5 Komunikace o proudění informací z jednoho bodu (ze zdroje) k druhému bodu (k příjemci), jako přenos nebo vytváření znalostí. o communicatio - znamenalo původně „vespolné účastnění“ o communicare - „činit něco společným, společně něco sdílet“ o komunikační proces - sdělování, výměna informací (Mareš,Křivohlavý 1995) Verbální komunikace o uskutečňuje se prostřednictvím soustavy dohodnutých symbolů. o symboly mohou označovat pojmy i pro předměty či jevy momentálně nepřítomné nebo takové, které nelze vidět. např. bavíme se o oblíbeném jídle, které momentálně nevidíme, v duchu si vybavíme vůni, chuť, vzhled. o za verbální způsob sdělování lze považovat i znakový jazyk, patří zde: různé kombinacemi poloh prstů, orientací ruky a pohyby ruky Nonverbální komunikace o složka vývojově starší jak ve smyslu vývoje lidstva, tak i vývoje jednotlivce o nonverbální a verbální složka se uplatňuje během řeči, a spolu tvoří nedílný celek mluvené řeči. Prostředky neverbální komunikace o mimiku, tj. různé výrazy obličeje o tělesné přiblížení se či oddálení o natočení těla k partnerovi nebo odvrácení, fyzický postoj (zejména sklon hlavy, nakročení) o přímý dotek, tj. pohlazení, podání ruky, poklepání na rameno o někteří lidé jsou např. velmi vnímaví na způsob podání ruky, intenzitu stisku o gestikulaci nebo „mluvu rukou“ o pohledy, tj. přímý pohled, uhýbání očima o slýcháme, že oko je oknem do duše, tedy že oko sděluje to, co se odehrává v nitru o úprava zevnějšku Dělení komunikačních forem u SP o znakový jazyk o znakovaný jazyk o Gestuno o mimika o gestikulace o dramatizace o pantomima o daktylotika (prstová abeceda) o daktylografie o pomocné artikulační znaky o psaná podoba mluveného jazyka o mluvená hlásková řeč Znakový jazyk o náročnost osvojení o pojmy o vlastní znakový jazyk neslyšících o vlastní gramatika, více mezinárodní, vznik cestou „zdola“, žádné záznamy o ne u všech SP „mateřský“ (většina SP má slyšící rodiče), ale „přirozený“ Znakovaný jazyk o bohatší, složitější, vznik cestou „shora“ Gestuno o nadnárodní znakový systém o původně mělo obsahovat znaky s obecnou platností o určené pro tlumočení oficiálních textů o první slovník vydala Britská asociace neslyšících o další slovník vydán 1979 ve Varně (rozšíření slovní zásoby) o největší zkušenosti má Bulharsko Mimika - emoce, dítě (obličej matky, „obrazy obličeje“) Gestikulace o porozumění gestům (symbolům) > porozumění řeči o gesto umožňuje první porozumění řeči o gesto podporuje všeobecnou schopnost nápodoby o gesto připravuje půdu pro používání slov Daktylotika (prstová abeceda) o druhy - jednoruční, dvouruční, smíšené o výhody o přesná analýza a syntéza slova o jednodušší získávání slovní zásoby o podpora odezírání o využití v rámci o ZŠ pro SP, odezírání a v rámci tlumočnictví Daktylografie je vpisování velkých písmen do dlaně, užívá se u jedinců s hluchoslepotou Pomocné artikulační znaky o daktylotika se vztahuje ke grafémům, PAZ k fonémům o použití při tvoření a rozvíjení řeči u SP o upozorňují na o správnou polohu mluvidel (l,u) o na rezonanci mluvidel (m) o charakter výdechového proudu (p, b, t) Mluvená hlásková řeč o Morfologicko – syntaktická (gramatická) jazyk. rovina: koncovky… o Foneticko – fonologická (významová) jazyk. rovina: stavba věty,špatný slovosled.. o Lexikálně sémantická (zvuková) jazyk. rovina: slovní zásoba o Pragmatická (sociální) jazyk. rovina: praktické využití komunikace… Psaná forma řeči o cílem rozumět psanému textu, vyjadřovat myšlenky písemnou formou o stupně výuky psané formy řeči - globální čtení, analyticko-syntetické čtení, čtení z hlediska celoživotního vzdělávání Doporučená literatura: KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.