Seminář ,,Psychologie ve školní praxi" Učitelovy postoje k žákům Učitelovo očekávání (součást okruhu 14. ,,Osobnost učitele" a 15. ,,Vztahy mezi učitelem a žákem") Učitelovy postoje k žákům postoj ­ hodnotící vztah viz sociální psychologie (témata postoje a atribuce) složka rozumová i citová projevuje se jako chování t.j. tendence reagovat na určité pedagogické situace, skupiny žáků i jednotlivce ustáleným způsobem Charakteristiky učitelových postojů (Mareš, 1995) výběrovost (k různým ,,objektům" různé) orientovanost (postoj kladný, záporný a neutrální) intenzita (různá ,,síla" ­ od málo vyhraněného vztahu po nekritickou zaujatost) obecnost (postoj je souhrnem mnoha odpovědí stejného typu) přenositelnost (postoj je přenášen i do jiných situací vnímaných učitelem jako podobné, i když objektivně mohou být zcela jiné) relativní stálost (obtížně se mění) Vznik učitelových postojů na základě bezprostřední interakce ,,ten-co-mne-trefil-houbou-do-obličeje" ,,ta-jejíž-matka-na-mne-řvala" ovlivněny i osobností učitele temperament, UPV, vývoj profesní role učitele; syndrom vyhoření atd. informacemi od jiných učitelů pověst třídy, žáka na základě učitelova postoje k celé třídě Vliv na výuku (např. Pelikán, Helus, 1983 atd.) učitelé mají vyhraněný postoj (+/-) k více než 2/3 svých žáků distribuce pozornosti (+/-) hodnocení ­ nadhodnocování žáků ke kterým má učitel kladný vztah (hodnocení příčin ­ atribuce) třídní učitelé znají své žáky lépe (menší míra atribuční chyby) kladný postoj učitel snáze zaujímá k žákům blížícím se jeho ,,ideálu", nebo jemu samému podobným ;) Žákovy charakteristiky ovlivňující postoj učitele nebezpečí heuristik a ,,psychologizování" např. píle jako znak nadání; sečtělost, přizpůsobivost atd. komunikativní dovednosti žáka důležitější je ,,jak" a ne ,,co" žák říká; dívky bývají verbálně zdatnější atp. kontext pedagogické situace a školní třídy výkon nebo chování v porovnání se spolužáky Typy vyhraněných postojů učitele ve vztahu k žákům výrazně kladný postoj učitele k určitým žákům mírně kladný postoj učitele k určitým žákům neutrální postoj učitele k určitým žákům záporný postoj učitele k určitým žákům většina učitelů ovšem žáky vnímá diferencovaně (např. Štech, Viktorová, 1994) (např. rozdíl v hodnocení méně než 5%) Negativní dopady převažuje-li v učitelových postojích neobjektivita, zaujetí a nespravedlnost narušuje to celkovou atmosféru výuky zvyšuje napětí mezi učitelem a třídou narušuje vztahy mezi žáky ve třídě zhoršuje možnosti pedagogické práce ostatních učitelů (není to tedy PNJ ;) Učitelovo očekávání vychází z postoje k žákovi (třídě) ,,soukromá diagnostická nálepka" kladný i záporný pól sebenaplňující se předpovědi (viz sociální psych.) Pygmalion (Galatea) efekt (Rosenthal, Jacobsonová; Helus) Golem efekt (častější ­ Mertin) (1) snaha (2) rezignace (3) negativní aktivita Negativní působení očekávání u většiny učitelů malý efekt (cca 5% ve výkonu žáků) závažné u učitelů, kteří: mají nepřiměřená očekávání u některých žáků neberou v potaz zpětnou vazbu o nereálnosti svých očekávání přeceňují nebo podceňují žáka dlouhou dobu své očekávání systematicky prosazují ve vyučování a dlohodobě se k žákovi chovají velmi specifickým způsobem mají výrazné a vyhraněné názory na vlastní činnost a činnost žáků Dopady zejména na žáky, kteří: jsou citliví na učitelovo jednání zejména u mladších žáků (Ericson) mají tendenci se poddat nebo přijmout učitelovo očekávání svými charakteristikami vybočují z průměru liší se od ostatních žáků v míře kontaktu s učitelem (vyhledávají jej nebo se mu vyhýbají) Nutnost reflexe ze strany učitele učitelova subjektivní odpovědnost ,,kdo může za neúspěch" (Mareš, Kantorková, Skalská, 1994) brát v potaz reálné možnosti žáka a individuální normu formativní hodnocení pedagogický takt, UPV