Eva Fialová ( 105221 ) MU - Ped. fakulta Učitelství pro 1. st. ZŠ 9. semestr, 5. ročník Kombinované studium Návrh projektu NÁZEV: Lidské tělo AUTOR: Eva Fialová TYP PROJEKTU : - podle organizace : vícepředmětový - podle navrhovatele : uměle připravený - podle účelu : získání vědomostí vedoucí ke zdravému životnímu stylu - podle délky : krátkodobý - podle prostředí : školní, mimoškolní - podle počtu zúčastněných : společný - podle informačních zdrojů : volný i vázaný SMYSL PROJEKTU: Děti se seznámí s funkcemi orgánů lidského těla. Své získané zkušenosti předají prostřednictvím prezentace ostatním žákům. VÝSTUP: děti vyrobí plakáty lidského těla – vnitřní orgány se dají odklopit a na zadní straně každého orgánu je jeho název a funkce. PŘEDPOKLÁDANÉ CÍLE: kognitivní: - dítě rozezná a umí pojmenovat 5 lidský orgánů - dítě popíše vybrané 3 lidské orgány - dítě uvede 3 znaky zdravého životního stylu psychomotorické: - děti zhotoví na balicí papír obrys lidského těla - děti vytvoří obrázky lidských orgánů - děti pracují na umístění orgánů do obrysu člověka afektivní: - dítě vysvětlí činnost jednotlivých lidských orgánů - děti zdůvodní, proč je důležitý zdravý životní styl sociální: - děti pracují ve skupinách společně po 5 a každý žák pak prezentuje ostatním jeden vybraný orgán PŘEDPOKLÁDANÉ ČINNOSTI: - příprava teoretického plánu projektu – třídění a získávání informací - sběr informací prostřednictvím různých zdrojů ( internet, knihy, maketa člověka…) - výroba jednotlivých plakátů - prezentace – každé dítě mluví o jednom lidském orgánu ORGANIZACE: 5 vyučovacích hodin 1. vyučovací hodina: Děti si tahají z klobouku lístečky s různými tématy a mají za úkol domluvit se na jednom, které je nejvíc zajímá. Děti jsou rozděleny do skupinek po pěti a každá skupinka dostane velký papír, na který mají za úkol vytvořit pojmovou mapu – co všechno si pod tématem lidské tělo představují. K dispozici mají černou fixu. 2. vyučovací hodina: Všechny děti hledají a sbírají informace o lidském těle – encyklopedie, maketa lidského těla, internet, časopisy, plakáty… Každá skupinka dostane velký balicí papír, na který kreslí obrys lidského těla ( mohou se navzájem obkreslit ). 3. vyučovací hodina: Výroba lidských orgánů – děti malují na papír lidské orgány, vystřihnou je a na druhou stranu napíšou o jaký orgán jde a jakou zastává v těle funkci. Pak vystřižený a popsaný obrázek přilepí průhlednou lepicí páskou na správné místo do obrysu lidského těla. 4. vyučovací hodina: Video o nemocech, které lidi trápí. Proč jsou lidé nemocní? – Děti by měly samy přijít na důvody, proč jsou lidé nemocní, jak se tomu dá zabránit. - každý si vymyslí pravidla, jak udržet své tělo zdravé ( prezentace ostatním) 5. vyučovací hodina: Skupinky si navzájem ukazují svoji práci, každý žák si vybere 1 orgán, který přiblíží ostatním. Děti dostanou do skupinek zpátky své pojmové mapy a červenou fixu a mají za úkol dopsat to, co se dozvěděli nového. Díky barevnému rozlišení ( nové je psáno červeně, zatím co staré černě ) je hezky vidět, kolik nového se děti naučily. Co ti dal tento projekt nového? Co se ti líbilo nejvíc? PŘEDPOKLÁDANÉ VÝUKOVÉ METODY: - metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování - metody názorně demonstrační – předvádění makety lidského těla a pozorování lidských orgánů - metoda praktická – grafické a výtvarné činnosti - didaktická hra – pojmová mapa PŘEDPOKLÁDANÉ POMŮCKY: Balicí papír, fixy, lepidlo, tužky, barvy, štětce, encyklopedie a knihy o zdraví, internet, propagační letáčky, maketa člověka, lepicí páska, tužky, nůžky, filmový materiál ZPŮSOB PREZENTACE PROJEKTU : Prezentace vyrobených plakátů a nasbíraných informací, vyjádření vlastního názoru na projekt – co mi dal ZPŮSOB HODNOCENÍ : - učitel hodnotí práci průběžně při práci ve škole - žáci společně zhodnotí svoji práci i práci jiných skupin – postup, jejich prezentaci – pocity, klady a zápory - úplný závěr zhodnotí sám učitel a žáky pochválí KRITERIA HODNOCENÍ : - žáci dodrží předem dané požadavky - snaha při plnění zadaných úkolů - tolerantní chování ve skupinách – respektování názoru druhého, popř. diskuze – ne agrese