SPOLUPRÁCE UČITELE S PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKOU PORADNOU a PEDAGOGICKÝM CENTREM Školský zákon 561 / 2004 Sb. § 3 Školská poradenská zařízení • (1) Typy školských poradenských zařízení jsou: • pedagogicko-psychologická poradna (dále jen "poradna"), • speciálně pedagogické centrum (dále jen "centrum"). 72 VYHLÁŠKA ze dne 9. února 2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních § 1 Poskytování poradenských služeb • (1) Poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních jsou poskytovány dětem, žákům, studentům (dále jen "žák"), jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením. PPP obecně Zřizovatel vymezil hlavní činnost organizace takto: Hlavním účelem zřízení organizace je poskytování poradentských služeb dětem, žákům, studentům, jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením. Předmět činnosti odpovídající hlavnímu účelu je zajišťovat: psychologickou a speciálně pedagogickou diagnostiku psychologickou a speciálně pedagogickou intervenci informační, poradenskou a metodickou činnost PPP obecně PPP nabízí ve své hlavní činnosti řadu psychologických a speciálně pedagogických služeb jako např.: –psychologické vyšetření a poradenství předškolních dětí s výchovnými problémy –posouzení úrovně školní zralosti a doporučení k zlepšení školní připravenosti dětí před nástupem do 1. třídy –orientační i komplexní vyšetření školní zralosti, posouzení vhodnosti odkladu školní docházky –diagnostiku výchovných a výukových obtíží a doporučení vhodných metod k jejich zmírnění –diagnostika specifických poruch učení a chování –kariérové poradenství vycházejícím žákům a jejich rodičům, posouzení vhodnosti výběru studijního nebo učebního oboru –posouzení studijních předpokladů •individuální konzultace s rodiči –individuální konzultace s učiteli –metodické vedení výchovných poradců (VP) –metodické vedení školních metodiků preventivních aktivit (ŠMPA) § 2 Obsah poradenských služeb • vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj žáků, pro rozvoj jejich osobnosti před zahájením vzdělávání a v průběhu vzdělávání, • naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů před zahájením a v průběhu vzdělávání, • prevenci a řešení výukových a výchovných obtíží, sociálně patologických jevů (zejména šikany a jiných forem agresivního chování, zneužívání návykových látek) a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací, § 2 Obsah poradenských služeb • vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením, • vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění, • vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin, • vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně nadané, • rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogických pracovníků ve školách a školských zařízeních, • zmírňování důsledků zdravotního postižení a prevenci jeho vzniku. § 5 Poradna • (1) Poradna poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pedagogicko-psychologickou pomoc při výchově a vzdělávání žáků. • (2) Činnost poradny se uskutečňuje ambulantně na pracovišti poradny a návštěvami zaměstnanců právnické osoby vykonávající činnost poradny ve školách a školských zařízeních. 3) Poradna • zjišťuje pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na povinnou školní docházku a vydává o ní odborný posudek; • doporučuje zákonným zástupcům a řediteli školy zařazení žáka do příslušné školy a třídy a vhodnou formu jeho vzdělávání; • spolupracuje při přijímání žáků do škol; provádí psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro zařazení žáků do škol, tříd, oddělení a studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy pro žáky se zdravotním postižením, • zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků ve školách, které nejsou samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením, a • vypracovává odborné posudky a • návrhy opatření pro školy a školská zařízení na základě výsledků psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky, Poradna: • poskytuje poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji, jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům vzdělávajícím tyto žáky, • poskytuje poradenské služby zaměřené na vyjasňování osobních perspektiv žáků, • poskytuje metodickou podporu škole, • prostřednictvím metodika prevence zajišťuje prevenci sociálně patologických jevů, • realizaci preventivních opatření • a koordinaci školních metodiků prevence. Centrum •poskytuje pedagogickým pracovníkům a zákonným zástupcům poradenství v oblasti •vzdělávání žáků se zdravotním postižením, •poskytuje metodickou podporu škole. § 6 Centrum • Centrum poskytuje poradenské služby žákům se zdravotním postižením • a žákům se zdravotním znevýhodněním integrovaným ve školách a školských zařízeních, • žákům se zdravotním postižením a žákům se zdravotním znevýhodněním ve školách, třídách, odděleních nebo studijních skupinách s upravenými vzdělávacími programy, • žákům se zdravotním postižením v základních školách speciálních a dětem s hlubokým mentálním postižením. Centrum • Žákům základních škol speciálních a školských zařízení jsou • poradenské služby centra poskytovány • pouze v rámci diagnostiky a kontrolní diagnostiky, • v odůvodněných případech i v rámci speciální individuální nebo skupinové péče, • kterou nezajišťuje škola nebo školské zařízení, kde je žák zařazen. Centrum • Činnost centra se • uskutečňuje ambulantně na pracovišti centra a • návštěvami pedagogických pracovníků centra ve školách a školských zařízeních, • případně v rodinách, v zařízeních pečujících o žáky se zdravotním postižením. Centrum • zjišťuje : • speciální připravenost žáků se zdravotním postižením na povinnou školní docházku a speciální vzdělávací potřeby žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním, • zpracovává • odborné podklady pro integraci těchto žáků • a pro jejich zařazení a přeřazení do škol a školských zařízení a • pro další vzdělávací opatření, Centrum • zajišťuje : • speciálně pedagogickou péči a speciálně pedagogické vzdělávání pro žáky se zdravotním postižením • a žáky se zdravotním znevýhodněním, • kteří jsou integrováni • nebo kterým je stanoven jiný způsob plnění povinné školní docházky Centrum • Vykonává • speciálně pedagogickou a psychologickou diagnostiku a • poskytuje • poradenské služby se zaměřením na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání, v psychickém a sociálním vývoji žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním, na zjištění individuálních předpokladů a vytváření podmínek pro uplatňování a rozvíjení schopností, nadání a na začleňování do společnosti, Údaje uváděné na tiskopise mají důvěrný charakter !!! ZPRÁVA ŠKOLY O TŘÍDĚ Škola: _______________________________________ šk. r.: _________________________ Adresa školy: _________________________________________ tel.: __________________ třída: _______________________________ počet žáků:_____________________________ počet chlapců: ________________________ počet dívek: ____________________________ Třídní učitel: _________________________________________ Výchovný poradce: ____________________________________ Školní metodik prevence: _______________________________ Žáci v evidenci PPP:__________________________________________________________ Důvod práce se třídou: a) didaktický: nepřijetí žáka do kolektivu problémů ve vztazích v třídním kolektivu šikany jiný: _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ b) diagnostický * 1) sociometrie Úkoly poradenského zařízení •zajišťuje pravidelnou a přímou individuální speciálně pedagogickou a psychologickou péči žákům, pokud tuto péči nezajišťuje škola, 2. sleduje průběh programu odstraňování příznaků specifické poruchy učení nebo chování žáků, 3. provádí odborný dohled a pravidelnou aktualizaci obsahu speciálně pedagogické péče poskytované žákům ve školách, Úkoly poradenského zařízení • 4. provádí pravidelná kontrolní vyšetření žáků, • 5. spolupracuje s pedagogy a zákonnými zástupci žáků, • 6. poskytuje zákonným zástupcům žáka ucelené informace o možnostech vzdělávání a možnostech poskytování speciálně pedagogické nebo psychologické péče žákovi; v případě zletilosti žáka poskytuje tyto informace přímo žákovi, • 7. průkazným způsobem informuje zákonné zástupce žáka o výsledku vyšetření a průběhu speciálně pedagogické péče, kterou poskytuje. V případě zletilosti poskytuje informace o výsledku vyšetření přímo žákovi. Příklady Soubor pedagogicko-organizačních informací pro školy na školní rok 2006/2007, č.j. 2562/2006-20. Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, § 1 Vyhláška č. 73/2005 Sb. • Podpůrnými opatřeními při speciálním vzdělávání • se pro účely této vyhlášky rozumí využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů, zařazení předmětů speciálně pedagogické péče, • poskytování pedagogicko-psychologických služeb Vyhláška č. 73/2005 Sb. • Při zabezpečování podmínek pro vzdělávání • dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami doporučujeme • úzce spolupracovat s odborníky ze speciálně pedagogických center, středisek výchovné péče nebo pedagogicko-psychologických poraden, v případě vzdělávání žáků s autismem pak především s krajskými koordinátory SPC pro oblast autismu. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání . Charakteristika školy a školního vzdělávacího programu • způsoby spolupráce • se školskou radou, rodiči žáků nebo zákonnými zástupci, místními i regionálními partnery, • pedagogicko-psychologickými poradnami Pedagogicko-psychologická poradna provádí • psychologické a speciálně pedagogické vyšetření a zajišťuje psychologickou a speciálně pedagogickou péči zpravidla žákům se specifickými poruchami učení nebo chování Pedagogicko-psychologická poradna odborného posudku • Obsahem odborného posudku pro potřeby vzdělávání žáka a pro potřeby správního rozhodnutí je zejména: Volba povolání Rovina diagnosticko-poradenských služeb v oblasti kariérového poradenství je primárně orientována na specifika žákovy osobnosti, zejména strukturu jeho zájmů a kognitivních předpokladů pro výkon určité profese nebo volbu vzdělávací dráhy. Poskytování těchto služeb je úkolem výchovných – kariérových poradců a specializovaných poradenských zařízení, zejména pedagogicko-psychologických poraden. Individuální integrací žáka se rozumí • a) jeho vzdělávání ve třídě mateřské školy, základní školy, střední školy nebo vyšší odborné školy, která není samostatně určena pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami při současném zajištění odpovídajících vzdělávacích podmínek a • nezbytné speciálně pedagogické nebo psychologické péče Ekonomické zabezpečení • Příslušný orgán kraje nebo okresní úřad (dále jen "územní orgán") poskytne škole finanční prostředky na příplatek na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou žáka a zabezpečení jeho vzdělávacích potřeb v případě, že speciálně pedagogické a psychologické vyšetření žáka podle čl. 1 odst.1 provede pedagogicko- psychologická poradna Zjišťování specifických poruch učení nebo chování • Zjišťování a diagnostiku specifických poruch učení provádí • pedagogicko-psychologická poradna, případně speciálně pedagogické centrum • se zaměřením na žáky s vadami řeči, diagnostiku specifických poruch chování provádí pedagogicko-psychologická poradna nebo středisko výchovné péče. Vyšetření žáka zahrnuje zejména • a) verbální a neverbální test inteligence užívaný pro danou věkovou kategorii se zaměřením na rozbor nerovnoměrných výkonů žáka, • b) percepčně kognitivní zkoušky sluchového vnímání a paměti, zrakového vnímání a paměti, Asistent pedagoga • Hlavními činnostmi • asistenta pedagoga • (§ 2 odst. 2 písm. f) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů) jsou pomoc žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí, pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti, pomoc při komunikaci se žáky, při spolupráci se zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází. Sociálně patologické jevy - prevence Metodický pokyn MŠMT ČR čj.: 14 514/2000 – 51 k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže • Do systému prevence v resortu školství, mládeže a tělovýchovy patří jednotlivé instituce a organizace veřejné správy a další subjekty. Jde především o: Metodický pokyn MŠMT ČR čj.: 28 275/2000-22 k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení • Spolupracovat s odbornými službami resortu školství (pedagogicko-psychologickou poradnou, střediskem výchovné péče a s dalšími odbornými pracovišti poradenských a preventivních služeb v regionu, poskytujícími odbornou konzultaci Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 49 Rozhodnutí o převedení žáka do vzdělávacího programu základní školy speciální může mít podobu • Odůvodnění: • Ředitel školy speciální rozhodl na základě písemného doporučení odborného lékaře … a Pedagogicko psychologické poradny … s předchozím písemným souhlasem zákonného zástupce žáka. Přeřazení do vyššího ročníku – mimořádně nadaný žák Rozhodnutí o přeřazení do vyššího ročníku může mít následující podobu: • Odůvodnění: • Na základě žádosti zákonných zástupců nezletilého žáka ředitel školy rozhodl o vykonání zkoušek z učiva 3. ročníku, které žák úspěšně absolvoval. Pedagogicko psychologická poradna ………. a praktický lékař pro děti a dorost …….. vydali kladné stanovisko. Přechod žáků neúplných ZŠ do úplných ZŠ • Dále školám • doporučujeme spolupracovat • s obecními úřady, s pedagogicko-psychologickou poradnou, s rodiči žáků. Při překonávání adaptačních potíží žáků doporučujeme ředitelům a učitelům základních škol realizovat v jednotlivých oblastech zejména uvedené metody a formy vzájemné spolupráce Rozhodnutí o dodatečném odkladu povinné školní docházky může mít podobu • Odůvodnění: • Dítě nastoupilo k plnění povinné školní docházky l. září ......... V průběhu prvního pololetí školního roku 200../200... však duševně přestalo zvládat nároky vyučování. Proto bylo doporučeno k vyšetření v Pedagogicko psychologické poradně … Vyšetřením bylo doporučeno odložit plnění povinné školní docházky. Tuto skutečnost byla projednána se zákonnými zástupci dítěte dne.......200.. S ohledem na vpředu uvedené rozhodl ředitel školy o dodatečném odkladu začátku povinné školní docházky. Metodický pokyn ke klasifikaci a hodnocení žáků zvláštní školy č.j. 10 182/98-24 • Při klasifikaci a hodnocení přihlíží učitel k úsilí vynaloženému žákem, jeho postojům k učení, snaze žáka a k jeho postižení. • V odůvodněných případech lze žáka neklasifikovat, o čemž rozhodne ředitel na základě návrhu třídního učitele, případně odborného posudku speciálně pedagogického centra, pedagogicko - psychologické poradny nebo odborného lékaře. TYPOVÝ REJSTŘÍK PRO SKARTACI PÍSEMNOSTÍ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ • - evidenční kartotéky klientů (žáků) Odborné testy pedagogicko-psychologických poraden: • A 10 Desatero pro rodiče • Každý den kontroluji aktovku za přítomnosti svého prvňáčka. • Každý den ořežu tužky. Dítě jich má mít v zásobě několik. • Pomáhám dítěti v přípravě školních potřeb a učebních pomůcek za jeho přítomnosti, společně je dáváme do aktovky. • Školní pomůcky koupím raději až po poradě s vyučujícím. • Příprava na vyučování by měla probíhat v klidném a příjemném prostředí, aby se dítě mohlo soustředit na svou práci. • Přípravu na vyučování rozdělím dítěti na kratší časové intervaly, nejlépe dvakrát 15 minut. • Příprava na vyučování má být pravidelná, aby si dítě upevnilo pracovní návyky. • V klidu si popovídám s dítětem o tom, co prožilo ve škole, snažím se odpovědět na jeho dotazy. • O společných kulturních zážitcích (rozhlas, televize, kino, divadlo, koncerty) si s dítětem vyprávím, snažím se mu vysvětlit, čemu nerozumělo. Tím rozvíjím nenásilnou formou jeho rozumové vnímání. • Své dítě raději pohladím, pochválím za drobné úspěchy. Snažím se nezlobit se, když se mu něco nezdaří. Sindelárová, B.: Předcházíme poruchám učení Zelinková, O.: Rozlišování hlásek Zelinková, O.: I Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek Zelinková, O.: II Rozlišování slabik di-dy,ti-ty, ni-ny Zelinková, O.: III Cvičení sluchové analýzy a syntézy Zelinková, O.: V Čtenářské tabulky Zelinková, O.: VI Cvičení pravo - levé orientace Zelinková, O.: Koncentrace pozornosti Zelinková, O.: Čtení mě baví Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení • Pracovní listy pro nápravnou péči při poruchách učení Literatura vhodná pro pedagogy a rodiče • Prekopová, J.: Neklidné dítě Delarochl, P.: Rodiče nebojte se říkat ne Kirbysová, A.: Nešikovné děti Campbell: Jak rozvíjet nadání vašich dětí Waltmanová, M.: Jak řešit problémy dětí se školou Matějček, Z.: Po dobrém či po zlém Michalová, Z.: Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na středních školách Matějček, Z.: Dyslexie Matějček, Z.: Jak a proč nás trápí Train, A.: Specifické poruchy chování Prekopová, J.: Malý tyran, Portál 1993 Prekopová, J., Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu Auger, A.: Strach, obavy a jejich překonávání Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava SPU Pokorná, V.: Cvičení pro děti SPU Salsevere: Co dělat, aby se vaše děti chovaly správně Serfontaine, G.: Potíže dětí s učením a chováním Mercedes Indri de Caerli: Nechce se mi učit Cangelosi, J.: Strategie řízení třídy Canfield, J.: Hry pro vých. k odpovědnosti Literatura s problematikou sociálně patologických jevů • Nešpor, K. (1999): Jak poznat a překonat problém s hazardní hrou Novák, T., Capponi Věra (1996): Sám proti agresi, Grada Enroth, R. (1995): Průvodce sektami a náboženstvími, Návrat domů Elliottová, M. (1995): Jak ochránit své dítě, Portál Vojtíšek, Z. (1998): Netradiční náboženství u nás, Dingir Nešpor, K., Czémy, L. (1997): Alkohol, drogy a vaše děti. Besip, Praha. Kolář, M. (1997): Skrytý svět šikanování ve školách. Portál, Praha. Matoušek, O., Kroftová A. (1998): Mládež a delikvence. Portál, Praha. Šišková, T. (1998): Výchova k toleranci a proti rasismu. Portál, Praha. Říčan, P. (1998): S Romy žít budeme - jde o to jak. Portál, Praha. Rotgers, F. (1999): Léčba drogových závislostí. Grada Publishing, Praha. Erb, H.H. (2000): Násilí ve škole a jak mu čelit.Amulet, Praha. Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Portál, Praha. Nešpor, K. (2001): Vaše děti a návykové látky. Portál, Praha. Hajný, M. (2001): O rodičích, dětech a drogách. Grada Publishing, Praha. Hoppe, S., Hoppe, H., Krabel, J. (2001): Sociálně psychologické hry pro dospívající. Portál, Praha.