Integrace dramatické výchovy a výchovy ke zdraví: Téma: ZOUBKY Ročník: 1. Vzdělávací oblast: člověk a zdraví – výchova ke zdraví Průřezová témata: osobnostní a sociální výchova Environmentální výchova Kompetence: k učení – uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků k řešení problémů – vnímá problémové situace, naplánuje a promyslí způsob řešení problému, … komunikativní – formuluje a vyjadřuje své myšlenky v logickém sledu vyjadřuje se výstižně, souvisle, kultivovaně sociální a personální – účinně spolupracuje ve skupině, podílí se na utvářeni příjemné atmosféry v týmu, přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy VVC: - žák vysvětlí důležitost péče o chrup - žák rozvíjí základní ekologické návyky - žák formuluje své názory - žák rozvíjí komunikaci a slovní zásobu - žák cvičí koordinaci, motoriku a psychomotorické dovednosti - žák rozvíjí smysl pro rytmus - žák rozvíjí svou fantazii a zkouší improvizovat - žák vstupuje do role oponenta - žák akceptuje jemu určenou roli při práci ve skupině, spolupracuje a podílí se na práci s ostatními členy skupiny - Místo realizace: třída s kobercem, malá tělocvična s gymnastickým kobercem Časová dotace: 90 min. Pomůcky: text Barborka a cucavé bonbony, rekvizita zubního kartáčku, pěnové míčky, koš, kartónová pusa s plastovým pytlem, pet-láhve, pytlík, 1-2 míče NÁMĚT NA STRUKTUTOVÁNÉ DRAMA Pohádka : BARBORKA A CUCAVÉ BOMBÓNY Autor: Miloš Macourek ( z knihy Jakub a dvě stě dědečků) Děj: Byla jedna holčička, jmenovala se Barborka, a ta měla v puse plno maličkých bílých zoubků, jeden hezčí než druhý. Ráno si je čistila červeným kartáčkem a říkala jim, počkejte, uvidíte, jaké dobroty vám dám dneska ke skousání. Jenom žádné vánočky nebo rohlíky namáčené do kávy, říkaly zoubky a Barborka se smála, co vás to napadám to já přece nejím, to má ráda moje babička. A dávala zoubkům na kousání chleba s máslem a telecí maso a maličké bílé zoubky kousaly a kousaly a to je velice bavilo, protože zuby jsou opravdu ke kousání. S večer, než šla Barborka spát, zase je čistila červeným kartáčkem a ptala se, jak se jim to dnes líbilo. To víš, že se nám to líbilo, říkaly zoubky Barborce, chléb měl tak pěkně vypečenou kůrku a to nás baví, protože můžeme pořádně kousat a vůbec se nenudíme. Tak vidíte, říkala jim Barborka a pak se na ně do zrcadla usmála a zoubky se usmály na ni a všichni šli spát. Ale jednou přišla na návštěvu teta Cecílie a přinesla Barborce veliký sáček, plný cucavých bonbónů. A Barborka řekla,děkuji, tetičko Cecilko, udělala jsi mi velikánskou radost. Ale zoubky neměly vůbec žádnou radost, když se v puse objevil cucavý bonbón od tetičky Cecílie, zoubky si říkaly, co s tím , to není nic ke kousání , co budeme dělat, abychom se nenudily? Ta tak si řekly, že si budou na něco hrát, třeba na schovávanou. Nejdřív se ale musíme rozpočítat, řekl jeden malý zoubek, a ostatní přikývly, správně, nejdřív se rozpočítáme. Tak se nejdřív rozpočítaly, a jak to při rozpočítávání bává, jeden z nich vypadl. Jeden z vás chybí, řekla večer Barborka, když si čistila zuby červeným kartáčkem, jeden z vás mi vypadl. Co by to mělo znamenat, řekly zoubky, cucala jsi celý den bonbóny, neměly jsme co dělat, tak jsme si hrály na schovávanou, a protože se přitom musí rozpočítávat,tak jsme se rozpočítávaly a jeden vypadl. Příště nic takového nedělejte, řekla Barborka, ale zoubky nebyly jen tak potichu a jeden, který byl až docela vzadu, Barborce řekl: Dobrá,Barborko, ale ty přestaň jíst cucavé bonbóny, jinak se zase budeme nudit. Co je tohle za hubatou řeč, řekla Barborka a velice se zamračila, cucavé bonbóny mi chutnají, přinesla mi je tetička Cecilka a mam jich plný sáček. Budu je jíst tak dlouho, dokud je nesním. A opravdu jedla jeden za druhým a zoubky se nudily, a tak si zase hrály na schovávanou a zase hrály na schovávanou a zase se rozpočítávaly, a jak se rozpočítávaly, vždycky některý vypadl, a než Barborka se snědla celý sáček cucavých bonbónů, všechny zuby byly pryč, jeden se stal zubem v klíči, jiný zubem v hřebenu, jenom vpředu zbyl jeden malý bílý zoubek a ten se na Barborku smutně díval. A Barborka se na něho také smutně dívala a řekla mu: Ty už mi nevypadneš, viď? Asi ne, řekl zoubek, nemám se s kým rozpočítávat. To je dobře, řekla Barborka, už nemám žádný cucavý bonbón, teď ž budu jíst zase chléb s máslem a telecí maso a taky syrové kedlubny. Ty jsi ale hloupá, Barborku, řekl zoubek, cožpak si myslíš, že na to stačím, to by nás muselo být víc. Teď budeš muset jíst jenom vánočky a rohlíky a namáčené v kávě. A Barborka si myslela, to je tedy pěkná věc, to já přece nemám vůbec ráda. Ale nedalo se nic dělat. A tak Barborka sedávala s babičkou a jedla vánočku a rohlíky namáčené v kávě, a když přišla jednou na návštěvu tetička Cecílie, zůstala stát ve dveřích jako sloup a řekla , to jsem blázen, kde se tady vzaly dvě babičky? Strukturované drama: Námět: BARBORKA A CUCAVÉ BONBÓNY Téma: zdraví- zubní hygiena, zubní prevence 1.ČERVENÝ KARTÁČEK-zástupná rekvizita - dětem ukážu červený kartáček a otázkami je přiměji k vystavění osobnosti- technika ROLE NA ZDI- napíšeme jaká je, jak vypadá, jak si ji představují, jestli má sourozence atd. Děti neustále podněcuji k tomu, aby se o dívku zajímaly. Prozradím jim její jméno- Barborka - tento kartáček jim bude povídat příběh o Barborce UKÁZKA Z TEXTU - Byla jedna holčička, jmenovala se Barborka a ta měla v puse plno maličkých bílých zoubků, jeden hezčí než druhý. Ráno si je čistila červeným kartáčkem a říkala jim, počkejte, uvidíte, jaké dobroty vám dám dneska ke skousání. 2.OTÁZKY NA ZOUBKY - z dětí se stanou pomocí čarovného červeného kartáčku zoubky, každý si řekne, jaký zoubek je a kde má v puse místečko.(může být i model chrupu- zvykat si na pomůcky) - poté vedu s dětmi rozhovor o tom, co mají jako zoubky rády, co jim škodí, co naopak jim prospívá.(např.Mohou si to kreslit na velký arch papíru-rozděleně čarou a přitom si to říkat, ať mají vše názorně před s sebou) UKÁZKA Z TEXTU - a co měly rády zoubky v našem příběhu( doplnění a dokreslení obrázků) - Jenom žádné vánočky nebo rohlíky namáčené do kávy, říkaly zoubky a Barborka se smála, co vás to napadám to já přece nejím, to má ráda moje babička. A dávala zoubkům na kousání chleba s máslem a telecí maso a maličké bílé zoubky kousaly a kousaly a to je velice bavilo, protože zuby jsou opravdu ke kousání KOUSÁNÍ ZOUBKŮ- hra s pravidly - Zoubky pracují spolu jako tým a na konci spočítají kolik se jim toho podařilo nasbírat - po místnosti budou rozházeny pet-láhve- které představují kůrky od chleba, kedlubny, telecí maso. V místnosti je plastový pytel, který začíná velkou usměvavou pusou z kartonu. Je na stojanu. - Úkolem dětí je naházet co nejvíce drobečků chleba do usměvavé pusinky,ale jako zoubky ty drobečky musí pěkně pokousat- tedy podupat, a takto zanést do pusinky. Zoubky tedy mají neustále nějakou práci. MASÁŽ ZOUBKŮ- učitel v roli - děti si sednou do dvou řad a jedny představují unavené zoubky a druhé červený kartáček. Červený kartáček- učitel radí dětem, jak mají zoubky masírovat, aby je krásně vyčistily a aby si mohly odpočinout. Po chvilce se děti vystřídají a řady se obrátí. - Dbát, aby děti nebyly agresivní a přesný návod kartáčku- motivace- urovnat si všechny své štětiny(prstíky) a začít… UKÁZKA Z TEXTU - Tak vidíte, říkala jim Barborka a pak se na ně do zrcadla usmála a zoubky se usmály na ni a všichni šli spát. - Pojďme si to zkusit ÚSMĚVY-pantomima - děti se rozdělí na dvě skupiny a vytvoří dvojice - jen z dvojice bude představovat zrcadlo a druhý Barborku. Barborka se usmívá do zdrala a dělá různé pózy a pohyby a zrcadlo vše kopíruje podle Barbory - po chvilce se vymění CO TO JE? - Ukážu dětem sáček a řeknu, že je od tety Cecilky, která k Barborce přijela na návštěvu. - Oni musí pomocí různých otázek typu ano-ne uhádnout od čeho nebo k čemu pytlík je. . UKÁZKA Z TEXTU - Ale zoubky neměly vůbec žádnou radost, když se v puse objevil cucavý bonbón od tetičky Cecílie, zoubky si říkaly, co s tím, to není nic ke kousání, co budeme dělat, abychom se nenudily? - Vůbec bonbóny v puse nechtěly JÁ HO NECHCI - děti zase jako zoubky vytvoří kruh a já někomu z nich hodím jeden cucavý bonbón (míček). Jejich úkolem je hodit ho nějakému jinému zoubku s nějakým výrokem Př: ten mi nechutná, co mi to Barborka děla, já ho nechci… - do kruhu vhodím ještě jeden míč podle počtu dětí UKÁZKA Z TEXTU - Ta tak si řekly, že si budou na něco hrát, třeba na schovávanou. Nejdřív se ale musíme rozpočítat, řekl jeden malý zoubek, a ostatní přikývly, správně, nejdřív se rozpočítáme. Tak se nejdřív rozpočítaly, a jak to při rozpočítávání bývá, jeden z nich vypadl. ROZPOČÍTADLO - Nejprve se dětí zeptám, jaká znají rozpočitadla a řekneme si je - Potom je naučím zoubkovské rozpočitadlo: První, druhý, třetí, který zoubek letí? Půjdeš ty a nebo ty, můžou za to dobroty! Barborka ta ještě zkusí, tenhle zoubek půjde z pusy… - vyzkoušíme si to v praxi UKÁZKA Z TEXTU - Když si Barborka čistila se mnou-(červeným kartáčkem) večer zoubky, opravdu jeden zoubek byl pryč - Barborka se na zoubky rozzlobila, proč prý jí to dělají, co to má znamenat? HÁDKA ZOUBKŮ A BARBORKY- učitel v roli - děti představují zoubky a učitel nazlobenou a ufňukanou Barborku (má nějakou zástupnou rekvizitu,aby to děti uměly odlišit) - sedí v kruhu a začnou diskutovat proč nejíst cukroví a učitel v roli Barborky říká proč ano- učitel může být buď v roli bezmocného nebo oponenta - Každý zoubek řekne proč mu to vadí i z jeho pozice, kterou si na začátku určil. UKÁZKA Z TEXTU - jak na to reagovaly zoubky v našem příběhu? - Co by to mělo znamenat, řekly zoubky, cucala jsi celý den bonbóny, neměly jsme co dělat, tak jsme si hrály na schovávanou, a protože se přitom musí rozpočítávat, tak jsme se rozpočítávaly a jeden vypadl. - Příště nic takového nedělejte, řekla Barborka, ale zoubky nebyly jen tak potichu a jeden, který byl až docela vzadu, Barborce řekl: Dobrá,Barborko, ale ty přestaň jíst cucavé bonbóny, jinak se zase budeme nudit. - Co je tohle za hubatou řeč, řekla Barborka a velice se zamračila, cucavé bonbóny mi chutnají, přinesla mi je tetička Cecilka a mam jich plný sáček. Budu je jíst tak dlouho, dokud je nesním. - A tak jedna a jedna až byl sáček prázdný a co dělaly zoubky? HRA NA ROZPOČITANOU - rozpočítaly se, kdo vypadne, ten pomáhá kartáčku dál rozpočítávat. - Nakonec zbyl jen jeden zoubek v pusince UKÁZKA Z TEXTU - A opravdu jedla jeden za druhým a zoubky se nudily, a tak si zase hrály na schovávanou a zase hrály na schovávanou a zase se rozpočítávaly, a jak se rozpočítávaly, vždycky některý vypadl, a než Barborka se snědla celý sáček cucavých bonbónů, všechny zuby byly pryč, jeden se stal zubem v klíči, jiný zubem v hřebenu, jenom vpředu zbyl jeden malý bílý zoubek a ten se na Barborku smutně díval. - A Barborka se na něho také smutně dívala a řekla mu: Ty už mi nevypadneš, viď? - Asi ne, řekl zoubek, nemám se s kým rozpočítávat. To je dobře, řekla Barborka, už nemám žádný cucavý bonbón, teď ž budu jíst zase chléb s máslem a telecí maso a taky syrové kedlubny. - Ty jsi ale hloupá, Barborku, řekl zoubek, cožpak si myslíš, že na to stačím, to by nás muselo být víc. Teď budeš muset jíst jenom vánočky a rohlíky a namáčené v kávě. - A Barborka si myslela, to je tedy pěkná věc, to já přece nemám vůbec ráda. Ale nedalo se nic dělat. - A tak Barborka sedávala s babičkou a jedla vánočku a rohlíky namáčené v kávě HRA NA CHYTAČE KOUSKŮ VÁNOČEK - každý zoubek hraje sám za sebe - ve třídě jsou rozházeny měkké míčky a houbičky, které představují vánočkové drobky. Uprostřed místnosti je velký koš, který je hrnek s kávou. Děti musí naházet co nejvíce drobečku do koše, ale skákají přitom snožmo - ztížení a uvědomění si, že to není tak lehké i když nemusí nic mačkat - spočítají si úlovky a porovnávají, co bylo lepší. Viz. Hra n kousání zoubků ZÁVĚR A REFLEXE - takto špatně nám to s Barborkou dopadlo, děti. Mě by zajímalo, co si Barborka teď asi myslí. - VNITŘNÍ HLASY: učitel si sedne na koberec zase jako Barborka - má nějakou zástupnou rekvizitu, aby to děti uměly odlišit. Ostatní děti přistupují k Barborce, chytnu ji za rameno a řeknou, co si asi myslí. Př: Já jsem měla poslechnout ty moje zoubky… - Takže Barborka opravdu lituje, že zoubky neposlechla, ale my je děti určitě poslechneme! A co nám vlastně ty zoubky poradily? - OPAKOVÁNÍ A ZDŮRAZNĚNÍ ZÁKLADNÍCH HYG. NÁVYKŮ - Učitel- kartáček- jsem rád, že jste mě, děti, tak poslouchaly a chtěl bych vás ještě něco na závěr naučit. Byl bych moc rád, kdybyste dělaly radost svým zoubkům a takovým kartáčkům jako jsem já, a proto vás naučím správně i zoubky čistit a ošetřovat. Vypracovaly: Klára Jakubová Hana Hloucalová Obor: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ Rok: 2007/2008 Skupina: C