PdF MU Brno Učitelství 1. stupně ZŠ ZDRAVÍ ANEB MY STONÁME NERADI I. NÁVRH PROJEKTU +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |ZDRAVÍ ANEB MY STONÁME NERADI | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Autoři: |Zuzana Křížová, Šárka Zemanová, Jitka Novohradská | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Školní rok: |2007/2008 | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Typ projektu: | + krátkodobý | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Smysl projektu: | | | | | | |- umět popsat své pocity, seznámit se s některými druhy nemocí, naučit se | | |spolupracovat ve skupinkách, poznat co je pro mě zdravé a co nezdravé.. | | | | | | | | | | | |1) pro žáky: | | | | | | | | | | | |- rozvoj smyslového vnímání a fantazie (např. soustředěný poslech | | |čtenářského textu a reakce na něj) | | | | | |- rozvoj sociálního a správného chování | | | | | |- rozvoj poznatků o lidském těle | | | | | |- rozvoj poznání (kdy je potřeba lékařského ošetření) | | | | | |- rozvoj logického myšlení (zdravá výživa, zdravý pohyb, zdravý způsob | | |života..) | | | | | |- rozvoj spolupráce (skupinové, kolektivní) | | | | | |- rozvoj smyslového citového vnímání | | | | | | | | | | | |2) pro učitele: | | | | | | | | | | | |- vyhledávání informací | | | | | |- procvičení a prohloubení učiva | | | | | |-procvičení komunikativních dovedností | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Výstup: |- žáci kreslí obrázky pro děti na oddělení intenzivní péče Dětské | | |nemocnice BRNO, po dobu jednoho týdne si vyplňují svůj jídelníček | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané | | |cíle: | | | |kognitivní: vysvětlí pojem zdravá strava, pojmenuje jednotlivé druhy | | |potravin, doplní svůj časový režim dne, přiřadí různé druhy oblečení | | |k jednotlivým ročním obdobím, uvede alespoň 5 příkladů zdravých a | | |nezdravých potravin | | | | | | | | | | | |afektivní: nebojí se vyjádřit svůj vlastní názor, dotáhne činnost do | | |konce, zdůvodní co napsal, co řekl.. | | | | | | | | | | | |psychomotorické: vyrobí obrázky pro děti z nemocnice, zvládne si sám a | | |pravidelně po dobu jednoho týdne vypisovat svůj jídelníček | | | | | | | | | | | |sociální: akceptuje jemu určenou roli při práci ve skupině, spolupracuje a| | |podílí se na práci s ostatními členy skupiny | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Předpokládané | | |činnosti: | | | |- pozorné vnímání textu | | | | | |- odpovídání na otázky | | | | | |- zúčastnit se společného rozhovoru | | | | | |- doplňování (např. Když jsem nemocný…. Když jsem zdravý…….) | | | | | |- kreslení, vystřihování, lepení.. | | | | | |- spolupracovat s kolektivem | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Organizace výuky:| | | | | | |- celý projekt je realizován ve školním prostředí, pouze při | | |vyplňování jídelníčků žáci pracují samostatně i mimo školu | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Předpokládané |- individuální činnosti, skupinová práce, spolupráce celého kolektivu, | |výukové metody: |rozhovor, diskuse, vyhledávání informací v encyklopediích, práce s textem,| | |výtvarná činnost | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | - krátké texty (Jak Lucka onemocněla, Pohádka o čistotě) | | | | |Předpokládané |- balicí papír | |pomůcky: | | | |- barevné křídy | | | | | |- pracovní listy | | | | | |- materiály na kymovku | | | | | |- mazací tabulky | | | | | |- ukázky zdravých a nezdravých potravin | | | | | |- čaj, med, citron | | | | | |- jídelníček | | | | | |- barevné papíry | | | | | | - pastelky, nůžky, lepidlo | | | | | |- encyklopedie | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Způsob prezentace|- žáci vytvoří obrázky pro děti z oddělení intenzivní péče z Dětské | |projektu: |nemocnice v brně, po dobu jednoho týdne si samostatně vypisují svůj | | |vlastní jídelníček | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Způsob hodnocení:|- pouze slovně | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Kriteria |- hodnocení vědomostí (co už žáci věděli, co nového se dozvěděli v průběhu| |hodnocení: |projektu) | | | | | |- hodnocení spolupráce žáků mezi sebou | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Kompetence: Kompetence k učení - žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě - žák poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence pracovní II. Realizace projektu- 1. Charakteristika třídy 2. Průběh projektu 3. Texty k projektu 4. Práce dětí, fotografie 1) CHARAKTERISTIKA TŘÍDY- Projektu se zúčastnilo celkem 22 žáků 1.ročníku ZŠ Rašínova v Brně. Žáci pracovali převážně ve dvojicích, nebo skupinkách po 4-5. Jedná se o velice šikovné žáky s rozsáhlým okruhem vědomostí. Žáci jsou komunikativní, ohleduplní, pracovali zodpovědně a s maximálním nasazením! 2) PRŮBĚH PROJEKTU- 1. ČÁST Úvod - motivační video (seznámení žáků s projektem) - pohádka Jak Lucka onemocněla? - otázky k textu (motivační rozhovor) - 4 skupinky = pojmová mapa (na balicí papír žáci napíší co se chtějí dozvědět např. o nemocích, zdravé stravě, zdravém způsobu života…) - tabule: (doplňování) Když jsem nemocný . . . . . Když jsem zdravý . . . . . . . - pracovní listy do lavice (společná kontrola v kroužku) 2. ČÁST - pohádka o čistotě - vaříme si čaj s medem a citronem - 3 skupiny (po řadách) , měníme stanoviště– 1 řada – pracovní list 1 2 řada - pracovní list 2 3 řada - kymovka - svačina (sedíme v kroužku, každý řekne co má dnes na svačinu, bavíme se o tom co je zdravé a co ne..) - svačina – příprava „švédských stolů“ ( krájíme a servírujeme na velké tácy zdravé potraviny, žáci potom chodí kolem stolů a ochutnávají) 3. ČÁST - výroba hrníčků a kreslení obrázků na téma: „ Jak jsem byl nemocný“ pro děti z nemocnice 4. ČÁST - doplnění pojmové mapy z úvodu hodiny - přivítání zdravotní sestřičky, která žákům odpoví na všechny jejich dotazy týkající se zdraví - společné vyplnění jídelníčku, který si žáci dále po dobu jednoho týdne vyplňují samostatně ZÁVĚR - společné zhodnocení celkového průběhu projektu (co se žákům líbilo nebo naopak nelíbilo, jak se jim spolupracovalo s ostatními, kdo si co zapamatoval…)