I. NÁVRH PROJEKTU +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Název: |O odznak rytíře krále Ňunina I. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |Eva Julínková, Monika Glogarová | | Autoři: | | | |5. ročník, skupina C, PdF MU Brno | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | Realizace: |3.třída | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | + podle organizace: mezipředmětový | | | + podle navrhovatele: kombinovaný | | | + podle délky: krátkodobý | | Typ projektu: | + podle prostředí: školní | | | + podle počtu zúčastněných: společný | | | + podle informačních zdrojů: kombinovaný | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | Smysl projektu: | | | |Děti se seznámí se zdravým způsobem života, zdravým životním stylem. Děti | | |si uvědomí, proč je důležitá správná životospráva a péče o naše zdraví. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | Výstup: |Děti vyrobí knihu (příručka) o správném životním stylu, správné | | |životosprávě. Děti si knihu nazvou podle svého uvážení. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |Kognitivní: žák: | | | | | |- žák vybere potraviny, o kterých si myslí, že jsou pro nás zdravé| | |a vysvětlí proč | | | | | |- žák popíše jak má správně pečovat o své tělo (hygiena, pohyb,…) | | |a proč je to důležité | | | | | |- popíše, co musí kniha obsahovat (autor,..) | | | | | |Afektivní: žáci: | | | | | |- přijme roli ve skupině | | Předpokládané | | | cíle: |- vysvětlí. proč musíme chránit své zdraví a jak | | | | | |Psychomotorické: žáci: | | | | | |- vyrobí knihu – rozvržení stránky, stříhání, lepení, vazba knihy,| | |celková úprava,.. | | | | | |Sociální: žáci: | | | | | |- spolupracují ve skupině v průběhu projektu(jsou schopni se | | |domluvit) | | | | | |- naslouchají názoru ostatních | | | | | |- neshazují práci druhých | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |- vyhledávání informací v encyklopediích a učebnicích a jiných | | |materiálech | | Předpokládané | | | činnosti: |- výroba knihy – psaní, kreslení, lepení, stříhání, vazba knihy… | | | | | |- prezentace výsledků před třídou | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |- motivace – prosba krále Ňunina I. o pomoc | | | | | |- žáci pracují ve skupinách – promýšlení realizace knihy (výběr | | Organizace: |kapitol, témata,..) | | | | | |- práce na výrobě knih –vyhledávání informací a jejich zpracování | | | | | |- prezentace knih a získání medaile | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |- metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování | | | | | Předpokládané |- metody názorně demonstrační – předvádění výrobku | | výukové metody: | | | |- metody praktické – grafické a výtvarné činnosti | | | | | |- metody řešení problémů | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | Předpokládané |- výkresy formátu A3 (děti si samy mohou zvolit jinou velikost a | | pomůcky: |upravit), encyklopedie a jiné učební materiály, psací potřeby, fixy, | | |pastelky, lepidlo, nůžky, balicí papíry, barvy a štětce, | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob prezentace|- Prezentace vlastního výrobku (knihy )před spolužáky – ukázka s popisem | | projektu: | | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |- Učitel hodnotí ústně a průběžně při práci a na závěr zhodnotí | | |výstup a prezentaci dětí. Hlavními kritérii jsou: spolupráce (jak se | |Způsob hodnocení:|jednotlivci zapojovali do práce ve skupinách, jak byli schopni se ve | | |skupinách domluvit na zpracování) a výsledek (jeho celková úprava a | | |zpracování),věcná správnost získaných informací, způsob prezentace před | | |spolužáky (schopnost zaujmout, originalita, vystupování,...) | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ II. PRŮBĚH PROJEKTU Motivace: V pohádkové říši žije velmi nemocný král Ňunin I. Král Ňunin I. posílá po svém kašpárkovi dopis dětem, protože dospělí by mu neuvěřili – nevěří už na pohádky. Kašpárek přijde k dětem a povídá jim o jeho králi, který je pořád nachlazený, má velkou rýmu, všechno ho bolí, všechno ho píchá, leží v posteli a jediným potěšením jsou mu sladkosti. Aby mu dny lépe ubíhaly, hraje hry na počítači nebo se kouká na pohádky v televizi. Jeho království je totiž velmi moderní a jde s dobou. Král žádá v dopise děti o radu, co má udělat pro to, aby byl zase zdravý, zda má změnit styl života. Prosí děti, aby vytvořily knihu (příručku) o tom, jak žít zdravě. Jako odměnu přislíbí odznak rytíře. Postup: 1. žáci se rozdělí do skupin a) děti ve skupině promýšlí názvy kapitol, kterým by se chtěli věnovat a každý návrh napíší na 1 papírek b) ze všech návrhů vyberou 3 (učitel je může mírně usměrnit na jídelníček, péče o tělo, trávení volného času) c) děti pracují na jednotlivých kapitolách. Informace získávají z z různých materiálů (encyklopedie, brožury, učebnice,…), které mají k dispozici. Do knih mohou psát, kreslit, lepit,…Pracují na vizuální stránce knihy. Domluví se na názvu knihy (příručky). d) knihu svážou e) své příručky po skupinách představí kašpárkovi a ostatním žákům a poví, co nového se dozvěděli, vyzvednou nejdůležitější informace v knize apod. f) kašpárek předá dětem odznaky rytíře za dobře odvedenou práci 2. úkol pro rychlé žáky : - žáci mohou vymyslet několik cviků pro krále Ňunina I. a ukázat je ostatním