STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Cílem přednášky je seznámit s problematikou a využitelností strategického plánování a vybavit dovednostmi pro úspěšné strategické plánování činnosti školy. Tyto dovednosti pomohou rozpoznat i dopředu předvídat možné tlaky vedoucí k potřebě změn ve škole a pružně na ně reagovat. Organizace, • která umožní vypracovat lepší program, • získat spolehlivou zpětnou vazbu, • jak postupovat, • změnit věci, které nefungují, • shromáždit důležité informace o organizaci, má perspektivu. Přednáška - umožní náhled na strategické plánování - jako na všeobecný proces, - který říká, jakým způsobem provádět svou činnost - a jak nejlépe dosáhnout stanovených cílů. Tento proces - vyžaduje ohodnocení plného potenciálu činnosti školy, - jasně vytyčené cíle - a plné využití lidských zdrojů, - které jsou vyžadovány pro dosažení konkrétních cílů. Strategické plánování nabízí - systematický průběh požadavků - a odpovědí na nejvíce kritické otázky, které jsou řešeny managementem. Přednáška se bude zabývat těmito problémy O/ Identifikace vize a poslání školy O/ Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik a příležitostí O/ Analýza vnitřního prostředí s identifikací silných a slabých stránek školy O/ Stanovení strategických cílů O/ Tvorba a výběr strategie školy O/ Formulace plánu na základě zvolené strategie JAK MAPOVAT A STRATEGICKY ROZVÍJET SVOU ŠKOLU? Strategické plánování pomáhá lépe nahlédnout: 1. Jaké máte zdroje, které mohou ovlivnit váš program? - vaše vstupy 2. Jakou změnu chcete přinést do života děti, školy, obce? - vaše cíle 3. Jak budete vědět, že děláte změny? - vaše ukazatele úspěšnosti 4. Co budete dělat, abyste splnili vaše cíle a uskutečnili jste změnu? - vaše aktivity 5. Jaký bude přímý výsledek vašich aktivit? - konkrétní výstupy 6. Jak budete získávat a evidovat informace, které vám řeknou, - jak jste pokročili? 7. Jak budete sledovat a ověřovat proces poukazující na váš úspěch? - monitorování 8. Jak odhadnete celkový dopad a význam vaší práce? - sebehodnocení Strategické plánování odpovídá na tři základní otázky: 1. Kde jsme? 2. Kam jdeme, jaký je náš cíl? 3. Jak se do zvoleného cíle dostaneme? ZÁVĚR I. : Změna je a bude jedinou konstantou dalšího vývoje. • Škola, která se změnám pouze brání - je pasivní - nemůže dlouhodobě existoval Přínos strategického systému plánování Úspěšný strategický systém plánování by měl: a)Popsat poslání školy, vizí a základní sdílené hodnoty. b) Zaměřit se na potencionální oblasti činnosti a hledat pro každou oblast činnosti možné hrozby a příležitosti. c) Porozumět současným a budoucím potřebám cílové skupiny (žáci, rodiče, veřejnost, matky s dětmi, senioři) d) Analyzovat silné a slabé stránky školy porovnáním s konkurencí, které ovlivňují každou část činnosti školy. e) Identifikovat a ohodnotit alternativní strategie. f) Vyvinout takový vzdělávací program, který bude poskytovat výhodu škole a bude ji pozitivně odlišovat od konkurenčních škol. g) Definovat očekávání všech zájmových skupin a nastavit jasné cíle pro vzdělávací činnost h) Připravit programy a plány pro zavádění přijaté strategie do života školy. i) Ustanovit podpůrné organizační struktury, informační a řídící systémy a systém soustavného školení. j) Zmapovat a zajistit zdroje k zabezpečení rozhodujících aktivit . k) Monitorovat výkonnost a plánovat odezvu na možnost změny prostředí. Strategické plánování je vyvoláno: •obrannými, defenzivními důvody; 2. ofenzivními důvody, či udržením konkurenční výhody; 3. transformací systému. Systém strategického plánování je často zaváděn za těchto podmínek: a) Změna ve směřování školy a zavádění nového vzdělávacího programu. b) Podpora jednání založená na faktech týkajících se politicky citlivých otázek . c) Vytvoření společného rámce rozhodovacího procesu ve škole . d) Nastavení řádného prostředí pro rozhodování o rozpočtu a provádění ohodnocení. e) Školení učitelů z pohledu zabezpečení informací pro lepší rozhodování. f) Potřeba zvýšit důvěru ve vedení školy. Charakteristické znaky strategického plánování 1) Je zaměřeno na delší období. 2 Je zaměřena na celek - školu. 3. Je otevřeným systémem záměrů a cílů. 4. Cíle stanovuje globálně v hrubých rysech. 5. Je zaměřeno na získáni či udržování trvalé výhody před konkurencí. 6. Vyžaduje těsnou spolupráci vedení školy a zástupců rodičů a zřizovatele. Etapy strategického plánování •Identifikace vize a poslání školy. 2. Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik a příležitostí 3. Analýza vnitřního prostředí s identifikací silných a slabých stránek školy. 4. Stanovení strategických cílů. 5. Tvorba a výběr vzdělávacího programu. 6. Formulace plánu na základě zvolené strategie. Identifikace poslání a vize školy Poslání by mělo být sjednocující filosofií managementu školy, zřizovatele a rodičů (případně i zaměstnanců) o budoucnosti školy (o budoucí výchovné a vzdělávací činnosti školy, o jejím ekonomickém účelu a společenském smyslu). Poslání se vyznačuje: Ř orientací na budoucnost; Ř orientací na cílovou skupinu (žáci, rodiče, veřejnost); Ř orientací na zaměstnance; orientací na konkurenci. Vizi Lze definovat jako představu (ideu) o tom, jakou školu chce její management vytvořit. Základem vize je orientace na budoucnost, jedinečnost. Dobrá sdělitelnost a komunikace (tj. jasná a jednoduchá formulace vize). ZÁVĚR II. • Poslání • je hlavním důvodem existence školy. Příklady cílů, které představitelé často uvádějí: ./' služba zákazníkovi = student, rodič ./' rozvoj, udržení se na trhu ./' vychovávat pro život ./' nestresující prostředí (pro žáky i zaměstnance) ./' neohrožující prostředí na škole, které má jasná pravidla ./' umět se prezentovat ./' dobře reagovat na nové podmínky ve výuce a vzděláváni .f učit obory, o které má zájem trh .f prostředí, ve kterém žáci chtějí alespoň tolik, jako učitelé .f prostředí, ve kterém rodiče a učitelé jsou spojenci .f motivovat žáky .f dávat dohromady teorii i praxi ve vyvážené podobě .f neustálé zkvalitňováni a zvyšování prestiže v regionu Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik (hrozeb) a příležitostí Analýza vnějšího prostředí : Ř. Jaké vnější faktory ovlivňují činnost školy? Ř . Které z těchto faktorů jsou dominantní v současnosti? Ř . Jak se budou tyto jednotlivé faktory či jejich skupiny vyvíjet v budoucím období, které z nich budou v budoucnu dominantní? ZÁSADA (je tomu vždy tak ?) Analýza vnějšího prostředí je zpravidla prováděna v rovině analýzy obecného prostředí. Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik (hrozeb) a příležitostí Analýza obecného prostředí - STEEP analýza STEEP analýza hodnotí kontext - popisuje faktory, které ovlivňují naši činnost K hodnoceni používá pěti hledisek: S . Ú sociální a demografické T . Ú technické a technologické E . Ú ekonomické E . Ú ekologické P . Ú politické APLIKACE Analýza oborového prostředí - analýza školství jako odvětví Analýza vnitřního prostředí s identifikací vlastních silných a slabých stránek Vnitřní analýza školy zahrnuje: a) analýzu lidských zdrojů školy b) analýzu finančních zdrojů školy c) analýzu hmotných aktiv školy d) analýzu nehmotných aktiv (informační technologie, , apod.) e) marketingový audit Vztah mezi příležitostmi a hrozbami je vždy relativní Stanovení strategických cílů Charakteristické znaky cílů - atributy SMART: S . specifické - konkrétní jednoznačné vymezení žádoucích stavů; M . měřitelé - cíle mají být měřitelné kvantitativními či kvalitativními ukazateli, neměřitelnost cíle vede k tomu, že je obtížné s konečnou platností konstatovat splnění či nesplnění cíle; A . akceptovatelné - ve strategických cílech se obvykle odrážejí a kompromisně slaďují rozdílné zájmy interních a externích skupin (zřizovatel, rodiče, žáci, aj.), které musí brát management v rozdílné míře a podle mocenského významu v úvahu; R . reálné cíle mají být splnitelné a pokud možno optimistické nesplnitelnost cílů působí demotivačně T . časové vymezená soustava cílů vedoucích k žádoucim stavům, musí být nutně doplněna časovým harmonogramem jejich plněni. Specifické strategie Dílčí strategie: a)vzdělávací strategie b) finanční strategie c) personální strategie d) informační strategie ZÁVĚR III. I dílčí strategie musí mít zdrojové zabezpečení a definované přínosy. Formulace plánu na základě zvolené strategické varianty Strategický plán obsahuje: • ÚÚ.výsledky získané v předešlých fázích • ÚÚ.zahrnuje rozhodnutí vedení školy o zvolené strategii vzhledem • ÚÚ ke stanovenému cíli • ÚÚ výčet, z jakých zdrojů bude zabezpečena