Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 Projekt Den jódu Monika Janošcová, Hana Tomšíková Učitelství pro 1. st. ZŠ 5. ročník, skupina B2, KS Návrh projektu Název: Den jódu Autoři: Monika Janošcová, Hana Tomšíková Realizace: 3. - 5. ročník Typ projektu: Podle délky: střednědobý (2 ­ 3 dny max.) Podle prostředí: školní Podle počtu zúčastněných: společný ­ třídní, školní Podle organizace: vícepředmětový Podle navrhovatele: uměle připravený Podle informačních zdrojů: volný i vázaný ­ kombinace obou typů Podle účelu: směřující k výchově ke zdraví Smysl projektu: Seznámení se základními podněty pro ovlivňování zdraví, využívání a aplikování ve svém životě. Aktivní rozvíjení ochrany zdraví a zodpovědnosti. Upevňení hygienických, stravovacích, pracovních, zdravotně preventivních návyků. Výstup: Prezentace pro ostatní žáky. Leporelo z fotografií. Předpokládané cíle: Kognitivní: aktivní seznámení s vyhledáváním informací na internetu, aplikace dovedností z oblasti výtvarné, dramatické, pracovní výchovy, seznámení se základními prvky přípravy projektu Afektivní: rozvoj organizačních schopností a týmové spolupráce, podpora samostatnosti a kreativity žáků, vysvětlení spolužákům potřeby jódu pro zdraví, hodnocení snahy, přístupu k práci Psychomotorické: příprava zdravých pokrmů, nástěnky, informací, prezentace Sociální: rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci Předpokládané činnosti: Motivace Motivační rozhovor Záznam informací Rozdělení činností Brainstorming Příprava pokrmů Vyhledávání informací na internetu Výtvarné činnosti Dramatické činnosti Organizace výuky: Práce ve skupinách Individuální práce Předpokládané výukové metody: Metody slovní ­ rozhovor, diskuze, brainstorming, práce s textem Metody názorně demonstrační ­ předvádění činností Metody praktické ­ výtvarné činnosti, nácvik pracovních dovedností Metody řešení problémů Brainstorming Předpokládané pomůcky: Papíry, psací potřeby, potraviny, výtvarné pomůcky, knihy, počítače se zavedeným internetem apod. Způsob prezentace projektu: Ve vyzdobené jídelně k tématu ­ prezentace získaných vědomostí, dovedností. Způsob hodnocení: Učitelé hodnotí ústně průběžně při práci a na závěr zhodnotí výstup a prezentaci dětí. Žáci si sami také zhodnotí výstup a prezentaci pro spolužáky. Možnost realizace projektu 1.1. Průběh projektuPrůběh projektu 1. setkání1. setkání Motivace:Motivace: Do třídy bychom přinesly zvětšenou část fotografie těla rozstříhanouDo třídy bychom přinesly zvětšenou část fotografie těla rozstříhanou jako puzzle a poprosila jsem děti, aby mi ji pomohly poskládat.jako puzzle a poprosila jsem děti, aby mi ji pomohly poskládat. Motivační rozhovor:Motivační rozhovor: Kdo ví, co je na fotografii? Proč vám fotografii ukazuji? Rozhovor.Kdo ví, co je na fotografii? Proč vám fotografii ukazuji? Rozhovor. Diskuze. (O zdraví, navození tématu JÓD.)Diskuze. (O zdraví, navození tématu JÓD.) 2. setkání2. setkání Záznam informací:Záznam informací: Pojmová mapa: děti zapisují své návrhy pro realizaci projektu.Pojmová mapa: děti zapisují své návrhy pro realizaci projektu. Možné podané návrhy:Možné podané návrhy: 3. setkání3. setkání JÓD Potraviny, pití ­ zdravé vaření. Základní informace Kdy? Proč? Vyhledávání informací na internetu. Tělo a jód ­ nástěnka k tématu. Brainstorming:Brainstorming: Děti dávají dohromady své nápady.Děti dávají dohromady své nápady. Zapisují, co všechno musí zajistit, připravit, co nesmí chybět, jak všeZapisují, co všechno musí zajistit, připravit, co nesmí chybět, jak vše udělají, jak se rozdělí.udělají, jak se rozdělí. 4.setkání4.setkání Rozdělení činnostíRozdělení činností 3.3. ročník ­ příprava jídelny ­ nástěnkaročník ­ příprava jídelny ­ nástěnka 4.4. ročník ­ zdravá svačinaročník ­ zdravá svačina 5.5. ročník ­ příprava prezentace pro ostatní děti, vyhledávání informacíročník ­ příprava prezentace pro ostatní děti, vyhledávání informací na internetuna internetu 5. setkání5. setkání Vlastní práce dětíVlastní práce dětí 6. setkání6. setkání HodnoceníHodnocení 2.2. Texty kTexty k projektuprojektu Řešení jodového deficitu a jeho následků je jednou z celosvětových aktivit UNICEF v oblasti péče o zdraví, podporovanou v zemích s nedostatkem jódu v přirozené stravě, tedy i v ČR. Spolupracuje při ní zejména se Světovou zdravotnickou organizací (SZO, WHO ­ World Health Organization) a s Mezinárodní radou pro kontrolu poruch způsobených jodovou nedostatečností (ICCIDD - International Council for Control of Iodine Deficiency Disorders). Nedostatek jódu v organismu, jemuž je celosvětově vystaveno přibližně 30 % populace (1,6 miliardy lidí), minimálně způsobuje u stovek milionů dětí menší opožďování jejich tělesného a duševního vývoje, desítky milionů dětí jsou odsouzeny k mentální retardaci a každoročně se dosud narodí 100 000 dětí, postižených endemickým kretenismem (z uvedené 1,6 miliardy lidí je 655 milionů postiženo strumou z nedostatku jódu, 26 milionů má již poškozené funkce mozku a 5,6 milionů lidí je postiženo kretenismem). Nejvíce je postiženo obyvatelstvo vnitrozemských a horských oblastí - zejména v Jižní Americe, centrální Africe a Asii. Také Česká republika se z důvodu své geografické polohy vyznačuje nízkým přívodem jódu z přirozené stravy, který v minulosti vedl k velmi těžkým poruchám vývoje (až ke kretenismu). Jodací jedlé soli v padesátých letech 20. století se situace výrazně zlepšila, avšak v průběhu osmdesátých let začala incidence strumy znovu stoupat, a to i u dětí. Řešení bylo třeba hledat v interdisciplinární spolupráci řady resortů: od roku 1995 v České republice působí pod záštitou Státního zdravotního ústavu Meziresortní skupina pro řešení jodového deficitu, která se problematikou nedostatku jódu v potravě soustavně zabývá a jejímiž členy jsou přední odborníci v oblasti endokrinologie, pediatrie, výživy, hygieny, farmacie, veterinárního lékařství, zástupci výrobních, obchodních i dalších společností, firem a organizací, včetně Českého výboru pro UNICEF. Koncem roku 2002 se Česká republika přiřadila k zemím, v nichž byl podle kritérií ICCIDD/WHO problém jodového deficitu eliminován. Mezi nejvýznamnější aktivity, jimiž se Český výbor pro UNICEF od poloviny devadesátých let 20. století podílel na odstraňování jodové nedostatečnosti v ČR, patří: informování široké odborné i laické veřejnosti o důležitosti a konkrétních formách přívodu jódu do organismu (formou pořádání sympozií a odborných seminářů, vydáváním a distribucí informačních letáků o důležitosti jódu, spoluprací s médii, atd.), soustavná spolupráce s organizacemi a institucemi, které mohou stav přívodu jódu ovlivnit, podpora soustavného sledování stavu přívodu jódu do organismu, nebo? vyřešení jodové nedostatečnosti nemusí být v ČR z důvodu geografické polohy stavem trvalým, Český výbor pro UNICEF stál u zrodu Dne jódu v ČR, když jej v roce 1999 poprvé vyhlásil. Jako Den jódu je v ČR každoročně vyhlašován 6. březen. JÓD ­ NEPOSTRADATELNÁ SLOŽKA VÝŽIVY (Informační leták pro širokou veřejnost) Jód je stopovým prvkem naprosto nezbytným pro tvorbu hormonů štítné žlázy, a tím i pro normální vývoj mozku, zejména v období nitroděložního vývoje plodu a prvního roku života dítěte. Při závažnějším nedostatku jódu u plodu a kojence dochází k poškození vývoje centrální nervové soustavy a k významnému celoživotnímu postižení duševních schopností člověka. Ale i mírnější stupeň jodového nedostatku u lidského plodu může nepříznivě ovlivnit kvalitu duševního a tělesného vývoje člověka. U dospívajících dětí a u dospělých se nedostatek jódu projevuje např. zvětšením štítné žlázy (strumou), zvýšenou únavností, ale i poruchami sexuálního vývoje, poruchou plodnosti a vyšší potratovostí u žen. Nedostatek jódu u žen také může být příčinou vzniku nádorového bujení prsu a štítné žlázy. Rizikovými skupinami populace, které jsou nedostatkem jódu nejvíce ohroženy, jsou těhotné ženy a nenarozené lidské plody, kojící ženy a kojenci do jednoho roku života, dospívající mládež, zejména dívky. Přirozeným zdrojem jódu je potrava. Přirozená strava v našich geografických podmínkách se však vyznačuje nedostatkem jódu. Nejvíce jódu je obsaženo v mořských rybách a jiných produktech moře. Potřebnou dávku jódu pro organismus by měly zajistit dva pokrmy z mořských produktů týdně. Výše uvedené rizikové skupiny populace však potřebují ještě další přísun jódu. Jedním ze způsobů, jak nedostatku jódu v našich geografických podmínkách čelit, je jodidace kuchyňské soli. Mělo by být samozřejmostí používat při přípravě potravy výlučně jodidovanou sůl (každé balení kuchyňské soli by mělo udávat množství jódu 20 ­ 34 mg v 1 kg ve formě jodidu nebo jodičnanu). Kuchyňská sůl se však dětem do jednoho roku nemá podávat a nadměrné solení se nedoporučuje ani ostatním věkovým kategoriím. Proto těhotným a kojícím ženám a dospívající mládeži můžeme zvýšený přísun jódu zajistit podáváním jodidových tablet. Tablety se podávají denně a jejich užívání a dávkování určí vždy lékař, protože nadměrné množství jódu v organismu také není zdravé. Zvýšenou dodávku jódu můžeme zajistit i obohacenými multivitaminovými přípravky. Jódem jsou dnes již obohaceny ovocné přesnídávky pro děti a některé nápoje, ale také mléčné, moučné a masné výrobky. Shrnutí: Prevence nedostatku jódu v organismu je velice jednoduchá, a proto není v podstatě důvod, aby obyvatelé ČR trpěli poruchami štítné žlázy z důvodu jodové nedostatečnosti. Stačí zařazovat do jídelníčku alespoň 2x týdně mořské ryby a jiné produkty moře a solit jodidovanou solí. Český výbor pro UNICEF - MUDr. Josef Nováček a kol. 3.3. Práce dětí, fotografie - ilustrativníPráce dětí, fotografie - ilustrativní