Reedukace SPU (přístup, obecné zásady) Náprava SPU § náročný, dlouhodobý diagnosticko-terapeutický proces; § cíl: odstranění nebo zmírnění potíží dítěte a zlepšení jeho psychického stavu; § musí odpovídat individualitě dítěte a typu poruchy; § vyžaduje značné úsilí ze strany dítěte, učitele, rodiny a dalších odborníků. Forma reedukace + provádí ji speciální pedagog, učitel – absolvent speciálního kurzu, psycholog; + individuální nebo skupinová reedukace; + škola (běžná třída, třída individuální péče, dys-kroužek, třída pro žáky s SPU); + PPP (dys-skupinky); + Dys-centrum. Oblasti reedukace 1. reedukace funkcí, které společně podmiňují poruchu; 2. utváření dovedností správně číst, psát a počítat; 3. působení na psychiku jedince s cílem naučit s poruchou žít, utváření adekvátního konceptu sebe samého. Faktory ovlivňující vývoj SPU d- typ dyslexie/ dysortografie (její projevy), d- intenzita poruchy, d- trvání, pravidelnost a intenzita reedukace, d- podpora, motivace dítěte, důsledky zažitého neúspěchu, d- spolupráce mezi rodinou, školou a specializovaným pracovištěm. Reedukační lekce Motivace Sluchová percepce Zraková percepce Pravolevá a prostorová orientace Řeč Čtení - technická stránka: písmena – slabiky – slova - porozumění – čtení textu Grafomotorika (popř. motorika) Psaní Gramatická pravidla Paměť, koncentrace pozornosti atd. Hodnocení lekce, přání do příštího setkání (Zelinková, 2003) Zásady reedukace SPU TH Zaměření terapie na specifika jednotlivého případu, TH psychologická analýza celkové situace dítěte, TH co nejpřesnější diagnostika obtíží dítěte, TH stanovení obtížnosti jednotlivých úkolů, TH prožitek úspěchu při první reedukační lekci, TH postup po malých krocích, TH pravidelně pracovat (pokud možno denně), TH je nutné porozumění u prováděných cvičení – znovuvybavení a znovuuvědomnění, TH nutné dokonalé soustředění, TH obvykle se vyžaduje dlouhodobý nácvik, TH rozvíjenou schopnost cvičit do té doby, než je zautomatizovaná, TH využití přirozených metod a technik, které respektují situaci, v níž se má dítě osvědčit, TH vše musí mít strukturu (srov. Pokorná, 1997, 2001).