8 Možnosti vzdělávání sluchově postižených (Komunikační přístupy ve školách pro sluchově postižené) 1 Orální metoda Cílem je: · formovat mluvenou řeč na základě hmatu a zraku · aktivizovat zbytky sluchu Zásady orální metody: · žákovi je exponováno slovo v mluvené a písemné podobě · nové slovo zapadá do kontextu navozené situace · podpora pomocí daktylních znaků · stálé vystavování dítěte mluvené řeči nejen ve školním prostředí Důvody pro orální metodu: · snadnější interkulturní komunikace · snadnější proniknutí do kultury majoritní společnosti slyšících · tvrzení, že rozvoj myšlení je závislý na kvalitě mluvené řeči Důsledky striktní orální metody: · nehomogenní komunita SP · zhoršení úrovně jazyka u SP ve všech jeho rovinách · SP dosahují mnohem menších výsledků zejména v oblasti, kde mluvený jazyk slouží jako jediný prostředek získávání informací 2 Totální komunikace o TK je filozofie určitého způsobu myšlení o TK je způsob komunikace - neslyšící o i slyšící se chtějí vzájemně co nejlépe pochopit o TK je praktická metoda pro navázání komunikace s neslyšícími (neslyšící i slyšící použijí všechny dostupné prostředky k porozumění) Prostředky dorozumívání v rámci TK: o pomocné artikulační znaky – vizuální kontakt o pantomima, mimika, dramatizace o prstová abeceda o mluvený jazyk – mluva, odezírání, čtení, psaní o posunkové systémy – všeobecně užívaná gesta, postoj těla o znakový jazyk, znakovaná čeština Kritika TK (Pulda 1999): o děti sledují jenom ruce – nenaučí se srozumitelně mluvit ani odezírat o mnozí učitelé SP nedokáží současně mluvit a znakovat o je zanedbána raná sluchově – řečová výchova o zisk ze slyšení se ztrácí, připojí-li se posunky 3 Bilingvální výchova Systém bilingvální komunikace (Krahulcová – Žatková, 2002) o komunikace sluchově postižených, kdy je přenos informací ve dvou jazykových kódech o (znakový jazyk neslyšících a mluvený, orální většinový jazyk) o mluvenou řeč nelze zvládnout bez současného vyučování ZJ o jenom ZJ zajišťuje přirozené podmínky jazykového vývoje o užívání ZJ neomezuje potřebu neslyšícího dítěte dorozumívat se o cíl bilingválního vyučování neslyšících dětí je normální jazykový vývoj v atmosféře porozumění a úspěchu Podmínky pro realizaci bilingválního přístupu (Domancová) o realizace výzkumu teorie ZJ a tvorba metodik aplikace ZJ v procesu výchovy a vzdělávání neslyšících o přirozené akceptování společenství SP a jejich jazyka o akceptování bilingválního přístupu ze strany rodičů o příprava pedagogických pracovníků o nové kurikulum o zabezpečení přirozeného kontaktu mezi neslyšícími a slyšícími osobami o víra v úspěch bilingválního vzdělávání Problematika integrace sluchově postižených žáků Činitelé účastnící se procesu integrace a jejich předpoklady · sluchově postižené dítě · rodina · učitel · spolužáci Přednosti integrace SP do školy běžného typu o dítě nemusí během týdne bydlet v internátě, doma citové zázemí o doma má dostatek mluvních vzorů k napodobování o identifikace se skupinou slyšících o slyšící přátelé, pokračování sluchově-řečové výchovy, běžné sociální vzory o společné aktivity po škole (kroužky) o partner spíše slyšící o význam též pro slyšící děti o běžná škola je motivací a výzvou - lepší návaznost školy na SŠ a VŠ Nevýhody integrace · učitel nemusí vždy odhadnout speciální potřeby SP žáka, ne vždy kvalitní vysvětlení · SP dítě se může cítit izolované · slyšící spolužáci nejsou vždy ochotni pomoci · třídy se špatnou akustikou, zvýšená hladina zvuku ve třídě – architektonické, akustické, materiální podmínky · zaniknou výborní SP žáci ve třídě · větší vytížení rodičů během týdne Doporučená literatura k problematice: JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998 JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. Seznam škol a školských zařízení pro sluchově postižené v ČR Mateřská škola speciální (pro děti s kombinovaným postižením, s hluchoslepotou) – Beroun, ul. Hostímská Řed.Gabriela Hirnerová Tel. 311 611 063, 311 611 064 E-mail: ms.beroun@tiscali.cz Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště, Brno, ul. Gellnerova Řed. Mgr. Miloš Pártl Tel. 541 220 464, 541 220 083 www.spsobrno.webz.cz Mateřská a základní škola pro SP – Brno, ul. Novoměstská Řed. Mgr. Hana Abbodová Tel. 541 226 090 www.sssbrno.cz/zsdeafbrno Mateřská a základní škola pro SP – České Budějovice, ul. Riegrova Řed. Mgr. Václav Kvítek Tel. 387 022 921 E-mail: vkvitek@quick.cz Mateřská a základní škola pro SP, Střední pedagogická škola pro SP – Hradec Králové, ul. Štefánikova (MŠ, ZŠ, Střední pedagogická škola pro sluchově postiž.) Řed. Mgr. Iva Rindová Tel. 495 272 398 E-mail: neslhk.hk@worldonline.cz Mateřská a základní škola pro SP – Ivančice, ul. Široká Řed. Mgr. Josef Svoboda Tel. 546 451 931 www.specialniskola.euweb.cz Mateřská a základní škola pro SP – Kyjov, ul. Školní Řed. PaedDr. Miroslav Hula Tel. 518 612 054, 603 879 031 www.mszs.kyjov.indos.cz Mateřská a základní škola pro SP – Liberec, ul. E. Krásnohorské Řed. Mgr. Miloslav Janeček Tel. 482 416 411 www.ssplbc.cz Mateřská a základní škola pro SP – Olomouc, ul. Kosmonautů Řed. Mgr. Jiří Langer Tel. 585 567 111 www.sluch-ol.cz Mateřská a základní škola pro SP – Ostrava-Poruba, ul. Spartakovců Řed. PaedDr. Pavel Němec Tel. 596 937 816 – 18 www.deaf-ostrava.cz Mateřská a základní škola pro SP – Plzeň, ul. Mohylová Řed. Mgr. Jiří Pouska Tel. 377 265 516 www.sluchpost-plzen.cz Gymnázium, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené – Praha, ul. Ječná Řed. RNDr. Pavel Laně Tel. 224 942 151, 153 http://skolajecna27.webpark.cz/ Bilingvální mateřská škola pro SP – Praha, ul. Holečkova Řed. Mgr. Jana Fenclová Tel. 251 510 744 E-mail: bms.pipan@seznam.cz, http://www.pipan.cz/ Střední škola, základní škola a mateřská škola pro SP – Praha, ul. Holečkova Řed. Mgr. Vlastimil Vácha Tel. 257 323 038 E-mail: skoly.sp@post.cz, www.mujveb.cz/skolstvi/skoly.sp Mateřská a základní škola pro SP , Střední zdravotnická škola pro SP – Praha, ul. Výmolova (MŠ, ZŠ, Střední zdravotnická škola pro sluchově postiž.- obor asistent zubního technika) Řed. Mgr. Věra Pavličková Tel. 251 555 356, mob. 739 571 512 www.webpark.cz/sps-vymolova/ Mateřská a základní škola pro SP, Střední průmyslová škola pro SP – Valašské Meziříčí, ul. Vsetínská (MŠ, ZŠ, Střední průmyslová škola) Řed. Mgr. Petr Šulák Tel. 571 622 503, 571 615 641 www.val-mez.cz Zdroj: ADRESÁŘ služeb pro sluchově postižené 2005. Praha: FRPSP, 2005. ISBN 80-86792-18-8