TEORIE A DIDAKTIKA VÝCHOVĚ KE ZDRAVÍ PROJEKT LIDSKÉ ZUBY JANA ZÁLEŠÁKOVÁ UČITELSTVÍ PRO 1. STUPEŇ ZŠ 20007/2008 I. Návrh projektu Název: Lidské zuby Autor: Jana Zálešáková 5.ročník PS PdF MU Brno Určeno: pro 4. ročník ZŠ Typ projektu: - dle délky: střednědobý (1 týden) - dle prostředí: školní - dle počtu zúčastněných: společný (třídní) - dle organizace: vícepředmětový - dle navrhovatele: uměle připravovaný projekt - dle informačních zdrojů: volný Smysl projektu: Žáci si udělají představu o povolání zubař. Naučí se správně pečovat o svůj chrup. Dokáží vyhledat důležité informace, které potřebují. Výstup: Žáci zorganizují besedu s panem zubařem. Vytvoří brožuru s cviky , jak správně čistit zuby. Předpokládané cíle: Kognitivní - žáci vytvoří si otázky, na které se budou ptát p. zubaře - žáci vyhledají a zapíší informace o lidském chrupu Afektivní - žáci splní stanovené cíle - žáci si uvědomí důležitost správného čistění zubů a zubní prevence Psychomotorické: - žáci vytvoří brožurku, jak pečovat o své zuby - žáci předvedou správné čistění svých zubů Sociální: - žáci vzájemně spolupracují - žáci při kontaktu s dospělým uplatňují zásady slušného chování Předpokládané činnosti: - sběr informací - sestavení dopisu pro zubaře, vyhledání adresy - příprava otázek pro zubaře - příprava besedy - zpracování informací - sestavení brožurky - prezentace třídní práce - realizace čištění zubů - společné zhodnocení Organizace : hromadná, skupinová a individuální Předpokládané výukové metody: vyprávění, rozhovor, beseda Předpokládané pomůcky: psací potřeby, nůžky , papíry A4, euro složka, encyklopedie Způsob prezentace: ústní a demonstrační Způsob hodnocení: učitelem – co se zdařilo žáky- jak se pracovalo II. Realizace projektu (jak bych projekt realizovala) 1. Charakteristika třídy Max. počet žáků 25 2. Průběh projektu Motivace: předčtení povídky o holčičce, které vypadaly zuby Otázky: Proč holčičce vypadaly všechny zuby? Víte kolik máte zubů? Víte, jak správně čistit zuby?…. Poté bych jim řekla, že se z nás stanou badatelé a jejich úkolem by mělo být: Najít různé informace(encyklopedie, internet..) o lidských zubech, přinést ukázat vytrhnuté zuby…… Děti by měly napřed za úkol nasbírat co nejvíc informacích o zubech a vše možné co se zubů týká. Vše by se ukládalo do krabice (délka shromaždování materiálů 3dny). Rozhovor: Co vás napadne, když se řeknou zuby (tvorba pamětné mapy). Každý by ukázal, co přinesl za materiál. Zeptala bych se, jestli chodí k zubaři ( jméno, místo..). „ Co kdyby vytvořili brožurku o lidských zubech? Když jste donesli tolik materiálu?“ „Nelíbilo by se vám, kdyby přišel pan zubař za námi do třídy?“ Dle kladné odpovědi bych pokračovala dál až bychom se dostali k psaní dopisu pro zubaře. Dopis: Ve dvojicích by žáci psali obsah dopisu, jak pozvat p. zubaře na besedu. Již předem bych se domluvila se zubním lékařem, jestli by si neudělal čas na besedu s dětmi. Návrhy dopisu by se dali dohromady a skupinka, která by psala dopis, by mohla čerpat z dopisů od spolužáků. Skupinky či jednotlivci: Co všechno by nemělo v brožurce o zubech chybět. Rozdělení dětí do pracovních týmů, aby vznikla brožurka o lidských zubech dle jejich nápadů: Např.: Skupinky: 1. počet a složení zubů (kresba) 2. vymodelování zubů 3. cviky na čistění zubů 4. psaní dopisu panu zubaři ( náležitost dopisu, pravidla českého pravopisu…) 5. beseda – slušné chování (vytvoření pravidel při besedě), pohostinnost 6. tvoření otázek pro zubaře 7. dostupnost a ceny kartáčků a zubních past … Beseda se zubařem ve třídě Prezentace listů do brožurky Skupinky by společně utvořili brožurku. Vše, co by děti vytvořily, by se vystavilo ve třídě či na chodbě, aby si žáci školy mohly prohlédnout dílo naší třídy. Zhodnocení projektu - spolupráce, co by se mělo do dalších projektů vylepšit…. - jak se nám pracovalo…..