NÁZEV PROJEKTU: Jak funguje naše chytré tělo a jak jíst, aby dlouho vydrželo? Vypracovaly studentky: Jana Rejdová Helena Novotná Studium: Učitelství 1. st. ZŠ, KS, 5. ročník, 9. semestr Ročník: 5. ŠVP ZV – využití: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Průřezová témata: Environmentální výchova, Osobnostní a sociální výchova Integrace mezi vzdělávacími obory: ČJ, M, TV Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, pracovní a občanské Výchovně vzdělávací cíle: viz. Tabulka Místo realizace: třída, kuchyňka, tělocvična Časová dotace: 10 x 45 minut Pojmy opěrné: kosterní a svalová soustava (5. roč.), znalosti ze předešlých ročníků Pojmy nové: nové informace týkající se jednotlivých soustav Dovednosti: kognitivní, afektivní, psychomotorické, sociální Pomůcky: – tvrdý papír A 4, A2, volné papíry, encyklopedie, fixy, pastelky, nůžky, lepidla, barevné papíry, temperové barvy, štětce, kelímek, obvaz, pracovní listy, tužky, pera, špendlíky, lepidlo Úvod - Zvolené téma - zvolení žáky konkrétní otázky z tohoto tématu - navržení tématických okruhů - žáci se dělí do skupin - týden shromažďují informace - přináší informace, literaturu do školy - v den realizace připravují třídu na práci Hlavní část - návrhy a náčrty - Zpracovávání informací - Kresba, malba - Konkrétní vizuální podoba vypracovaného tématu Závěr - Prezentace (výstava zpracovaných okruhů) - Diskuze - Celkové hodnocení - Úklid třídy Literatura: (donesená učitelem) Dr. Michael Apple Velká rodinná encyklopedie zdraví Dále literatura donesená žáky Další informace na volných listech Teoretická příprava učitele na hodinu: - přednáška z biologie člověka v předmětu Učení přírodopisu (náměty a inspirace) - prostudování biologie člověka - informace o zdravé výživě I. NÁVRH PROJEKTU +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: | Jak funguje naše chytré tělo a jak jíst, aby dlouho vydrželo? | | | | | | | | | | |-----------------+------------------------------------------------------------------------+-| |Autoři: |Jana Rejdová, Helena Novotná | | |-----------------+------------------------------------------------------------------------+-| |Realizace: |Nerealizováno | | |-----------------+------------------------------------------------------------------------+-| |Typ projektu: | + podle organizace: vícepředmětový | | | | + podle navrhovatele: připravený | | | | + podle účelu: směřující k získání znalostí | | | | + podle délky: krátkodobý | | | | + podle prostředí: školní | | | | + podle počtu zúčastněných: společný | | | | + podle informačních zdrojů: vázaný | | | | | | | | | | |-----------------+------------------------------------------------------------------------+-| |Smysl projektu: |Děti se seznámí s různými možnostmi vyhledávání informací, jejich | | | |tříděním, upravováním a předáváním ostatním. Prohloubí si základy | | | |komunikace – monolog, dialog, diskuze. Uvědomí si, jak důležitá je | | | |spolupráce s ostatními, ponesou odpovědnost za slíbené informace a | | | |jejich dodání pro skupinu. | | | | | | | | Získají odpověď na své otázky /viz. Název projektu/. | | |-----------------+------------------------------------------------------------------------+-| |Výstup: |Žáci připraví krátkou prezentaci – seznámí ostatní spolužáky s novými | | | |informacemi. Prezentace bude provázena vlastními kresbami dětí. | | |-----------------+------------------------------------------------------------------------+-| |Předpokládané |Kognitivní: žáci: | | |cíle: | | | | |- vyhledají a zapíší informace (používání internetu, vyhledávání | | | |literatury | | | | | | | | v knihovně, zacházení s kopírkou) | | | | | | | |- seznámí ostatní s literaturou a ostatními zdroji pro získávání | | | |informací | | | | | | | |- žáci pracují s pracovní listy, které jsou vodítkem k jejich | | | |práci | | | | | | | |Afektivní: žáci: | | | | | | | |- objasní funkce orgánů soustavy: kosterní, svalové, nervové, | | | |oběhové, trávicí, vylučovací, kožní a smyslové | | | | | | | |Psychomotorické: | | | | | | | |- malování obrázku | | | | | | | |- zkompletují svoji práci do úhledné a ucelené podoby a připraví| | | |pro prezentaci | | | | | | | |- předvedou složení krve, demonstračně předvedou práci plic | | | | | | | |Sociální: žáci: | | | | | | | |- spolupráce členů jednotlivých skupin | | | | | | | |- spolupráce mezi skupinami | | |-----------------+------------------------------------------------------------------------+-| |Předpokládané |- příprava teoretického plánu projektu – třídění informací | | |činnosti: | | | | |- zpracování informací | | | | | | | |- kresba | | | | | | | |- ve škole: zhodnocení dne | | |-----------------+------------------------------------------------------------------------+-| |Organizace: | Před vyučováním si žáci upraví lavice tak, aby se jim ve skupinách | | | |dobře pracovalo a aby byl i prostor ve třídě. Nachystají si zdroje | | | |informací (knihy, časopisy, noviny aj.) | | | | | | | |1. DEN | | | | | | | | 1. vyučovací hodina | | | | | | | |Žáci si vyslechnou informační záležitosti a vedoucí jednotlivých skupin | | | |rozdělí činnost ve skupině. Žáci zpracovávají informace. Dělají si | | | |náčrty a návrhy formy zpracování. | | | | | | | | | | | | | | | | 2. vyučovací hodina | | | | | | | |Děti mají konkrétní představu o vizuální podobě, kterou zpracovávají. | | | | | | | | | | | | | | | | 3. vyučovací hodina | | | | | | | |Výtvarná podoba projektu nabývá viditelné podoby a jsou do ní či mimo | | | |zpracovávány teoretické informace. | | | | | | | | | | | | | | | | 4. vyučovací hodina | | | | | | | |Základní informace jsou zpracovány a žáci se soustředí na informace | | | |týkající stravy (genetické předpoklady, nemoci, prostředí, životní styl | | | |aj.). | | | | | | | | | | | | | | | | 5. vyučovací hodina | | | | | | | |Prezentace 3 skupin. | | | | | | | |Všechny skupiny umístí své práce na vyhrazenou nástěnku, u které každá | | | |skupina bude prezentovat své dílo. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 6. vyučovací hodina | | | | | | | |Prezentace 2 skupin. | | | | | | | |Diskuze. | | | | | | | |Hodnocení projektu – hodnocení žáků a hodnocení učitele. | | | | | | | | | | | | | | | |2. DEN | | | | | | | | 1. vyučovací hodina | | | | | | | | – žáci jsou v tělocvičně, kde je pro ně ve spolupráci s vyšším ročníkem| | | |nachystaná dráha s různým nářadím či pomůckami pro plnění fyzických | | | |úkolů: | | | | | | | |- kotoul – vpřed, vzad | | | | | | | |- běh – slalom | | | | | | | |- šplh | | | | | | | |- posilovací cviky (dámské/ pánské kliky, sklapovačky aj.) | | | | | | | |- kruhy | | | | | | | |- skok přes kozu | | | | | | | |- salto | | | | | | | | | | | | | | | | 2. vyučovací hodina | | | | | | | | – hrají podle svého výběru: např. přehazovanou, volejbal, floorball | | | | | | | | | | | | | | | | 3. a 4. vyučovací hodina | | | | | | | |- žáci pracují v kuchyňce na přípravě zdravých zeleninových a ovocných | | | |salátů, konzumace připravených salátů | | | | | | | |- zhodnocení dvoudenního projektu, diskuze | | |-----------------+------------------------------------------------------------------------+-| |Předpokládané |- metody slovní – rozhovor, brainstorming, diskuse | | |výukové metody: | | | | |- práce s encyklopediemi, internetem | | | | | | | |- metody názorně demonstrační – knihy, obrázky (knihovna), | | | | | | | | demonstrační ukázka funkce plic, složení krve a její zpracování v | | | | | | | | ledvinách | | | | | | | |- učitel předvede na prasečím srdci jak funguje a k čemu může | | | | | | | | U srdce při špatném stravování (ucpání cévy…) | | | | | | | |- metody praktické - výtvarné činnosti, popř. instalace obrázků | | | | | | | | z encyklopedií | | | | | | | |- metoda sdělovací - vysvětlování | | | | | | | |- samostatná a skupinová práce | | | | | | | |- metody řešení problémů – konkrétní situace | | | | | | | | | | |-----------------+------------------------------------------------------------------------+-| |Předpokládané |- tvrdý papír A 4, A2, volné papíry, encyklopedie, fixy, | | |pomůcky: | | | | | pastelky, nůžky, lepidla, barevné papíry, temperové barvy, štětce, | | | |obvaz, | | | | | | | | kelímek, pracovní listy, tužky, pera, špendlíky, lepidlo | | |-----------------+------------------------------------------------------------------------+-| |Způsob prezentace| | | |projektu: | | | | | Ústní prezentace projektu – co jsme si dali za cíl, co se nám | | | |podařilo. | | | | | | | | | | | | | | | | | | |-----------------+------------------------------------------------------------------------+-| |Způsob hodnocení:|- Učitel hodnotí ve třídě – ústně a průběžně při práci a na | | | |závěr zhodnotí výstup a prezentaci dětí. | | | | | | | |- Žáci si sami také zhodnotí výstup a prezentaci pro spolužáky. | | | | | | | |- Žáci zhodnotí vlastní projekt a pocity z něj. | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Realizace projektu: ( jak by asi měla vypadat) 1. DEN Žáci jsou rozděleni do 5ti skupin. Každá skupina si zvolí vedoucího. Učitel si nachystá 5 lístků s tématy: 1. kosterní, svalové, 2. nervové, oběhové, 3. trávicí, 4. vylučovací, 5. kožní a smyslové Vedoucí skupiny si vylosuje téma, na kterém budou pracovat. Úkolem každé skupiny je: - výtvarně zpracovat zadanou soustavu (pro názornou prezentaci) - zjistit, jak jednotlivé orgány v soustavě pracují a jakou mají funkci - jaké nemoci, především vlivem špatného stravování a špatného životního stylu, postihují jednotlivé orgány či soustavu - jak můžeme předcházet těmto nemocem a jiným neduhům (např. strava plná vitamínů, minerálů…, sport, dostatek spánku aj.) - prezentace své práce 2.DEN Pro žáky je v tělocvičně připravena dráha s jednotlivými stanovišti, kde žáci plní úkoly. Další hodinu se hrají hra pro celou skupinu. Žáci se poté přemístí do kuchyňky, kde připravují zdravé saláty. Po konzumaci, se žáci přemístí do třídy, kde učitel s žáky zhodnotí dvoudenní projekt, dosáhlo-li se stanovených cílů, jaký dojem mají z projektu žáci a jestli dostali odpověď na svou otázku (viz. Název projektu).