Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Teorie a didaktika výchovy ke zdraví Projekt „ DEN ZDRAVÍ “ Projekt pro žáky 3. – 5. ročníku Dagmar Bouchalová Vlasta Foltová Učitelství pro 1.st. ZŠ KS 5. roč. Projektový den zdraví I. OBECNÉ INFORMACE O PROJEKTU Projekt Den zdraví je zaměřen na ověření jak znalostí žáků, tak schopností žáků využít vědomosti v praktických činnostech. Projekt bude realizován v průběhu 1 dne, zúčastní se ho žáci 3. – 5. ročníku (8 tříd, cca 240 žáků) a vybraní žáci z 2. stupně (35 žáků), kteří pomohou při organizaci projektového dne. II. CÍLE PROJEKTU Cílem projektu je: 1. netradičním způsobem prohloubit a ověřit znalosti a dovednosti žáků o tématech souvisejících se zdravím, 2. rozvíjet vztahy mezi žáky na úrovni různých ročníků i stupňů, pěstovat v nich sociální dovednosti, které se v běžných školních podmínkách realizovat nedají nebo dají jen velmi obtížně, 3. rozvíjet samostatnost žáků. III. HARMONOGRAM PROJEKTU Projekt bude realizovaný v rámci 1 školního dne (tj. 5 vyučovacích hodin). IV. POPIS PROJEKTU – PODROBNÁ CHARAKTERISTIKA IV. 1. PŘEHLED TÉMAT 3. ROČNÍK: 1. Hygiena 2. Zuby 3. Zdraví a nemoc 4. Co škodí zdraví 5. Lékaři 6. Ošetřování 7. Měření teploty 8. Pohotovostní telefonní čísla 4. ROČNÍK: 1. Zdravá strava 2. Zdravý jídelníček 3. Zuby 4. Zdraví a úraz 5. Pohotovostní telefonní čísla 6. Ošetřování odřenin 7. Režim dne 8. Kouření 5. ROČNÍK: 1. Škodlivé látky 2. Kouření 3. Drogy 4. Léčivé a nebezpečné rostliny 5. Co můžu udělat pro své zdraví 6. Přeprava zraněného 7. Ošetřování zlomenin 8. První pomoc IV. 2. ORGANIZACE PROJEKTOVÉHO DNE Všechny děti 3. – 5. ročníku se v 8 ^00 shromáždí na prostoru u tenisových kurtů u řeky Bečvy. Budou rozděleny do 4 – 5 členných skupin po ročnících, ve kterých budou samostatně plnit úkoly na jednotlivých stanovištích. Ze startu vyrazí vždy 3 skupiny najednou (1 skupina z každého ročníku). Skupiny budou startovat v 5minutových intervalech. Samostatně projdou 8 stanovišť, která budou rozmístěná na cyklistické stezce do Kozlovic. Také činnosti na stanovištích budou realizované v průběhu 5 minut. Skupiny budou postupně docházet do Kozlovic, a tam počkají, až dorazí ostatní skupiny. Čas mohou využít jako přestávku, nasvačí se a občerství nebo si pod dozorem vyučujících mohou hrát na dětském hřišti. Vzhledem k tomu, že se předpokládá, že Projektový den Den zdraví bude probíhat i v následujících letech, bylo nutné zvolit témata a činnosti tak, aby se každý rok neopakovaly. Během 3. – 5. ročníku tedy děti projdou činnostmi a tématy, které budou mít vzhledem k obtížnosti gradující tendenci, nebo to budou činnosti a témata úplně jiná. Stanoviště budou rozmístěná následujícím způsobem: Děti se zastaví vždy jen u stanoviště, které patří k jejich ročníku. Stanoviště budou označená barevnými fáborky. Každý ročník bude mít stanoviště označená jinou barvou. Činnosti budou organizovat vybraní žáci 2. stupně. Jejich úkolem bude: 1. vysvětlit dětem činnost na stanovišti, 2. zhodnotit práci a chování dětí na stanovišti, 3. kontrolovat dodržování pitného režimu dětí (u každého stanoviště se společně povinně napijí). Za správné splnění úkolu a přiměřené chování dostanou děti barevné proužky, ze kterých si postupně budou sestavovat medaili. Každý proužek bude mít jinou barvu a bude na něm napsané téma, které děti splnily. IV. 3. POUŽITÉ METODY A POMŮCKY 3. ROČNÍK +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Témata: |Metody: |Pomůcky: | |------------------+-------------------------------------------------+-----------------------| |1. Hygiena |1. úkol: manipulace s obrázky |magnetické obrázky | | | |hygienických potřeb | | |- Vyber z obrázků předměty, které potřebujeme | | | |k osobní hygieně. | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Jaké hygienické činnosti provádíme každé ráno, | | | |odpoledne a večer? | | | | | | | |- Jaké hygienické činnosti provádíme jen občas? | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: manipulace s obrázky | | | | | | | |- Rozděl obrázky do 2 skupin: | | | | |obrázky hygienických | | |1. pravidelná hygiena, |činností | | | | | | |2. občasná hygiena. | | | | | | | | | | |------------------+-------------------------------------------------+-----------------------| |2. Zuby |1. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Kolikrát denně se čistí zuby? | | | | | | | |- Jak dlouho se čistí zuby? | | | | | | | |- Jaké jsou techniky čistění? | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: demonstrace |lebka | | | | | | |- Prohlédni si správné techniky čištění zubů. |2× umělé zuby | | | | | | |- Vyzkoušej si čištění na umělých zubech. |2× zubní kartáček | | | | | | | |obrázky technik čištění| | | |zubů | | | | | | | | | |------------------+-------------------------------------------------+-----------------------| |3. Zdraví a nemoc |1. úkol: manipulace s obrázky, rozhovor |obrázky nemocných dětí | | | | | | |- Vylosuj si obrázek nemocného dítěte. | | | | | | | |- Povídej, co se dětem na obrázku stalo, proč | | | |jsou asi nemocné. | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: manipulace s obrázky | | | | |obrázky toho, co dětem | | |- Najdi obrázek, který patří k tomu tvému. |způsobilo onemocnění | | | | | | | | | |------------------+-------------------------------------------------+-----------------------| |4. Co škodí zdraví|1. úkol: manipulace s kartičkami |kartičky s činnostmi | | | | | | |- Rozděl lístečky do 2 skupin: | | | | | | | |1. škodí zdraví, | | | | | | | |2. neškodí zdraví. | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Vymysli další činnosti nebo látky, které škodí | | | |našemu zdraví. | | | | | | | |- Řekni jak škodí zdraví. | | | | | | | | | | |------------------+-------------------------------------------------+-----------------------| |5. Lékaři |1. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Které lékaře navštěvujeme pravidelně? | | | | | | | |- Které další lékaře znáš a co umí léčit? | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: manipulace s obrázky |obrázky lékařů | | | | | | |- Poznej lékaře na obrázku (oční lékař, ušní, | | | |nosní a krční lékař, dětský lékař, zubař, | | | |chirurg) | | | | | | | | | | |------------------+-------------------------------------------------+-----------------------| |6. Ošetřování |1. úkol: rozhovor |obálky s lístečky | | | |zdravotních problémů | | |- Vyber si obálku s problémem. | | | | |kartičky s názvy lékařů| | |- Který lékař by ti pomohl? | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: manipulace s kartičkami | | | | | | | |- Vytvoř dvojice ze všech lístečků problémů a | | | |lékařů. | | | | | | | | | | |------------------+-------------------------------------------------+-----------------------| |7. Měření teploty |1. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Jaké znáte druhy teploměrů? | | | | | | | |- Co znamená, když nám teploměr naměří ... °C? | | | | | | | |- Kolik °C může člověka ohrožovat na životě? | | | | | | | |- Při kolika °C začíná zvýšená teplota, a kdy | | | |horečka? | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: manipulace s teploměrem | | | | | | | |- Vyzkoušej si změřit teplotu. | | | | | | | | | | | | |teploměry | |------------------+-------------------------------------------------+-----------------------| |5. Pohotovostní |1. úkol: manipulace s obrázky a kartičkami |obrázky pohotovostních | | | |vozidel | |tel. čísla |- Přiřaď obrázek pohotovostního vozidla | | | |k telefonnímu číslu. |kartičky s tel. čísly | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: demonstrace |telefon | | | | | | |- Vyzkoušej si telefonní hovor (ohlášení dopravní| | | |nehody, úrazu, požáru...). | | | | | | | |- Co všechno musíme do telefonu oznámit? | | | | | | | |- Kdo může odložit telefon jako první (ten kdo | | | |telefonuje nebo dispečer)? | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 4. ROČNÍK +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Témata: |Metody: |Pomůcky: | |----------------------+----------------------------------------------+----------------------| |1. Zdravá strava |1. úkol: manipulace s obrázky |obrázky potravin | | | | | | |- Rozděl obrázky potravin na zdravé a | | | |nezdravé. | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Proč jsou některé potraviny nezdravé? | | | | | | | | | | |----------------------+----------------------------------------------+----------------------| |2. Zdravý jídelníček |1. úkol: manipulace s obrázky |kartičky s názvy | | | |(obrázky) jídel | | |- Z následujících jídel sestav zdravý | | | |jídelníček. (Děti budou obrázky přikládat na |výkresy s titulkem | | |výkresy označené titulkem snídaně, oběd, |snídaně, oběd, večeře | | |večeře.) | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Proč jste vybrali právě tohle jídlo? | | | | | | | |- Proč je zdravější než jiné jídlo? | | | | | | | | | | |----------------------+----------------------------------------------+----------------------| |3. Zuby |1. úkol: test, rozhovor |kostka | | | | | | |- Vylosuj si test. |pracovní listy Zdravé | | | |zuby | | |- Snaž se správně odpovědět na zadané otázky. | | | | |papíry, tužka | | | | | | | | | | |2. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Společná kontrola odpovědí. | | | | | | | |- Zdůvodnění správnosti odpovědí. | | | | | | | | | | |----------------------+----------------------------------------------+----------------------| |4. Zdraví a úraz |1. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Co se všechno může stát na silnici nebo na | | | |chodníku? | | | | | | | |- Co mohou děti udělat pro to, aby se na | | | |chodníku a na silnici nemusely bát? | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: manipulace s obrázky | | | | | | | |- Co dělají lidé na obrázku špatně? |obrázky se správným a | | | |špatným chováním na | | |- Jak by to správně měli dělat? |silnici a chodníku | | | | | | | | | |----------------------+----------------------------------------------+----------------------| |5. Pohotovostní |1. úkol: manipulace s obrázky a kartičkami |obrázky pohotovostních| | | |vozidel | |tel. čísla |- Přiřaď obrázek pohotovostního vozidla | | | |k telefonnímu číslu. |kartičky s tel. čísly | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: demonstrace |telefon | | | | | | |- Vyzkoušej si telefonní hovor (ohlášení |kartičky s popisem | | |dopravní nehody nebo úrazu). |zranění nebo situace | | | | | | |- Co všechno musíme do telefonu oznámit? | | | | | | | |- Kdo může odložit telefon jako první (ten kdo| | | |telefonuje nebo dispečer)? | | | | | | | | | | |----------------------+----------------------------------------------+----------------------| |6. Ošetřování odřeniny|1. úkol: demonstrace |6 obvazů | | | | | | |- Vyzkoušejte si obvázat odřeninu. | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Jak se odřenina ošetřuje před zavázáním? | | | | | | | |- S jakou odřeninou musím a nemusím jít | | | |k lékaři? | | | | | | | | | | |----------------------+----------------------------------------------+----------------------| |7. Režim dne |1. úkol: test, rozhovor |test o režimu dne | | | | | | |- Vylosuj si test. | | | | | | | |- Snaž se správně odpovědět na zadané otázky. | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Společná kontrola odpovědí. | | | | | | | |- Zdůvodnění správnosti odpovědí. | | | | | | | | | | |----------------------+----------------------------------------------+----------------------| |8. Kouření |1. úkol: rozhovor |obrázky nemocí | | | |způsobených kouřením | | |- Které nemoci způsobuje kouření? | | | | | | | |- Proč lidé kouří? | | | | | | | | | | | | |papír | | |2. úkol: test, rozhovor | | | | |tužka | | |- Snaž se správně odpovědět na všechny otázky.| | | | | | | |- Kontrola a zdůvodnění správných odpovědí. | | | | | | | |- Zkus vymyslet protikuřácký slogan. | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 5. ROČNÍK +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Témata: |Metody: |Pomůcky: | |----------------------+--------------------------------------------+------------------------| |1. Škodlivé látky |1. úkol: manipulace s obrázkem, rozhovor |obrázek znečištěného | | | |města | | |- Prohlédni si pořádně obrázek znečištěného | | | |města. | | | | | | | |- Najdi na obrázku to, co by mohlo poškodit | | | |naše zdraví. | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Znáš nějaké město, které vypadá podobně? | | | | | | | |- znáš nějaké další látky, které ohrožují | | | |naše zdraví? | | | | | | | | | | |----------------------+--------------------------------------------+------------------------| |2. Kouření |1. úkol: výpočty |tabulka na výpočet cen | | | | | | |- Vypočítej, kolik peněz utratí kuřák za 1 |tužka | | |den, měsíc a rok. | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: manipulace s tabulkami | | | | | | | |- Porovnej cenu cigaret s cenami různých | | | |výrobků nebo služeb. |tabulka s cenami výrobků| | | |nebo služeb | | | | | | | | | | |3. úkol: manipulace s kartičkami | | | | | | | |- Rozděl kartičky do 2 skupin: | | | | |kartičky z různými | | |1. značky cigaret, |značkami výrobků | | | | | | |2. značky ostatních výrobků. | | | | | | | | | | |----------------------+--------------------------------------------+------------------------| |3. Drogy |1. úkol: test, rozhovor |test o drogách | | | | | | |- Snaž se správně odpovědět na zadané | | | |otázky. | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Společná kontrola odpovědí. | | | | | | | |- Zdůvodnění správnosti odpovědí. | | | | | | | | | | |----------------------+--------------------------------------------+------------------------| |4. Nebezpečné a léčivé|1. úkol: manipulace s obrázky a kartičkami |obrázky léčivých a | |rostliny | |nebezpečných rostlin | | |- Rozděl obrázky do 2 skupin: | | | | |kartičky s názvy rostlin| | |1. léčivé rostliny, | | | | | | | |2. nebezpečné rostliny. | | | | | | | |- Přiřaď k obrázkům kartičky s názvy | | | |rostlin. | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Které další léčivé rostliny znáš? | | | | | | | |- Které další nebezpečné rostliny znáš? | | | | | | | | | | |----------------------+--------------------------------------------+------------------------| |5. Co můžu udělat pro |1. úkol: test, rozhovor |test Co mám a nemám | |své zdraví | |právo žádat u lékaře | | |- Snaž se správně odpovědět na zadané | | | |otázky. | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: rozhovor |papír a tužka | | | | | | |- Společná kontrola odpovědí. | | | | | | | |- Zdůvodnění správnosti odpovědí. | | | | | | | |- Vymysli slogan o zdraví (např. 1 verš). | | | | | | | | | | |----------------------+--------------------------------------------+------------------------| |6. Přeprava zraněného |1. úkol: demonstrace | | | | | | | |- Předveďte improvizovanou přepravu | | | |zraněného na určenou vzdálenost. | | | | | | | | | | |----------------------+--------------------------------------------+------------------------| |7. Ošetření zlomeniny |1. úkol: rozhovor | | | | | | | |- Jak poznáme zlomeninu? | | | | | | | |- Co můžeme použít k ošetření zlomeniny? | | | | | | | |- Jak můžeme zlomeninu znehybnit? | | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: demonstrace |obvazy, šátky, dlaha, | | | |ortéza | | |- Vyzkoušejte si vyrobit uchycení zlomené | | | |ruky do trojcípého šátku. | | | | | | | |- Vyzkoušejte si ortézu (hrudní, na ruku, na| | | |nohu) | | | | | | | | | | | | | | | | | | |----------------------+--------------------------------------------+------------------------| |8. První pomoc |1. úkol: manipulace s obrázky a kartičkami |obrázky pohotovostních | | | |vozidel | | |- Přiřaď obrázek pohotovostního vozidla | | | |k telefonnímu číslu. |kartičky s tel. čísly | | | | | | | | | | | | | | |2. úkol: demonstrace | | | | | | | |- Vyzkoušejte si položit někoho do | | | |stabilizované polohy. | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ IV. 4. ZÁVĚREČNÁ FÁZE Tato fáze bude probíhat opět v kmenových třídách s třídním učitelem. Cílem je zhodnotit: 1. co nového se děti během projektu naučili (jaké vědomosti a dovednosti), 2. jaké nové kompetence si osvojili, 3. co se jim líbilo / nelíbilo, 4. jak činnost hodnotí žáci 2. stupně (z pohledu organizace, úrovně činností, zaujetí dětí a celkového dopadu na děti a z pohledu jejich chování na stanovištích), 5. celkovou efektivitu projektového dne. Zhodnocení proběhne formou řízené diskuse s žáky 2. stupně přímo v Kozlovicích a s žáky 3. – 5. ročníku v průběhu týdne ve škole.