+--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Teorie a didaktika výchovy ke zdraví II | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Marie Barešová UČO 105253 5. ročník KS – Učitelství pro 1. stupeň ZŠ ak rok 2007/2008 ___________________________________________________________________________ Projekt: Zdraví a péče o ně Doba trvání: 2 dny (4 vyučovací hodiny): 1. den – Prvouka, Český jazyk 2. den – Matematika, Pracovní činnosti Třída: 4. 1.den Prvouka Ptáme se na názory dětí na otázku „Co je zdraví?“ Shrnutí +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Zdraví je, když nás nic nebolí, máme dobrou náladu, chuť hrát si s kamarády, běhat venku a | |těšit se, co se naučíme nového. Že zdraví je důležité, poznáme, až když onemocníme a musíme | |ležet doma a někdy dokonce v nemocnici. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Jak bychom měli správně pečovat o své zdraví? Společně s dětmi vytvoříme Desatero správné péče o zdraví Dbáme o čistotu těla i prostředí. Při léčení se řídíme radou lékaře. Vhodně a čistě se oblékáme. Pravidelně chodíme na prohlídky a očkování. Otužujeme se a cvičíme. Jíme pestrou stravu. Pohybujeme se na zdravém vzduchu. Nehrajeme si s nebezpečnými předměty. Dostatečně dlouho spíme. Zapamatujeme si telefonní číslo lékařské pohotovosti. Děti ke každému bodu namalují vhodný obrázek. Obrázky i s desaterem vyvěsíme na nástěnku. Český jazyk Téma hodiny: Nezapomínáme na vitamíny aneb zdravé pohoštění Práce ve skupinách: Každá skupina připraví společně jeden recept na jednoduchý zdravý pokrm. 1. skupina: Obložený chléb Co potřebujeme: namazaný chléb Postup: Na prkénku opatrně nakrájíme zeleninu, kterou ředkvičky pokládáme na namazaný chléb s máslem, sýrem okurky nebo tvarohem. mrkev paprika rajče cibule 2. skupina: Salát Co potřebujeme: zelenina podle chuti Postup: Jemně nakrájenou nebo nastrouhanou citron zeleninu zakapeme citronem, přidáme cukr, sůl trochu vody, osolíme a podle chuti při- jogurt sladíme nebo zalijeme kyselým mlékem, kyselé mléko případně jogurtem, osolíme. 3. skupina: Ovocná dřeň Co potřebujeme: jablka nebo jakékoli Postup: Ovoce omyjeme, oloupeme, na struhadle jiné ovoce rozstrouháme. Přidáme trochu cukru cukr nebo med nebo medu. Naplníme do kelímků od mléčných výrobků a uložíme do dru- hého dne v mrazničce. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Domácí úkol z prvního dne na druhý den: | | | |Zjisti, kolik stojí potraviny na daný pokrm. Přines potraviny na přípravu pokrmu. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 2. den Matematika Opět práce ve skupinách – děti počítají, kolik by stál nákup, kdybychom kupovali potraviny na daný pokrm při zadaných cenách potravin. Když platí určitou částkou peněz, kolik jim u pokladny vrátí? apod. matematické úlohy Pracovní činnosti Děti si zkusí připravit dané pokrmy podle sestaveného postupu. Upozornit děti: Nezapomeňte ovoce a zeleninu důkladně očistit a opatrně zacházejte s nožem.