PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY Zákon 561/2004 Sb. v § 36, odst.1 konstatuje : Individuální vzdělávací plán (§18): • Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo pro žáky mimořádně nadané Individuální vzdělávací plán § 18 n Ředitel školy může s písemným doporučením školského poradenského zařízení n povolit nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na žádost jeho zákonného zástupce n a zletilému žákovi nebo studentovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na jeho žádost vzdělávání podle n individuálního vzdělávacího plánu. n Ve středním vzdělávání nebo vyšším odborném vzdělávání může ředitel školy povolit vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu i z jiných závažných důvodů. Individuální vzdělávací plán § 19 n Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem pravidla a náležitosti zjišťování vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných a úpravu organizace, n přijímání, průběhu a ukončování vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaných, náležitosti individuálního vzdělávacího plánu a podmínky pro přeřazování do vyššího ročníku. Vzdělávání cizinců § 20 n (1) Osoby, které nejsou státními občany České republiky a pobývají oprávněně na území České republiky, n mají přístup k základnímu, střednímu a vyššímu odbornému vzdělávání za stejných podmínek jako státní občané České republiky, n včetně vzdělávání při výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy. Vzdělávání cizinců n (2) Osoby uvedené v odstavci 1 se stávají žáky a studenty příslušné školy za podmínek stanovených tímto zákonem, n pokud řediteli školy prokáží nejpozději při zahájení vzdělávání oprávněnost svého pobytu na území České republiky. (3) Osoby se státní příslušností jiného členského státu Evropské unie a jejich rodinní příslušníci mají přístup ke vzdělávání a školským službám podle tohoto zákona za stejných podmínek jako státní občané České republiky. Ustanovení odstavce 2 se v tomto případě nepoužije. Vzdělávání cizinců n (4) Osobám, které nejsou státními občany České republiky a získaly předchozí vzdělání v zahraniční škole, se při přijímacím řízení ke vzdělávání ve středních a vyšších odborných školách n promíjí n na žádost přijímací zkouška n z českého jazyka, n pokud je součástí přijímací zkoušky. Znalost českého jazyka, která je nezbytná pro vzdělávání v daném oboru vzdělání, škola u těchto osob ověří rozhovorem. Vzdělávání cizinců n (5) Pro žáky, kteří jsou dětmi osoby se státní příslušností jiného členského státu Evropské unie, a kteří na území České republiky, kde taková osoba vykonává nebo vykonávala pracovní činnost v pracovněprávním vztahu nebo samostatně výdělečnou činnost, nebo na území České republiky studuje, anebo získala právo pobytu na území České republiky z jiného důvodu13) dlouhodobě pobývají a n kteří plní povinnou školní docházku podle tohoto zákona, zajistí n krajský úřad n příslušný podle místa pobytu žáka ve spolupráci se zřizovatelem školy Individuální vzdělávací cizinců (Krajský úřad zajistí přípravu pedagogických pracovníků, kteří budou uskutečňovat vzdělávání podle odstavce 5. Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem formu, obsah a organizaci bezplatné přípravy podle odstavce 5 písm. a). Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů n (1) Školy a školská zařízení n vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů. Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů n (3) Ředitel školy může mimořádně nadaného nezletilého žáka na žádost osoby, která je v souladu se zvláštním právním předpisem12) nebo s rozhodnutím soudu oprávněna jednat za dítě nebo nezletilého žáka (dále jen "zákonný zástupce"), a mimořádně nadaného zletilého žáka nebo studenta na jeho žádost n přeřadit do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku. n Součástí žádosti žáka, který plní povinnou školní docházku, je vyjádření školského poradenského zařízení a registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost. n Podmínkou přeřazení je vykonání zkoušek z učiva nebo části učiva ročníku, který žák nebo student nebude absolvovat. Obsah a rozsah zkoušek stanoví ředitel školy. Jiný způsob plnění povinné školní docházky n § 40 n n Druhy jiného způsobu plnění povinné školní docházky Individuální vzdělávání § 41 Individuální vzdělávání § 41 n (1) O povolení individuálního vzdělávání žáka rozhoduje ředitel školy, kam byl žák přijat k plnění povinné školní docházky, na základě písemné žádosti zákonného zástupce žáka. Individuální vzdělávání lze povolit pouze žákovi prvního stupně základní školy. Individuální vzdělávání § 41 n (2) Žádost zákonného zástupce o individuální vzdělávání musí obsahovat a) n jméno a příjmení, rodné číslo a místo trvalého pobytu žáka, n b) n uvedení období, ročníku, popřípadě pololetí, kdy má být žák individuálně vzděláván, n c) n důvody pro individuální vzdělávání žáka, Ředitel školy individuální vzdělávání povolí, pokud a) jsou dány závažné důvody pro individuální vzdělávání, Individuální vzdělávání n (4) Individuálně vzdělávaný žák koná za každé pololetí zkoušky z příslušného učiva, a to ve škole, do níž byl přijat k plnění povinné školní docházky. Individuální vzdělávání n (6) Pokud má zákonný zástupce pochybnosti o správnosti hodnocení žáka, může do 8 dnů od konání zkoušek písemně požádat ředitele školy o přezkoušení žáka; byl-li zkoušejícím žáka ředitel školy, krajský úřad. Pokud ředitel školy nebo krajský úřad žádosti vyhoví, nařídí komisionální přezkoušení žáka. Ředitel školy zruší povolení individuálního vzdělávání n a) n pokud nejsou zajištěny dostatečné podmínky ke vzdělávání, zejména podmínky materiální, personální a ochrany zdraví žáka, Ředitel školy zruší povolení individuálního vzdělávání n d) n nelze-li žáka hodnotit způsobem uvedeným v odstavcích 4 a 5, nebo Ředitel školy zruší povolení individuálního vzdělávání n (8) Ředitel školy rozhodne o zrušení individuálního vzdělávání žáka nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení a zároveň zařadí žáka do příslušného ročníku základní školy. Odvolání proti rozhodnutí ředitele školy o zrušení individuálního vzdělávání žáka nemá odkladný účinek. Ředitel školy zruší povolení individuálního vzdělávání n (9) Výdaje spojené s individuálním vzděláváním hradí zákonný zástupce žáka, s výjimkou učebnic a základních školních potřeb podle § 27 odst. 3 a 6, speciálních učebnic a speciálních didaktických a kompenzačních učebních pomůcek podle § 16 odst. 7 a výdajů na činnost školy, do níž byl žák přijat k plnění povinné školní docházky. Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami n (1) Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba se n zdravotním postižením, n zdravotním znevýhodněním n nebo sociálním znevýhodněním. (2) Zdravotním postižením je pro účely tohoto zákona mentální, tělesné, zrakové nebo sluchové postižení, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus a vývojové poruchy učení nebo chování. (3) Zdravotním znevýhodněním je pro účely tohoto zákona zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc nebo lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání.