+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |První pomoc | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Autor: |Hana Ficnerová | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Realizace: |5. třída | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Typ projektu:| + podle organizace: vícepředmětový | | | + podle navrhovatele: kombinace spontánního a uměle připraveného | | | + podle účelu: směřující k získání dovedností, vědomostí a postojů z dané problematiky | | | + podle délky: krátkodobý | | | + podle prostředí: školní | | | + podle počtu zúčastněných: společný | | | | | | + podle informačních zdrojů: volný | | | | | | | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Smysl |Získání vědomostí a dovedností o první pomoci, ošetření zraněného a volání na tísňová čísla. Sestavení | |projektu: |informačních listů a jejich prezentace v prostorách školy. Ovládání postupu při první pomoci a ošetření úrazu. | | |Vést žáky k pomoci druhému. | | | | | | | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Výstup: |Vytvoření informačních listů o první pomoci. | | | | | | | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|Kognitivní: žáci: | |cíle: | | | |- žák vyjmenuje telefonní čísla na rychlou záchranou službu, hasiče, policii a integrované telefonní | | |číslo 112. | | | | | | | | | | | |Afektivní: žáci: | | | | | |- žák vysvětlí důvod, proč znát telefonní čísla (viz výše) a umět poskytnout první pomoc a ošetření | | |zraněného | | | | | |- žák ví, jak se má zachovat při nebezpečí, nehodě apod. | | | | | | | | | | | |Psychomotorické: žáci: | | | | | |- žák vytvoří informační list o první pomoci | | | | | |- žák dokáže poskytnout první pomoc zraněnému | | | | | |- žák umí poskytnout informace o situace na tísňové volání | | | | | | | | | | | |Sociální: žáci: | | | | | |- žák spolupracuje ve skupině v průběhu projektu | | | | | |- žák se podílí na organizaci práce ve třídě | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|- psaní (tvorba informačních listů) | |činnosti: | | | |- manipulace se cvičnou figurínou | | | | | |- ošetření zraněného | | | | | |- nácvik telefonování na čísla rychlé pomoci (RZS, hasiči, policie) | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Organizace |1. hodina: Motivace – hra Sanitka – Žáci jsou rozděleni do 3 skupin (lidi, pracovníci rychlé záchranné služby, | |výuky: |viry). Lidé pobíhají, a když je chytí vir, tak si lehnou. Přiběhnou k němu tři pracovníci záchranné služby a | | |odnesou ho na žíněnku = sanitka. | | | | | | Vyvození tématu projektu – rozhovor o tom, co by dělali, kdyby se jim stal nějaký úraz nebo | | |někomu jinému, co by dělali, kdyby viděli něco hořet, atd. Z rozhovoru musí vyplynout, že žáci cítí důležitost | | |umět pomoci sobě i druhým (ošetřit nebo zavolat odbornou pomoc). | | | | | | Rozdělení do skupin – podle žáků | | | | | | Návrh činností | | | | | |1. týden - Sběr informací (knihy, internet) | | | | | | - Domluva návštěvy odborníka | | | | | |2. týden: | | | | | |1. den – Zhodnocení nasbíraných informací (1 hodina) | | | | | | - Praktický nácvik teoretických informací s odborníkem (2. – 6. hodina) – ošetření úrazu, první pomoc,| | |nácvik nahlášení situace a indicií při tísňovém volání | | | | | |2. den – Vytvoření informačních listů ve skupinách. Každá skupina má určité téma (první pomoc, úrazy, tísňové | | |volání, …) – 2 hodiny | | | | | | - Prezentace informačních listů. Vyvěšení v prostorách školy – 1 hodina | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|- metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování, instrukce | |výukové | | |metody: |- metody názorně demonstrační – ukázka provádění ošetření | | | | | |- metody praktické – nácvik činností, tvorba informačních listů | | | | | |- didaktická hra – Sanitka | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|- žíněnka, lékárnička, zdravotnický materiál (obvazy, dlahy, …), maketa telefonu, simulační figurína pro první | |pomůcky: |pomoc, psací potřeby, listy, internet, knihy | | | | | | | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Způsob |Prezentace jednotlivých informačních listů. Vystavení informačních listů v prostorách školy (informace pro | |prezentace |pracovníky i žáky školy) | |projektu: | | | | | | | | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Způsob |- Učitel hodnotí ve třídě ústně průběžně práci žáků. | |hodnocení: | | | |- Učitel zhodnotí prezentace inf. listů (správnost uvedených dat, úpravu, pravopis, způsob prezentace) | | | | | |- Žáci se navzájem taktně zhodnotí – inf. listy a prezentace | +------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+