Pdf MU BRNO UČITELSTVÍ PRO 1. ST. ZŠ KOMBINOVANÉ STUDIUM 9.semestr, PODZIM 2007 DAGMAR HORKÁ Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 Seminární práce: PROJEKT Název projektu: ZDRAVÉ RADY NÁVRH PROJEKTU NÁZEV: ZDRAVÉ RADY AUTOR: DAGMAR HORKÁ REALIZACE: pro 5. ročník ZŠ TYP PROJEKTU: Podle délky: střednědobý (období jednoho týdne) Podle prostředí: kombinace školní a mimoškolní Podle počtu zúčastněných: společný (třídní) Podle organizace: více předmětový Podle navrhovatele: kombinace žákovského a uměle připraveného projektu Podle informačních zdrojů: kombinace volného a vázaného Podle účelu: směřující k získání dovedností SMYSL PROJEKTU: Žáci se seznámí se zdravým způsobem života, který má významný vliv na zdraví, zdravotní stav a na rozvoj osobnosti. VÝSTUP: Informační plakát-ZDRAVÉ RADY-týkající se zdraví a zdravého životního stylu. Prezentace před spolužáky ve třídě. Možná prezentace i pro ostatní třídy ve škole, pro rodiče na třídní schůzce. PŘEDPOKLÁDANÉ CÍLE: pro žáky -dozvědí se různé informace o zdravém způsobu života -vysvětlí pojem“zdravý životní styl“ -poznají, co jim pomáhá být zdraví, ale také co jim škodí a jaká jsou rizika pro jejich zdraví -porozuměli tomu, že způsob a styl života má vliv na lidské zdraví -chápali, že zdraví se musí chránit -naučili se zodpovědnosti za své vlastní zdraví -popíší způsob, jak získali informace o zdraví -sestaví zásady zdravého životního stylu, vytvoří informační plakát se základními informacemi -prezentují své názory před spolužáky¨ -splní stanovený cíl -ohodnotí svůj přístup k této práci -rozdělí se do skupin -spolupracují při práci ve skupině -ocení výsledky své práce vzájemně -zvládají komunikaci s dospělou osobou PŘEDPOKLÁDANÉ ČINNOSTI: -motivace-účast na Jihlavském dni zdraví -motivační rozhovor-Jak děti pečujete o své zdraví? -brainstorming-první nápady od dětí -Jak sestavíme „Zdravé rady“ pro náš zdravý životní styl, pro ochranu našeho zdraví? -burza nápadů a podnětů pro řešení projektu, možné informační zdroje, závěrečná podoba projektu -práce s myšlenkovou mapou „zdraví“ -vyhledávání zdrojů informací-příručky o zdraví, informace získané od zdravotní sestry z obvodového střediska dětského lékaře (maminka jednoho z žáků), knihy doma, městská knihovna, internet, výstřižky z časopisů -sbírání informací -příprava teoretického plánu projektu-třídění informací -prezentace získaných informací ostatním spolužákům ve skupině -sestavení plánu realizace projektu -práce na tvorbě informačního plakátu „Zdravé rady“ -prezentace projektu-před spolužáky, rodiči -hodnocení projektu-zadání kritérií pro hodnocení -vyhlášení výtvarné soutěže pro celou školu na téma „Co děláme pro svoje zdraví“. ORGANIZACE: -práce ve třídě, mimo školu, prezentace ve třídě -práce ve skupinkách -individuální práce PŘEDPOKLÁDANÉ VÝUKOVÉ METODY: Metody slovní-rozhovor, diskuze, vysvětlování, práce s textem, brainstorming Metody praktické-grafické činnosti-výroba informačního plakátu k výletu Metody řešení problému PŘEDPOKLÁDANÉ VÝUKOVÉ METODY: -tvrdé papíry A[3], fixy, pastelky, psací potřeby, nůžky, lepidlo, informační brožurky, knihy, počítač-internet a tiskárna ZPŮSOB PREZENTACE PROJETKU: -prezentace písemná-výstava informačních plakátů „Zdravé rady“ ve třídě -ústní prezentace-pro spolužáky, pro ostatní 4.třídy -pro rodiče žáků na třídní schůzce ZPŮSOB HODNOCENÍ: -hodnocení celého procesu-naplánování, průběh, výsledek-z pohledu žáka i učitele (co se nám podařilo, jak se nám pracovalo, pocity z projektu, co by se dalo příště udělat jinak, jak se žákům spolupracovalo, co nového se naučili) -hodnocení se opírá o kritéria, která byla utvořena pro tento projekt REALIZACE PROJEKTU CHARAKTERISTIKA TŘÍDY: -5.ročník ZŠ, 22 dětí, z toho 12 chlapců a 10 dívek -žáci jsou na práci ve skupinkách zvyklí, jsou schopní dobře spolupracovat a navzájem si pomáhat. Rozdělování do skupinek však nesmí určit učitel, ale děti samy. Děti se podle vlastního rozhodnutí rozdělily do čtyř skupinek. V této třídě se nepotýkám s žádnými vážnými kázeňskými problémy. PRŮBĚH PROJEKTU: -projekt je naplánován pro období jednoho týdne. Každý den jsme práci na projektu věnovali dvě, tři až čtyři vyučovací hodiny dle potřeby. Děti měly možnost na projektu pracovat i individuálně mimo školu v odpoledních hodinách. I. DEN MOTIVACE: Vzpomínáte si děti na akce, kterých jsme se společně jako třída zúčastnili na začátku tohoto školního roku? Následuje rozhovor o Jihlavském dni zdraví, který probíhal na náměstí začátkem září. Děti shlédly ukázky poskytování první pomoci, prohlédly si stánky se zdravou výživou, vyplňovaly různé vědomostní kvízy o zdravém životním stylu. Mezi dalšími stanovišti bylo poradenství pro udržení zdravého chrupu, prohlídka záchranářského a hasičského vozu. Součástí bylo i vystoupení Jihlavského ochotnického divadla s pohádkou tématicky zaměřenou k ochraně zdraví a prevenci úrazů. NÁSLEDUJE: DISKUSE Hlavním tématem diskuse je „Jak děti samy pečují o své zdraví“, „Co je to zdravý životní styl.“ Na závěr diskuse vyzní návrh: Co kdybyste si děti vyzkoušely místo dospělých, rodičů, paní učitelky, sestavit pro sebe, pro ostatní spolužáky, pro učitele i pro rodiče zásady, které vedou k ochraně vlastního zdraví, zdravého životního stylu. Děti nadšeně souhlasily, protože většinou se jim poučení dostává od dospělé osoby a nyní měly možnost si role obrátit. Dětem jsem sdělila, že vše si budou organizovat formou svého projektu. Vysvětlila jsem jim, co myslím projektovou prací. (žák-přebírá zodpovědnost za svůj úkol, získává informační zdroje, informace a pracuje s nimi, vede svou práci samostatně, plánuje, řeší a zpracovává daný úkol, prezentuje své výsledky hodnocení, zahrnuje i sebehodnocení, učitel vystupuje v roli poradce, citlivě napomáhá při práci) NÁZEV PROJEKTU: ZDRAVÉ RADY -Děti se společně shodly na tomto názvu projektu. BRAINSTORMING: JAK BUDEME POSTUPOVAT PŘI ORGANIZOVÁNÍ NAŠEHO PROJEKTU, CO VŠE K NĚMU POTŘEBUJEME? -Děti píší na připravené cedule své návrhy a chodí je upevňovat na magnetickou tabuli mezi zajímavé nápady patřilo: např.: Co obsahuje školní lékárnička? Informace můžeme získat z internetu. Půjdeme se podívat do městské knihovny, kde najdeme nějaké knihy o zdraví. Moje maminka pracuje jako zdravotní sestra u dětského lékaře, požádám jí o informační brožurky týkající se zdraví. Prohlédneme si doma různé časopisy-jsou tam články o zdraví. Zjistíme ceny cigaret a alkoholu. Sepíšeme, kdo v našem okolí kouří a kdo pije alkohol. Každý se podíváme doma do ledničky, jaké tam máme potraviny. Musíme sestavit zásady první pomoci. Co dělat, abychom nepřišli k úrazu. …atd. Děti vymysleli velké množství námětů na dané téma. -Společně s dětmi jsme přečetli náměty a seřadili je podle důležitosti. -potom jsme navrhnuté nápady začali třídit, doplňovat a s dětmi jsem společně stanovila postupné kroky při realizaci projektu. -Dětem jsem sdělila, že na uskutečnění projektu máme jeden týden. Pracovat budou ve skupinách, které si samy určí. Ve skupinách budou spolupracovat tak, že se každý zapojí do práce na projektu. Samozřejmostí je, že si rozdělí úkoly a vzájemně si budou pomáhat. Pracovat budeme dopoledne ve škole, ve třídě i v počítačové učebně, kde je k dispozici tiskárna i připojení na internet. Děti mohou na projektu pracovat i odpoledne doma. I si přinést informační materiály z domu. -Žáci v rámci brainstormingu přišli na nápad zorganizovat pro celou školu výtvarnou soutěž na téma „zdraví“. -Hned 1.den si chlapec ze třídy mobilním telefonem na druhý den ráno, pozval maminku, která pracuje jako zdravotní sestra na obvodním středisku u dětské lékařky. Jeho mamince začínala pracovní doba druhý den až v 10^00 hod., takže jsme jí mohli mít k dispozici od 8^00-9^30 hodin. -Dále jsme sestavili TEORETICKÝ PLÁN PROJEKTU-podle kterého budeme postupovat při realizaci projektu. 1) KRITÉRIUM PRO HODNOCENÍ PROJEKTU „Zdravé rady“ -děti vytvoří informační plakát týkající se zdravého způsobu života. -informace na plakátu formou textu lepeného a psaného. -zdravý životní styl bude shrnut minimálně do osmi základních bodů, ke každému bodu budou na plakátu další rozšiřující informace. -plakát bude doplněn vystřiženými i malovanými obrázky 2) ROZDĚLENÍ DO SKUPINEK-(děti se rozdělí hned první den) -každá skupinka si vyrobí vlastní informační plakát 3) BESEDA S DĚTSKOU ZDRAVOTNÍ SESTROU-sběr informací 4) NÁVŠTĚVA MĚSTSKÉ KNIHOVNY-sběr informací 5) ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ, DALŠÍ VYHLEDÁVÁNÍ INFORMACÍ -knihy, příručky, výstřižky z časopisů, internet 6) VÝROBA INFORMAČNÍHO PLAKÁTU 7) HODNOCENÍ 8) PREZENTACE PRO RODIČE A PRO OSTATNÍ PÁTÉ TŘÍDY 9) PREZENTACE PRO RODIČE NA TŘÍDNÍ SCHŮZCE 10) VYHLÁŠENÍ VÝTVARNÉ SOUTĚŽE PRO NAŠÍ ŠKOLU NA TÉMA „Co dělám pro svoje zdraví“ II. DEN VLASTNÍ REALIZACE PROJEKTU -postupujeme podle předem prodiskutovaného plánu -beseda s dětskou zdravotní sestrou, která dětem přinesla velké množství informačních materiálů-brožurky, příručky….. (8^00-9^30) -návštěva městské knihovny (10^00-11^40) -sběr informací doma na internetu, výstřižky z časopisů III. DEN -pokračuje sběr informací-PC ve škole v počítačové učebně, tiskárna, internet, -školní knihovna -postupné zpracování informací, třídění, sestavování „zdravých rad“ (osm a více bodů) IV. DEN -detailní zpracování informací -výroba informačního plakátu V. DEN -dokončení výroby informačního plakátu -prezentace pro spolužáky ve třídě a ostatní páté třídy -hodnocení projektu žáků i učitelem, sebehodnocení žáků-podle předem stanovených kritérií, zhodnocení pocitů z projektu, jak se nám pracovalo, jak se dětem jejich práce líbila, co se nového dozvěděly, jak se jim pracovalo ve skupině,….. -zhodnotili jsme celý proces-naplánování, průběh, výsledek PREZENTACE PRO RODIČE -další týden jsme na třídní schůzce-provedli prezentaci jednotlivých skupin -k prezentaci nám opět posloužily informační plakáty (rodiče získají zpětnou vazbu o činnosti třídy a o výsledcích svého dítěte) VYHLÁŠENÍ VÝTVARNÉ SOUTĚŽE PRO CELOU ŠKOLU NA TÉMA „CO DĚLÁM PRO SVOJE ZDRAVÍ“ Soutěž jsme rozdělili do dvou kategorií-1. a 2. stupeň ZŠ. Autoři prvních tří obrázků v každé kategorii získali knižní ceny, které zakoupila škola. Každý obrázek měl svůj název. Do poroty zasedli vybraní žáci naší třídy s učitelkami pátých tříd. Výstava obrázků byla umístěna i pro veřejnost v Divadle na kopečku v Jihlavě.