Psychomotorika Název: Hry / seznamovací, dynamická, relaxační/ Jméno: Lenka Míchalová Hra seznamovací V kruhu na sebe se dívající děti si hází míč a udělají jakýkoliv pohyb a představí se. Další zopakuje pohyb předcházejícího dítěte a také se představí. Tak se to stále opakuje, až se představí všechny děti. Hra dynamická Název hry: Boj o kořist V dostatečně velkém prostoru položíme dostatečně stejný počet různých pomůcek ke vzdálenějším stranám plochy. Děti jsou rozděleny o dvou skupin, každá vlastní polovinu předmětů na své straně hrací plochy. Snaží se je rozmnožit tím, že přinášejí předměty z opačné straněna svou. Nést mohou vždy pouze jednu věc. Vzájemně si nebrání. Na signál se hra zahajuje a na určitý signál končí, pak je třeba spočítat předměty na každé polovině plochy, která skupina dosáhla většího počtu.Hru hrajeme bez přerušení několik minut / 3 – 4, podle reakce dětí/. Po vyhodnocení hru opakujeme. Všímáme si věcí jako: hrají všechny děti, pochopily pravidla? Jaká je intenzita jejich běhu – jsou ihned vyčerpaní a musí se vydýchat, nebo vydrží běhat po celou hru? Pokud ztrácejí o hru zájem, pak ji neopakujeme. Hra relaxační Cíl: Přivést žáky k uvolnění postupným napínáním jednotlivých částí těla a jejich následným uvolněním a ochabnutím činnosti. Každé dítě jednotlivě odpovídá na otázky mimikou, pouhým znamením. Příprava: Zajistíme dostatečný prostor, aby se žáci mohli natahovat do všech stran a vzájemně se při tom nedotýkali.Např. pro skupinu třiceti dětí vyhradíme prostor o rozměrech volejbalového hřiště / 18krát 9/. Ztlumíme osvětlení. Popis hry: vysvětlujeme hru a předvádíme potřebné pohyby. Zahrajeme si na otázky. Vysvětlím vám, jak se tato hra hraje. Pěkně poslouchejte a pozorně se dívejte. Potom si ji společně zahrajeme. Na začátku hodiny se všichni postavíme. Budu vám dávat otázky a vy budete odpovídat nějakým znamením. Budete dělat velmi výrazné pohyby. Znamení jsou tato: - místo toho, aby jste řekli nevím, pokrčíte rameny - místo ano se vytáhnete vzhůru - místo ne se předkloníte a ohnete při tom trochu kolena - když řeknu větu obsahující slůvko možná např. „Zítra máme volno, nepůjdete možná do kina?“, stoupnete si, připažíte a napřímíte se. Záda budete mít rovná a hlavu pěkně vzpřímenou, ramena uvolněná. - Nakonec zapleskáme a vy se začnete pomalu procházet. Začínáme hrát: Učitel klade otázky, aby obdržel žádoucí odpověď. Dává dětem potřebné pokyny, kterými jim připomíná, jak mají vypadat jednotlivá znamení. Příklady: Jedli jste dnes jablka? Máme všichni červený míč? Má auto 4 kola? Pili jste dnes mléko? Máte rádi zvířata? Máte sestru? Máte bratra? Chodíte rádi do školy? Nebude zítra možná sněžit?