TEORIE A DIDKATIKA VÝCHOVY KE ZDRAVÍ 2 PROJEKT PŘÍBĚH KAPKY VODY Veronika Bendová, Jitka Chadimová Učitelství pro 1. stupeň ZŠ Skupina B, 5. ročník 2007/2008 Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova: spolupráce při práci na zadaných úkolech, získávání dovedností pro řešení konfliktů, učení se kompromisu, hodnocení, pomoci Výchova demokratického občana: spolupráce Environmentální výchova: důležitost péče o přírodu, zodpovědnost za vlastní jednání Integrace mezi vzdělávací oblasti Umění a kultura (vzdělávací obor Výtvarná výchova) Výchova ke zdraví Kompetence: K učení: žák uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí Komunikativní: - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky v ústním a písemném projevu - využití komunikativních dovedností v rámci spolupráce s ostatními spolužáky Sociální a personální: - žák spolupracuje ve skupině - v případě potřeby poskytne žák pomoc nebo o ni sám požádá Pracovní: - žák pracuje samostatně nebo ve skupině - žák účinně používá materiály, které jsou mu předloženy Kompetence k řešení problému : - žák získává dovednosti pro řešení konfliktů Ročník: 4. třída Čas: celodenní projekt (4-5 vyučovacích hodin) 1. Motivace - děti se posadí do kruhu a mají zavřené oči - učitel je obchází s nádobou, ve které je voda, každý si v ní smočí ruku 2. Příběh vodní kapky - děti se rozdělí do skupinek (zhruba po čtyřech žácích) - učitel čte dětem příběh o vodní kapce, viz. příloha - úkolem skupinek je příběh vodní kapky zakreslit, vyvodí si tak koloběh vody v přírodě - každá skupina prezentuje výsledek svojí práce 3. Potřeba vody - žáci pracují ve stejných skupinách jako u předchozí aktivity - každá skupina se má zamyslet nad tím, na co během dne potřebují vodu - vyberou si jednu z věcí a mají ji pantomimicky předvést ostatním - skupiny si vzájemně předvedou, co si připravily, ostatní hádají, co pantomimicky ztvárnily - každá skupina dostane sadu lístečků, na kterých jsou napsány různé činnosti a údaje spotřeby vody přepočítané na PET láhve - každá skupina má přiřadit k činnosti správný údaj o spotřebě vody - kartičky viz. příloha 4. Nemáme vodu - rozdělíme žáky do dvojic - mají si představit, že se dostanou do situace, kdy jsou doma, neteče voda a oni ji potřebují - jejich úkolem je napsat, co by v takové situaci udělali - vzájemná prezentace výsledků práce 5. Jak vodu šetřit? - žáci pracují ve skupinách - ve skupině mají navrhnout plakát na kampaň „Jak šetřit vodou v domácnosti a na zahradě?“ - skupiny dostanou balicí papír, mají k dispozici barvy - každá skupiny si ke svému plakátu připraví komentář - skupiny se sejdou na konferenci, kde představí své návrhy a vyberou plakát, který se na kampaň použije PŘÍLOHA Č. 1 Aktivita č. 3 – Potřeba vody (objemové údaje jsou přepočítány na PET lahve, jedna PET láhev = 2 l) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |činnosti |spotřeba vody | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| |SPLÁCHNUTÍ |10 PET lahví | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| |DENNÍ SPOTŘEBA VODY NA 1 OSOBU |70 PET lahví | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| |VAŘENÍ +PITÍ (1 OSOBA, 1 DEN) |1-5 PET lahví | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| |ČIŠTĚNÍ ZUBŮ PŘI OTEVŘENÉM KOHOUTKU |5 PET lahví | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ PŘÍLOHA Č. 2