3 Sluch Význam sluchu: · základ pro komunikaci (sociální vztahy) · pramen informací o věcech a dějích v okolí · základ pro vytvoření vnitřní řeči (rozvoj abstraktního myšlení) · citová vazba na okolí svět - duševní zdraví · pomoc při orientaci v prostoru · plastičnost vnímání (povrch, hloubka) · jistota v pohybu (nositel varovných signálů) Anatomická stavba sluchového analyzátoru: · zevní ucho boltec a zevní zvukovod *atrézie – zúžení zvukovodu, vrozená vada · střední ucho bubínek, sluchové kůstky (kladívko, kovadlinka, třmínek) Eustachova trubice - zajišťuje propojení středního ucha a nosohltanu, které slouží k vyrovnání tlaku mezi dutinou bubínku a zevním · vnitřní ucho hlemýžď, vestibulum a polokruhovité kanálky · nervové dráhy (VII. a VIII. hlavový nerv) Etiologie sluchového postižení: · vnitřní příčiny (endogenní) - dědičnost (hluchota)- · vnější příčiny (exogenní) · prenatální - nemoc v těhotenství (rubeola,toxoplazmóza, spalničky), RTG v těhot., RH inkompabilita rodičů · perinatální - vlásečnicové krvácení do labyrintu, protrahovaný porod, klešťový porod, NPH (nízká porodní hmotnost) · enviromentální faktory (získané, postnatální) - infekce (zánět mozkových blan – percepční nedoslýchavost, příušnice, spála, spalničky, černý kašel, meningoencefalitida, příušnice, spálový zánět středouší), léčba ototoxickými léky - opakované záněty středního ucha (Streptomycin, Canamycin, Gentamycin), mechanická závada - ucpání zevního zvukovodu (převodní vady), úraz - ucha (perforace bubínku), hlavy či mozku, cévní krvácení, dále např. akustické trauma - zalehnutí uší, šum/hluk v uších Typy sluchových vad: Periferní nedoslýchavost či hluchota · převodní (důvodem např. překážka ve zvukovodu, perforace bubínku) - „slyší méně, ale rozumí“ · percepční (porušena funkce vnitřního ucha, sluchového nervu nebo mozkové kůry) - „slyší hodně, ale nerozumí“ · smíšená (kombinace převodní a percepční) Centrální nedoslýchavost či hluchota - postižen korový a podkorový systém sluchových drah Stupně sluchových vad: nedoslýchavost lehká (ztráta 20-40 dB) střední (40-70 dB) těžká (70-90 dB) hluchota úplná (totální) praktická (zbytky sluchu) ohluchlost Důsledky sluchových vad: oblast poznávání - orientace v prostoru, narušení pocitu sebejistoty a osobní bezpečnosti, ztráta zvukového pozadí, vytváření představ oblast vztahu k okolí (soc. kontakty) - zhoršená komunikace s intaktní populací až společenská izolace oblast osobnosti - citová nevyrovnanost, labilita, citová oploštělost, neadekvátní reakce, vztek, agresivita Psychologické zvláštnosti SP: · řeč - nedostatečná sluchová kontrola, méně srozumitelná, nižší úroveň řeči · myšlení - statické, nepohotové, založené na konkrétních pojmech, vzniká nezávisle na řeči · pojetí sebe sama - cítí se méněcenní, když nerozumí, nebo jim není porozuměno, stáhnou se, mohou se snadno vzdávat · výkonnost - snadno se unaví, opožděná motorika (neotáčí se za zvuky) · vůle – slabá, nutná velká motivace · nesamostatnost - závislost na rodičích, tlumočníkovi, mnohdy snadná ovlivnitelnost Zdravotnická péče: depistáž - screening (7-9 měsíců, 3.-5. rok) o po prodělání onemocnění (meningitidy) o pozorování předřečových hlasových projevů a počátků řeči o všichni žvatlají do 6. měsíce, pak experimenty s hlasem, 1. rok (první slova), 2. rok (20 slov), 3. rok (1000 slov a věty) o orientační vyšetření o v prvních dnech života (audiologicky rizikoví, u dětí s nepříznivou anamnézou – u dětí ob jednu generaci) o v sedmém měsíci (všichni kojenci) Odborná diagnostická vyšetření: – metody objektivní BERA (elektrické odezvy v mozkovém kmeni) CERA (korové sluchové evokované odpovědi) SSEP – vyšetření ustálených evokovaných potenciálů, není potřeba spolupráce dítěte, provádí se především u kandidátů na kochleární implantát. Tympanometrie – vyšetření bubínku OAE (bez spolupráce dítěte) - měří sílu zvuku při tření vláskových buněk za zvukového signálu různé intenzity – metody subjektivní Slovní audiometrie nslovní sestavy o 10 slovech, sestavy informačně rovnocenné (častost výskytu, počet slabik, výška frekvence atd.) nvýsledkem slovní audiometrie je slovní audiogram ncelek - 100 % (určování vady) Tónová audiometrie nvyšetřovaný sám signalizuje okamžik, kdy zaslechne tónový podnět nzáznam tónové audiometrie se zpracovává do audiogramu Doporučená literatura: LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003.