Výuka v Moravském zemském muzeu – expozici Fauna Moravy. Téma: ŽIVOČICHOVÉ RYBNÍKA Seminární práce předmětu Základy biologického učiva Podzim 2007, skupiny A+B Stanoviště č.1: Kapr obecný (Košťálová, Ženčáková) Aktivity na stanovišti: - motivační rozhovor u akvária s kapry - doplňování informací o kaprovi do karty - práce s pracovním listem +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Způsob života a potrava:| | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |V zimním období: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Příloha: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |VŠEŽRAVÁ |ŽÍŽALY |MENŠÍ ČERVY | |------------------------------+----------------------------+--------------------------------| |HMYZ | |TŘENÍM | |------------------------------+----------------------------+--------------------------------| |JIKRY |MLÍČÍM |ŠUPINAMI | |------------------------------+----------------------------+--------------------------------| |ŘITNÍ |HŘBETNÍ |4 VOUSKY | |------------------------------+----------------------------+--------------------------------| |OCASNÍ |PRSNÍ |BŘIŠNÍ | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |MASOŽRAVÁ |HADY |POTKANY | |-------------------------------+----------------------------+-------------------------------| |PÁŘENÍM |VAJÍČKA |ŠTIKU | |-------------------------------+----------------------------+-------------------------------| |PEŘÍM |SRSTÍ |OPYLOVÁNÍM | |-------------------------------+----------------------------+-------------------------------| |5 VOUSKŮ |SPERMIE |VEGETARIÁN | |------------------------------------------------------------+-------------------------------| |DROBNĚJŠÍ RYBIČKA | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Kapr obecný Kapr je teplomilná ______________ ryba zdržující se u dna. Daří se mu v dobře prohřátých vodách, ale přizpůsobí se i drsnějšímu tekoucímu prostředí. Jeho potrava je velmi pestrá, od živočišné _____________, _____________, _____________, ____________ až po rostlinnou. Podobně jako většina ryb se rozmnožuje ______________ . K tomu dochází zpravidla od května do června ve stojaté, prohřáté vodě, bohaté na rostliny, kam klade samička _____________ . Ty posléze svým ______________ oplodní sameček. Tělo kapra je robustně stavěné, celé nebo zčásti pokryté _____________ . Hlava je poměrně krátká a ústa jsou směřována dolů. Má pohyblivé a vysunovatelné rty. Na horním rtu jsou ______________ . Kapr má _______________,_______________,______________, _______________ a ______________ ploutve. Stanoviště č.2: Cejn velký (Kolmanová, Moravcová) Aktivity na stanovišti: - motivační rozhovor – které ryby mimo kapra znáte - rozdíly mezi kaprem obecným a cejnem velkým - vyhledávání kaprů a cejnů v akváriu - práce s pracovním listem (tajenka) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |CEJN VELKÝ (ryba, obratlovec) | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky:|Má vysoké ploché tělo, boky cejna jsou pokryty šupinami, jejichž barva se s| | |postupujícím věkem ryby postupně ztmavuje až do typického šedožlutého nebo | | |nazlátlého odstínu. | | | | | |Ploutve jsou dlouhé, špičaté a všechny mají tmavou barvu, hřbetní ploutev | | |je krátká, řitní ploutev je výrazně dlouhá. V ocasní ploutvi je dolní | | |výběžek většinou delší a špičatější než horní. | | | | | |Ústa cejna jsou výrazně spodní a ryba je může vysunout směrem dolů jako | | |kratičký chobot, s jehož pomocí proniká v usazeninách dna ke své potravě. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: |Vyskytuje se prakticky ve všech řekách, údolních nádržích, říčních ramenech| | |a větších stojatých vodách.V teplých rozlehlých vodách roste rychleji, | | |proto největší cejnky na našem území najdeme ve velkých mělkých údolních | | |nádržích. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Způsob života a |Potravu cejna tvoří drobní živočichové ukrývající se v bahnitých nánosech | |potrava: |(nitěnky, ...) zbytky odumřelých organismů a v letním období může tvořit | | |značnou část potravy cejna plankton. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: |U převážné většiny oplodnění vnější (samci mlíčí, samice jikry). | | | | | |Tření cejnů probíhá zjara, nejčastěji v květnu. Dochází v ideálním případě | | |na zarostlých mělčinách, protože cejn je druhem ukládajícím jikry na vodní | | |rostlinstvo, kořínky vrb a podobné substráty. Intenzita tření bývá nejvyšší| | |v nočních hodinách. Cejn se může dožít i více než 30 let. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |V zimním období:| | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Příloha: Rozdíly mezi cejnem a kaprem: CEJN VELKÝ KAPR OBECNÝ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |robustnější tělo |ploché tělo | |----------------------------------------+---------------------------------------------------| |dlouhá nízká hřbetní ploutev |krátká vysoká hřbetní ploutev | |----------------------------------------+---------------------------------------------------| |dlouhá řitní ploutev |krátká řitní ploutev | |----------------------------------------+---------------------------------------------------| |zaoblené ploutve |špičaté ploutve | |----------------------------------------+---------------------------------------------------| |větší šupiny |drobnější šupiny | |----------------------------------------+---------------------------------------------------| |v ocadní ploutvi souměrné oba výběžky |v ocasní ploutvi dolní výběžek delší a špičatější | |----------------------------------------+---------------------------------------------------| |chybí hmatové fousky |hmatové fousky | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Stanoviště č.3: Sumec velký, Štika obecná (Bruncová, Češková) Aktivity na stanovišti: - seskládání rozstříhaných obrázků sumce a štiky - poukázání na hlavní poznávací znaky, zajímavosti, potrava - pozorování sumce v akváriu a modelu štiky ve vitríně +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |SUMEC VELKÝ (ryba, obratlovec) | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky:|Široká nízká hlava přechází nenápadně v protáhlé tělo, kryté slizkou kůží | | |bez šupin. Ocasní část těla je dlouhá a zploštělá. Široká ústa mají | | |ozubenou spodní i horní čelist. Nad horní čelistí jsou umístěny dva dlouhé | | |vousy, pod spodní čelistí jsou dva páry menších vousků. Hřbetní ploutev je | | |malá, řitní naopak velmi široká, ocasní ploutev je zaokrouhlená. Barva je | | |olivově zelená. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: |Nejlépe mu vyhovují větší, pomalu proudící či stojaté vody zdržuje při dně,| | |vyhledává členité prostředí a úkryty. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Způsob života a |Je to typický dravec. Hlavní složku jeho potravy tvoří především ryby všech| |potrava: |druhů, ale nepohrdne ani většími bezobratlými živočichy (jako jsou červi, | | |žížaly, hmyz), dále loví i žáby a menší vodní savce. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: | | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |V zimním období:|Je to teplomilná ryba, jejíž aktivita klesá v chladnějších ročních | | |obdobích, v zimě upadá téměř do stavu strnulosti. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: |Dožívá se až 40 let, dorůstá až 2m a váhy 100kg. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |ŠTIKA OBECNÁ (ryba, obratlovec) | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky:|Je dravou rybou, dravému způsobu života má i uzpůsobené tělo, které je | | |válcovité a značně protáhlé, jakoby šipkovité, právě dobře uzpůsobené, aby | | |štika mohla rychle vystartovat za svou kořistí. Tlamu má širokou a rovněž | | |protáhlou,vyzbrojenou mnoha ostrými zuby. Hřbetní a řitní ploutve jsou | | |posunuty až k ploutvi ocasní, což rychlý start ještě umocní. Barva je | | |zelenohnědá, celý trup posázen světle žlutými fleky. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: |Není vůbec náročná na podmínky ve vodě. Můžeme se s ní setkat ve všech | | |vodních revírech (horské bystřiny, řeky i rybníky). | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Způsob života a |Živí se menšími rybami, výjimkou není ani kanibalismus. | |potrava: | | | | | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: | | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |V zimním období:| | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: |Dožívá se až 40 let, dorůstá délky 1,5m a hmotnosti až 25kg. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Příloha: Stanoviště č. 4: Skokan zelený (Stehlíková, Horáková) Aktivity na stanovišti: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Způsob života a potrava:| | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |V zimním období: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Stanoviště č.5: Čolek obecný (Strýčková, Adámková) Aktivity na stanovišti: - seskládání obrázků čolků - pozorování modelů čolků, informace o čolkovi - předvádění námluvních tanců čolka +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Způsob života a potrava:| | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |V zimním období: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Stanoviště č.6: Užovka obojková (Berylová, Schloglová) Aktivity na stanovišti: - pozorování modelu užovky obojkové - objevný rozhovor o užovce (výklad s otázkami na pozorování) - kvíz v pracovním listu +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |UŽOVKA OBOJKOVÁ (plaz, obratlovec) | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky:|Tohoto hada lze bezpečně poznat podle žlutých až oranžových půlměsíčků za | | |hlavou. Zbytek těla má zbarvení značně variabilní (podle prostředí kde | | |žije) šedou až černou. Hlavu má zřetelně oddělenou od zbytku těla, které | | |může měřit až 150 cm. Samci jsou štíhlejší, dlouzí až 1 m, samice až 1,5 | | |.Ve volné přírodě však zřídka kdy potkáme užovku obojkovou delší než 1 | | |metr. Celé tělo užovky je na omak suché, šupinaté a příjemně chladivé. V | | |žádném případě není slizké. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: |Nejradši obývá břehy jezer, řek, potoků a tůní. Patří mezi známé obyvatele | | |mokřadů a bažin, patří mezi výborné plavce a potápěče. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Způsob života a |Ve vodě tráví poměrně hodně času, protože mezi její hlavní potravu patří | |potrava: |především vodní živočichové jako menší rybky nebo čolci. Užovka nepatří | | |mezi škrtiče, takže má jedinou možnost - svou kořist polykat živou. Jejich | | |lovecká technika tedy spočívá v tom, že se snaží svoji kořist vyplašit, aby| | |se pro ně stala lépe viditelnou. Také se ráda vyhřívá v suchých štěrkovnách| | |či lomech | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: |Co se týče rozmnožování, trvá zhruba dva měsíce než samice naklade na | | |nějakém bezpečném místě vajíčka. Podle její velikosti a tělesné kondice | | |jich může být až šedesát. Obvykle je to kolem 30-ti vajíček. Mláďata se | | |líhnou po 8 až 10 dnech a měří 15 až 20 cm. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |V zimním období:| | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: |Většina užovek má jed, ale není schopna ho použít. Chybí ji totiž funkční | | |jedový kanálek s vývodem do zubů. | | | | | |Pokud je užovka zahnána do úzkých a musí se nějak bránit, málokdy používá | | |kousnutí. Snaží se nepřítele zastrašit hlasitým syčením, zploštěním těla, | | |nafukováním krku a zvláštními zuřivými pohyby. Další metodou obrany je tzv.| | |thanatóza - schopnost tvářit se jako mrtvý. Užovka se otočí břichem nahoru,| | |otevře tlamu a jazyk nechá volně viset. Zornice vytočí k okraji a z kloaky | | |začne vylučovat sekret, který svou "vůní" připomíná mršinu. I přes tuto | | |techniku se však stávají kořistí kun, jezevců, lišek, ježků a některých | | |ptáků. Na mláďatech užovky si pochutnají třeba i ryby nebo potkani. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Příloha: Užovka obojková Stanoviště č.7: Luňák (Bajtová, Císařová) Aktivity na stanovišti: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Způsob života a potrava:| | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |V zimním období: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Stanoviště č.8: Volavka popelavá (Varhaníková, Malinová) Aktivity na stanovišti: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Způsob života a potrava:| | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |V zimním období: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Stanoviště č.9: Polák chocholačka, Kachna divoká (Srbová, Trnková) Aktivity na stanovišti: - pozorování vodních ptáků - přiřazování rozdílů a shod ke kachně a polákovi - práce v pracovním listu +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |KACHNA DIVOKÁ (pták, obratlovec) | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky:|Samice má přírodně hnědé peří s nepřehlédnutelnou, bíle olemovanou, temně | | |modrou částí křídla. Samec je tradičně oděn do pestrobarevného kabátku. | | |Kovově zelenou hlavu zdobí žlutý zobák. Zelenou hlavu od kaštanově hnědé | | |hrudi odděluje bílý obojek. Zbytek těla přechází od modrozelených křídel až| | |po světle šedé břicho. Samec též může pyšnit modrým zrcátkem na křídlech.| | |Jak samec tak i samice mají červené až oranžové nohy. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: |Jejím domovem jsou stojaté a pomalu tekoucí vody. Kachna má obzvlášť ráda | | |rybníky a jezera s porostlým křovinatým či rákosovitým břehem. Často ji lze| | |zahlédnout na parkových rybnících, kde si zvykla na lidi a s radostí přijme| | |suché pečivo. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Způsob života a |Její hlavní potravou je hmyz a jeho larvy, malí měkkýši nebo vodní i | |potrava: |suchozemské rostliny. Kachna divoká patří mezi největší žravce mezi ptáky. | | |Je schopna horlivě pronásledovat rybu, červa nebo i obojživelníka. | | | | | |Jedná se o velice družného ptáka. Není vyjímkou, že ji spatříme mezi jinými| | |druhem příbuzných ptáků. Spolu s nimi pak bojuje o potravu, která se zde | | |přirozeně vyskytuje či kterou do rybníka hodí lidé. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: |V době hnízdění tvoří dočasné páry. Páření probíhá téměř vždy ve vodě. | | |Předchází mu různé umělecké a plavecké kousky samečka. Svá hnízda ze stonků| | |a listů si staví jak při zemi tak i na stromech či zdech. Po dostavbě ho | | |ještě vystele prachem. Pokud samička odchází od hnízda s vejci, nikdy je | | |nezapomene zakrýt. | | | | | |Po 25-30dnech samička vysedí 8 - 16 mláďat, která vodí 50-60 dní. První den| | |mláďata stráví na hnízdě. Ty další už na vodě poblíž břehu. Samec se v době| | |hnízdění od samice odpojí. | | | | | | | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |V zimním období:|Naše republika je přibližně na hranici území, odkud se kachna stěhuje na | | |zimu jižněji a kde zůstává, proto je lze u nás vidět i v zimě. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: |Při dokrmování jí měkké čerstvé rohlíky či jiné pečivo ji mohou způsobit | | |zažívací potíže. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |POLÁK CHOCHOLAČKA (pták, obratlovec) | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky:|Samec výrazně liší od samice - samička je zbarvena hnědě, aby byla chráněna| | |při sezení na vejcích, samec má výrazně oddělené bílé břicho od zbytku | | |černého těla. Samec má mimoto na hlavě asi 5 cm dlouhou chocholku také z | | |černého peří, která je dobře viditelná. Jak u samice, tak i u samce jsou | | |dokonale vyvinuté plovací blány. Délka těla chocholačky je 40-47 cm, | | |rozpětí křídel měří 67-73cm a váha se pohybuje okolo 600-900g, přičemž je | | |samec větší jak samice. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: |Chocholačky jsou nyní na našich řekách i rybnících velmi hojné, avšak v | | |minulosti přes nás jen přelétali při cestě ze zimovišť. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Způsob života a |Chocholačka si své hnízdo staví nejraději na malém ostrůvku uprostřed | |potrava: |velkých a klidných vodních ploch, které jsou hustě zarostlé rákosím. | | |Chocholačky se sdružují do hejn, které mohou čítat více jak 1000 ptáků. | | |Polák chocholačka tráví celý den potápěním a hledáním potravy pod vodou. | | |Při potápění jí pomáhají silné údery nohou, které jsou posazeny dozadu, | | |takto mohou jít do hloubky kolem 7m. Vydrží po vodou 30 sekund, ale | | |využívají ani ne poloviny tohoto času. Hlavní potravu tvoří měkkýši, šneci | | |a drobné rybky. Potravu si neobstarává jen při potápění, ale také když | | |plave. To sbírá po hladině larvy a hmyz. Nepohrdne ani vodními rostlinami, | | |nebo semeny zevaru a rdestu. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: |Tento pták netvoří trvalé páry, každý rok hnízdí s jiným partnerem. Námluvy| | |začínají už v zimě a trvají do jara. Svatební tanec provádí oba partneři | | |společně, samec se ozývá tenkým hvízdavým voláním a natáčí hlavu k samici a| | |oba rytmicky pohybují hlavou nahoru a dolů. Po páření samec natáhne krk na | | |vodu a obeplouvá samici. Místo k hnízdění si hledají v březnu až dubnu, ale| | |hnízdit začínají teprve v květnu. Do hnízd pak samice snese snůšku 8-11 | | |zelenošedých vajec. Se zahříváním čeká až do snesení posledního vejce. Na | | |vejcích sedí sama a to 23-26 dní a také o ně sama pečuje. Mláďata se | | |osamostatní v 5-6 týdnu života. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |V zimním období:|Přezimovat odlétají do jihovýchodní Asie, jižní Evropy a na sever Afriky. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Příloha: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | POLÁK | KACHNA | SPOLEČNÝ ZNAK | NENÍ JEJICH ZNAK | |---------------------------+---------------------+--------------------+---------------------| | na zimu odlétá | samec a samice se |sameček má na hlavě |na nohou mají plovací| | |výrazně liší vzhledem| chocholku | blány | |---------------------------+---------------------+--------------------+---------------------| |žijí převážně na stojatých | | | za potravou se | |nebo mírně tekoucích vodách|za potravou se potápí| potrava: hmyz, | nepotápí, maximálně | | (rybníky, jezera | | rostliny a měkkýši | ponoří hlavu, krk a | | s křovinatými břehy) | | | hruď | |---------------------------+---------------------+--------------------+---------------------| | vodní pták | samec a samice jsou |patří mezi vrubozobé| patří mezi hrabavé | | | vzhledově podobní | | ptáky | |---------------------------+---------------------+--------------------+---------------------| | dýchají žábrami | patří mezi nelétavé | samec má zelenou | hnízdí v dutinách | | | ptáky | hlavu | stromů | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Stanoviště č.10: Kormorán (Boháčová, Krejčí) Aktivity na stanovišti: - příběh o kormoránovi : DOPLNIT - práce s pracovním listem - diskuze o škodlivosti nebo užitečnosti +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Způsob života a potrava:| | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |V zimním období: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Stanoviště č.11: Bobr evropský (Dvořáková, Floriánová, Bajová) Aktivity na stanovišti: - seskládání a čtení textu o bobrovi - otázky z bobřího ocasu: OTÁZKY DOPLNIT +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Způsob života a potrava:| | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |V zimním období: | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Stanoviště č.12: Ondatra pižmová (Rusnáková, Vašulková) Aktivity na stanovišti: - příběh o ondatře (DOPLNIT) - práce s pracovním listem – tajenka + hrady a nory ondatry +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |Ondatra pižmová (hlodavec, savec, obratlovec) | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky:| | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: |Pochází ze Severní Ameriky, do Evropy dovezena v roce 1905. Žije kolem | | |stojatých i tekoucích vod, u nízkých břehů stojatých vod si zřizuje tzv. | | |„hrady“, mimoto si na březích také vyhrabává nory, které ústí na hladině, | | |nebo pod ní. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Způsob života a |Raději má mlže než ryby, také zelené části pobřežní vegetace, nepohrdne ani| |potrava: |řepou, zeleninou a obilím z blízkých polí proto je to škůdce, krom toho | | |navrtává už tak dost slabé nízké břehy a tak ji nazýváme i škůdcem rybníků,| | |na druhé straně se však ucpáváním svých nor snadno zakořenitelnými | | |rostlinami podílí na přirozeném vysazování pobřežní vegetace. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: |Březnost trvá 28 dnů, poté samice vrhne 6-8 mláďat, které sice sají první | | |měsíc mateřské mléko, ale od 20. dne mohou jíst i měkké vodní rostliny. | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |V zimním období:| | |----------------+---------------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: |Má ocas zploštělý ze stran, který slouží jako kormidlo, její kožišina je | | |hustá a cenná.Z přídavných žlázek vylučuje pižmový pach. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Stanoviště č.13: Vydra říční (Bartoňková, Cekotová) Aktivity na stanovišti: - puzzle s obrázkem vydry obecné se základními informacemi. Děti si tak informace samy správně seskládají a dohromady přečtou. - doplnění textu o zajímavosti – př. hustota vydří srsti, atd. - pozorování modelu vydry obecné - ukázka dvou typů zubů, kdy jeden typ zubů bude patřit vydře a druhý hlodavcům (úkolem bude, aby děti poznaly, které zuby patří vydře – řekneme správné řešení, vysvětlíme proč tomu tak je). - Práce s pracovním listem - Čím se vydra živí? Úkolem dětí bude zakroužkovat potravu, kterou se vydra živí. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Poznávací znaky: | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Rozšíření: | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Potrava: | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Rozmnožování: | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| | | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |V zimním období: | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Zajímavosti: | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Příloha: VYDRA ŘÍČNÍ Vydra je savec. Je velmi dobře uzpůsobená životu ve vodě. Její tělo je podlouhlé, takřka hadovité. Vydří hlavička je zploštělá a na ní jsou dvě malá, sotva rozpoznatelná ouška. Nohy jsou velmi silné a každá noha má pět prstů. Tyto prsty jsou spojeny plovací blánou. Ocas má vydra velmi dlouhý, u kořene dosti silný. Vydra žije v čistých vodách jezer, řek i potoků. Doupě si zakládá ve vyšších březích. Vchod do nory bývá vždy pod vodou. Chodba potom stoupá šikmo nahoru, takže vydří pelíšek je nad hladinou.