PdF MU Brno Učitelství 1. stupně ZŠ Název projektu: Návod k použití Provoz a údržba Student: Lenka Stejskalová, Jana Špačková Typ studia: KS Skupina: B2 Ročník: V. Školní rok: 2007/2008 NÁVRH PROJEKTU +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Název: |Návod k použití, provoz a údržba | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |Lenka Stejskalová, Jana Špačková | | Autoři: | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |§ Podle organizace: vícepředmětový | | | | | |§ Podle navrhovatele: kombinovaný | | | | | |§ Podle účelu: konstruktivní (práce s informacemi) | | | | | Typ projektu: |§ Podle délky: krátkodobý - střednědobý | | | | | |§ Podle prostředí: školní | | | | | |§ Podle počtu zúčastněných: společný | | | | | |§ Podle informačních zdrojů: kombinace volného a vázaného | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |Děti se seznámí se stavbou lidského těla, s funkcemi jeho orgánů. Naučí se| | Smysl projektu: |pečovat o svůj zevnějšek i dodržovat zdravý styl života. Své získané | | |zkušenosti předají prostřednictvím prezentace ostatním žákům. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |Návod k používání a údržbě lidského těla | | | | | |Žáci uvedou své jméno nebo jeho zkratku, případně se pojmenují podle | | |svých nápadů. Do tohoto návodu postupně při seznamování s jednotlivými | | |částmi těla, kostrou, vnitřními orgány, doplňují jednotlivé listy , které | | |slouží jako návod k dlouhodobému a správnému užívání jejich „typu“. | | Výstup: | | | |Společná prezentace jednotlivých skupin | | | | | |Při prezentaci skupiny uvedou jakou částí těla, orgánem nebo orgánovou | | |soustavou se zabývají také popíší vyrobené nebo namalované zvětšené | | |orgány(části těla). Uvedou konkrétní způsoby a postupy jak o tyto části | | |pečovat, udržovat je, chránit, případně rozvíjet. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |kognitivní: | | | | | |- žák rozezná a pojmenuje základní lidské orgány | | | | | |- žák popíše funkci těchto orgánů | | | | | |- žák formuluje znaky správné hygieny a životosprávy | | | | | | | | | | | |afektivní: | | | | | | - vytváří si vztah ke spolužákům při společné práci | | | | | | - ocení náročnost přípravy, cení si své práce | | | | | | - ovládá se při nesouhlasu s návrhem druhých dětí | | Předpokládané | | | cíle: | - vhodně komunikuje se spolužáky a učiteli prvního stupně | | | | | | | | | | | |psychomotorické: | | | | | |- žáci zhotoví na arch papíru obrys lidského těla | | | | | |- žáci vytvoří makety lidských orgánů | | | | | |- žáci pracují na společné encyklopedii lidského těla | | | | | | | | | | | |sociální: | | | | | |- spolupracuje ve skupině v průběhu projektu | | | | | |- žák prezentuje výsledek své práce | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | | |- příprava teoretického plánu projektu – třídění informací | | | | | |- výroba pojmové mapy | | | | | |- nakreslení obrysu lidského těla, výroba a nakreslení orgánů | | | | | Předpokládané |- sestavení Návodu k použití | | činnosti: | | | |- beseda se zdravotní sestrou | | | | | |- ochutnávka ovoce a zeleniny, i exotické druhy | | | | | |- příprava zeleninového salátu | | | | | |- dramatizace důležitých činností pro zdraví, které probíhají každodenně | | | | | |- prezentace zjištěných informací | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |- V úvodní části projektu žáci hledají a třídí informace o člověku a jeho | | |těle. Všímají si stavby těla a funkce jednotlivých částí a orgánů. | | | | | |- Rozhodnou o tom, které skupiny se budou snovat kterým částem těla | | | | | |- Shromáždí informace, vyrobí(nakreslí( danou část, umístí ji nebo její | | |název k nakreslené postavě nebo do ní, na ni | | | | | |- Při prezentaci skupiny uvedou jakou částí těla, orgánem nebo orgánovou | | |soustavou se zabývají také popíší vyrobené nebo namalované zvětšené | | |orgány(části těla). Uvedou konkrétní způsoby a postupy jak o tyto části | | |pečovat, udržovat je, chránit, případně rozvíjet. | | | | | |- Výroba „Návodu k používání a údržbě lidského těla - aby bylo zdravé a | |Organizace výuky:|dlouho vydrželo“ | | | | | |- Žáci uvedou své jméno nebo jeho zkratku, případně se pojmenují podle | | |svých nápadů. Do tohoto návodu postupně při seznamování s jednotlivými | | |částmi těla, kostrou, vnitřními orgány, doplňují jednotlivé listy , které | | |slouží jako návod k dlouhodobému a správnému užívání jejich „typu“. | | | | | |- Výroba vlastního návodu slouží k zopakování a upevnění probraného učiva | | |o lidském těle | | | | | | | | | | | |- Na závěr tématu beseda se zdravotní sestrou „Co když se tělo porouchá“ a| | |„Pravidelná údržba“ | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |- metody slovní – rozhovor, beseda, diskuze, vysvětlování | | | | | Předpokládané |- metody názorně demonstrační – předvádění maket lidského těla | | výukové metody: | | | |- metoda praktická –příprava pokrmu | | | | | |- didaktická hra | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |- kartičky pro organizaci (rozdělení do skupin) | | | | | |- karty se základními informacemi o jednotlivých lidských orgánech | | | | | |- maketa kostry lidského těla | | | | | |- makety lidských orgánů | | Předpokládané | | | pomůcky: |- balicí papír | | | | | |- archy tvrdého papíru | | | | | |- psací potřeby | | | | | |- encyklopedie | | | | | |- nástěnné obrázky | | | | | |- ovoce, zelenina a suroviny pro přípravu salátu – v kuchyňce | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob prezentace| | | projektu: | | | |- Ústní a praktická prezentace | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob hodnocení:|- Učitel hodnotí ve třídě – ústně a průběžně při práci a na závěr zhodnotí| | |výstup a prezentace žáků | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |- Učitel hodnotí ve třídě, kuchyňce– ústně a průběžně při každé | | |činnosti | | | | | |- Žáci si sami vzájemně chválí aktivitu a kreativitu jednotlivých | | Kriteria |žáků při společné nebo skupinové práci. | | hodnocení: | | | |- Po skončení prezentace následuje společné zhodnocení | | |úspěšnosti. | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+