životě člověka i celé společnosti. Nemusí být nutně stvrzena manželstvím, ale měla by | |plnit svoji úlohu. Poskytovat bezpečí, lásku, porozumění i materiální zázemí. | | | | | | | | | | | | | | | |Lit: Fraus 7- s. 74 –herní plán „Cesta k pokladu“ | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Hana Dluhá , učo 90444