Integrace nebo Inkluse? Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami - vývoj Vývoj přístupů Medicínský koncept l Paradigma defektivity l Chudoba=nemoc l Lékařská diagnóza l Defekt, postižení l Počátky v poválečném období l Lékařská intervence – základ l Vzdělávání vychází z lékařské diagnostiky l Význam vzdělání a vzdělávání nedoceňován l Institut nevzdělavatelnosti – neměnné rozhodnutí Reedukační koncept léčebně pedagogický, remedial l Defekt=školní nedostačivost l Psychologická (externí) diagnostika-reedukace l Trvalost diagnózy l Péče-klient l Polovina 20.stol až ??? l Speciální školy l Speciální osnovy l Speciální pomůcky l Speciální reedukační péče l Nenávratnost přeřazení=vyčlenění Kritéria efektivního speciálního vzdělávání - reedukační koncept l Expertní péče l Nezbytnost speciálního pedagoga – specializovaná kvalifikace, zkušenost l Externí specialista – na částečný nebo plný úvazek diagnostikuje, konzultuje, reedukuje l Speciální škola – speciální prostředí, speciální pomůcky, zařízení, speciální dotace l Omezení vlivu rodiny – „laické názory“ Speciální vzdělávací potřeby - koncept l Least Restrictive Environment l Zabránit vytváření omezujících zkušeností l Omezit diskriminující, limitující podmínky, United Standard Rules (1993) Toward Equalisation, (1996) l Vzdělávání co nejblíže běžným třídám l Vzdělávání podle speciálních osnov l Role speciálního vzdělávání – kompenzace oslabení, limitů Sociální model postižení l Paradigma – odklon od postižení k limitu pro fungování l Postižení je komplexní systém sociálních omezení, která zatěžují lidi s postižením a která vyplývají z diskriminačních tendencí ve společnosti l Jedinec s postižením získává zkušenost s omezeními a) z prostředí b) z přístupů lidí (UN Standart Rules, 1993) Sociální model postižení – speciální vzdělávací potřeby koncept Integrace koncept l Alternativa ke vzdělávání ve speciálních školách (Warnock, 1978) l Placement -začlenění ŽP do běžné školy, vrstevnické skupiny l Základní myšlenkou integrace je rovnoprávný přístup ke vzdělání l Očekává, že se ŽP přizpůsobí „normálním podmínkám“ školní třídy (společnosti) l Cílem je normalizace l Pozice moci a výjimečnosti těch, kteří diagnostikují, poskytují podporu a péči (Bürli, 97, Daniels, Gardner, 2000) Kritéria efektivního speciálního vzdělávání- integrace koncept l Speciální osnovy – individuální vzdělávací plány l Externí diagnostika, hodnocení – týmový charakter l Nezbytnost revize diagnostiky l Speciální podpora - přizpůsobit školní výkon normám školy hlavního proudu l Speciální opatření při výuce l Akceptuje odlišnost l Rovnoprávné zacházení a přístupy Inkluse koncept - východiska l Spojen s kvalitou života jedinec s postižením l Vzdělání je jedním z předpokladů úspěšného sociálního začlenění l Školní neúspěch zakládá sociální vyčleňování l Školní neúspěch ovlivňuje budoucí kvalitu života Biopsychosociální koncept postižení l Postižení je chápáno jako výsledek vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními faktory a externími faktory, ve kterých jedinec žije. l Základní myšlenkou inkluse je kvalita života a možnosti plného začlenění do sociálních aktivit. (WHO, 2001) Biopsychosociální model-inkluse Inkluse koncept - vzdělávání l Vzdělávání má vést k podoře individuálního rozvoje prostřednictvím vstřícného školského prostředí. l Individuální neúspěch ve vzdělávání je vnímán jako bariéra pro dobrou kvalitu života l Škola nese odpovědnost za překonání individuální bariéry v přístupu ke vzdělání. l Rozdílnost ve škole, třídě je vnímána jako možnost rozvoje kvality vzdělávání Kritéria efektivního speciálního vzdělávání- inkluse koncept l Respekt k odlišnosti – přispívá ke zdravé a silné společnosti l Názory a postoje žáků jsou základem kvality vzdělávání – efektivita, bezpečí, motivace l Vzdělávací potřeby - celoškolský přístup- společné osnovy l Bariéry ve vzdělávání - modifikace výuky v rámci školního kurikula l Orientace na úspěchy žáků a jejich sociální rozvoj l Kvalita školního života pro všechny žáky Role speciální pedagogiky v inklusivním konceptu l Předcházet vytváření bariér ve vzdělávání (školnímu neúspěchu). l Snižovat rizika sociální exkluse. l Stěžejní působení je v podmínkách škol hlavního proudu. PREVENCE RIZIKA ŠKOLNÍHO NEÚSPĚCHU Daniels, Gardner, 2000, Jahnukinen, 2001, WHO, 2001 Sociální Psychosociální Model Postižení P = limit pro fungování P = omezení a) z prostředí b) z přístupů lidí Least Restrictive Enviroment P = bariéra kvality života P = výsledek vztahů mezi zdravotním stavem, osobností a prostředím Začlenění Účast Integrace Inkluse l Rozdílnost ve škole je akceptována l Speciální vzdělávací potřeby l Individuální vzdělávací plány – osnovy, přístupy učitele l Rozdílnost ve škole je přínosem pro kvalitu l Individuální vzdělávací potřeby l Celoškolský přístup adaptované společné osnovy – individuální volba žáka