PdF MU Brno Učitelství 1. stupně ZŠ Název projektu: Chraňme své zdraví _ Student: Kalusová Andrea Typ studia: Učitelství 1.st.ZŠ, kombinované Skupina: A2 Ročník: 5. Školní rok: 2007/2008 I. NÁVRH PROJEKTU +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |Chraňme své zdraví | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Autoři: |Kalusová Andrea | | | | | |5.ročník KS PdF MU Brno | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Realizace: |1.ročník | | | | | |Škola : ZŠ Brno, Bakalovo nábř. | | | | | |Datum : 22., 23. a 24.10.2007 | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Typ projektu: | + podle organizace: vícepředmětový | | | + podle navrhovatele: uměle připravený | | | + podle délky: krátkodobý s dlouhodobým přesahem | | | + podle prostředí: školní a mimoškolní | | | + podle počtu zúčastněných: společný ( třídní) | | | + podle informačních zdrojů: volný | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Smysl projektu: |Přiblížit poznatky týkající se ochrany zdraví. | | | | | |Žáci si uvědomí důležitost ochrany zdraví a smysl zdravého způsobu života.| |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Výstup: |Žáci vytvoří obrázkovou knížku obsahující rady pro zdraví. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |kognitivní: žáci: | |cíle: | | | |- vyjmenují vše, co ovlivňuje naše zdraví | | | | | |- pojmenují základní projevy nemoci běžné ( kašel, teplota, rýma) | | | | | |- popíší způsob, jak získali informace | | | | | |- roztřídí získané informace | | | | | |- orientují se v knihách | | | | | |- sestaví žebříček základních hygien. pravidel | | | | | | | | | | | |afektivní: žáci: | | | | | |- vysvětlí, proč si chránit zdraví | | | | | | | | | | | |psychomotorické: žáci: | | | | | |- sestaví žebříček základních hygien. pravidel | | | | | |- vytvoří obrázkovou knížku | | | | | |- zkompletují výsledky práce do ucelené a přehledné podoby | | | | | |- připraví si prezentaci | | | | | |- uvaří si čaj | | | | | | | | | | | |sociální: žáci: | | | | | |- spolupracují ve dvojicích i v celém kolektivu třídy | | | | | |- šíří osvětu o zdravém přístupu | | | | | |- společně ve třídě pořádají zdravé svačinky | | | | | | | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |- motivace : zdraví - nemoc | |činnosti: | | | |- sbírání, třídění informací, teoretická příprava | | | | | |- zdravé svačinky | | | | | |- pohybové chvilky | | | | | |- pochodové cvičení | | | | | |- práce na tvorbě knížek, lepení, stříhání, kreslení | | | | | |- společné hodnocení, zpětná vazba | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Organizace výuky:|- hromadná výuka | | | | | |- skupinová výuka – práce ve dvojicích | | | | | |- individuálně | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |- metoda slovní: - dialogická: rozhovor, diskuse | |výukové metody: | | | |- - metody práce s časopisy | | | | | |- metody praktické: - grafické a výtvarné činnosti | | | | | |- metoda samostatné práce žáků | | | | | |- metoda řešení problémů | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |- fixy, pastelky, psací potřeby | |pomůcky: | | | |- nůžky, lepidlo | | | | | |- učebnice, knihy, časopisy | | | | | |- kancelářský papír | | | | | |- sešívačka | | | | | |- ovoce, zelenina | | | | | |- konvice, voda, hrníčky, čaj, citron, med | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob prezentace|- prezentace písemná – knížky a jejich ústní představení | |projektu: |spolužákům | | | | | |- výstavka prací žáků při Dni otevřených dveří | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob hodnocení:|- učitel: ve třídě, učitel hodnotí průběžně práci žáků a na závěr | | |zhodnotí jejich prezentaci | | | | | |- žáci: žáci sami zhodnotí průběh práce a spolupráce, rozhovor | | | | | |- rodiče: hodnocení vyrobené knihy i získaných vědomostí | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Kriteria |- srozumitelnost práce | |hodnocení: | | | |- rozlišení podstatného od nepodstatného | | | | | |- celková úprava práce | | | | | |- spolupráce, snaha a účast na projektu | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ II. Realizace projektu A. Charakteristika třídy 1. ročník, 15 dívek, 13 chlapců = 28 žáků Vzhledem k tomu, že se jedná o prvňáčky a známe se krátkou dobu, jsem měla obavy, jak bude třída spolupracovat a zda není na projekt brzy. Žáci přišli z různých mateřských škol i z různých částí Brna i okolí. V průběhu dvou měsíců se ale ze třídy stává celek. Jde o třídu živější, řada dětí má vysoké sebevědomí a řada z nich bohaté vědomosti. B. Průběh projektu Nastal podzim s ním i první nemoci, rýma , kašel, teplota…………….. 1. vyučovací hodina – 1 vyučovací hodina, motivace četbou ukázky z knihy Křemílek a Vochomůrka, Jak vařili šípkový čaj. - položení otázky „ Víš, jak poznáš, že jsi nemocný?“ – rozhovor - další otázky : - - Jak jsem se cítil při nemoci? - Jak se léčí nachlazení? - Jak přemůžeme bacily? - Máš rád ovoce a zeleninu ? - Kdo se stará o tebe , když jsi nemocný? - Baví tě ležet v posteli? - Jak si udržíme zdraví? - Co jsou to hygienická pravidla? Uvaříme si čaj proti nachlazení ( na stole mají děti na výběr čaje bylinkové i ovocné, citron, med). Učitel připomene zásady při práci s horkou vodou, čaj se děti vaří po skupinkách, při nalévání asistuje učitel. Děti si dle vlastního uvážení čaj dochutí plátkem omytého citronu a medem. 2. vyučovací hodina: prohlížení encyklopedií, časopisů, knih – hledej zdravou svačinku ( ovoce, zelenina, musli, celozrnné pečivo..), hledej jak to vypadá u lékaře, hledej kdo podle tebe žije zdravě ( sport, strava..). Myšlenková mapa - Jak si udržíme zdraví? - Hygienická pravidla. – vytvoříme základní obrázky jasně určující dané pravidlo ( mytí rukou, pořádek , kapesník….) - žáci si na kartičky nakreslí vlastní značky pro hyg. pravidla Pohybové aktivity: - Hlava, rameno… - Dobrý den, dobrý den… - Jednou takhle ze dvora….(viz příloha). 3. velká přestávka: „ Co máš dnes na svačinku“ – co z toho ti pomůže ubránit se bacilům? úkol na 2.den – vyber s maminkou „zelenou „ svačinku ( obsahuje aspoň 2 kousky zeleniny). úkol na 3. den - vyber s maminkou „ barevnou svačinku“ ( obsahuje 1 ovoce, 1 zeleninu). V průběhu svačinek si povídáme, co zdravého jsme si přinesli, učitelka nabízí dětem z ovocného nebo zeleninového talíře ( z produktů, které děti přinesly). 4. vyučovací hodina: vytvoř knížku, ve které nakreslíš jak se chovat , co dělat a co jíst abychom zůstali zdraví. Žáci na jednotlivé listy kreslí vše o čem jsme si povídali, co jsme objevili v knihách. Přední stranu si ozdobí vystřihnutým obrázkem z letáků ( ovoce, zelenina, zdravé mlsání). Po ukončení práce žáci prezentují svou knížku spolužákům. Knížky jsou vystaveny ve třídě a připraveny k nahlédnutí pro rodiče či kamarády. 5. pochodové cvičení ( 3 hodiny) Trasa směřuje kolem školy a řeky k Anthroposu – cesta parkem a podzimní krajinou. Všímáme si podzimních zahrad – ovocné stromy. Potkáváme cyklisty, lidi na vycházce – zjišťujeme význam pohybu pro člověka na čerstvém vzduchu. V parku si dáme zdravou svačinku ( každé dítě se pochlubí, co si dnes přineslo na svačinku), shrneme zda se naše svačinky mění k lepšímu, zda místo sladkostí je lepší volit ovoce. Na závěr – pohybové hry v parku. Žáci spolupracovali na projektu bez problémů, do projektu se zapojili i maminky, které spolu s dětmi připravovali svačinky do školy a nutno říct, že některé z nich posílaly zdravé dobroty i dětem z celé třídy. Knížečky jsou ve třídě k nahlédnutí pro rodiče i pro děti. Namátkově budu nadále zjišťovat stav svačinek i pohybové aktivity během dne. Na tento projekt budou navazovat tématické dny : Červený den, Zelený den a Žlutý den. C. Texty k projektu: - časopisy Sluníčko, Mateřídouška, Pusík - dětské encyklopedie - letáky potravinových supermarketů Pohybové aktivity, říkanky: Dobrý den, dobrý den, dneska máme krásný den, dobrý den, dobrý den, dneska zlobit nebudem. Máme ruce na tleskání a nožičky na dupání, dobrý den, dobrý den, dneska máme krásný den, dobrý den, dobrý den, dneska zlobit nebudem. Jednou takhle ze dvora kutálí se brambora. Neviděla, neslyšela, závora ji zastavila, připlácla ji seshora. „ Kam koukáš ty závoro ?“ „ Na tebe ty bramboro ! Kdyby tě byl přejel vlak, byl by z tebe bramborák!“