Alternativní a augmentativní komunikace Alternativní a augmentativní komunikace Augmentativní a alternativní komunikace je určena pro : n Mentálně postižené n Autisty n Postižené DMO n Neslyšící n S vícenásobným postižením n Lidi s poruchou po mozkové příhodě či úrazu n S motor.postižením jiného původu Výhody a nevýhody n Výhody: • Snižují pasivitu postižených • Snižují frustraci z nepochopení • Zvyšují zapojení do činnosti • Umožňují postiženým samostatně rozhodovat • Přispívají rozvoji kognitivních jazykových dovedností • Rošiřují možnosti aktivní komunikace n Nevýhody: § Menší společenské uplatnění § Vzbuzují pozornost veřejnosti § Zavedení alt. systémů může být považováno za důkaz, že jedinec nebude nikdy verbálně komunikovat § Proces porozumění předchází vyjadřování Rozdělení komunikačních systémů n Dynamické (zahrnují znaky a gesta) v Prstová abceda v Znaková řeč v Makaton n Statické v Bliss v Piktogramy Z jednoduchých komunikačních systémů jsou nejznámější: n Facilitovaná komunikace n Makaton n Piktogramy n Bliss n Metody sociálního čtení Sociální čtení q Poznávání, přiměřené reagování na zraková znamení a symboly q Chápáno jako součást sociálního učení Nácvik sociálního čtení: n soubor obrázků a textů n Piktogramy n Slova a skupiny slov q Žačít by se mělo v době ,kdy dítě začíná používat slova q Hlavní měřítko – vývoj.prognóza schopností dítěte Bliss n Komunikační systém, který používá místo slov jednoduché obrázky n Charles Bliss – rakouský žid, inženýr chemie.K vývoji symbolového jazyka byl inspirován čínským obrázkovým písmem. n Základní slovník obsahuje asi 100 symbolů, jejich kombinací se vytvářejí další významy. n Bliss symboly se většinou sestavují do tabulek, nad symbolem v tabulce je umístěn nápis. n Je srozumitelný pro všechny. Makaton n Je jazykový program, který poskytuje základní prostředky komunikace. n Logopedka Margaret Walker n Využívá manuální znaky doplněné mluvenou řečí a symboly. n Základem je asi 350 znaků, znaky jsou v každé zemi pečlivě vybírány a standardizovány. n Znaky a řeč jsou často doplněny obrázkovými symboly, je nutné vždy zjistit čemu dává postižený přednost(někdo znaky a mluvená řeč, někdo znaky, mluvená řeč a symboly. Facilitovaná komunikace n Založena na mechanické podpoře ruky postiženého. n Vypracovala ji Rosemary Crosley v 70.letech. n Facilitátor přidržuje ruku postižené osoby, která chce něco sdělit. Nastavuje protitlak proti ruce postiženého podle jeho svalového napětí. n Facilitátor tak zjistí zpětnou vazbu a zároveň stimuluje, když postižený vyťukává zprávu na psacím stroji, počítači, tabulce s abecedou. n Cílem je omezit podporu ruky na nejmenší míru. n Začíná se od jednoduchých otázek, poté složitější. Bazální dialogický princip n Komunikace na základě porozumění vlastnímu tělu, pomocí doteků. n Člověk ,který komunikuje s těžce postiženým se do něj vžívá a nutí ho, aby své tělo začal cítit jako celek. n Používá se:vibrační dráždění, akustická stimulace, orální stimulace, učí se koordinaci ústa ruka, dráždí se čich a chuť, akustické vzruchy-zvuky mohou být různé intenzity a pocházet z různých míst, mají člověka s postižením naučit, že to jsou zdroje informací. Použitá literatura n Klenková, J.Logopedie I.,II.,III.