PdF MU Brno Učitelství 1. stupně ZŠ Název projektu: Člověk a zdraví Student: Petra Konečná, Petra Ponczová, Pavla Chytrá Typ studia: prezenční Skupina: E Ročník: 5. Školní rok:2007/2008 I. NÁVRH PROJEKTU +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |Člověk a zdraví | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Autoři: |Konečná Petra, Ponczová Petra, Chytrá Pavla | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Typ projektu: | + podle délky: krátkodobý | | | + podle prostředí: školní | | | + podle navrhovatele: uměle připravený | | | + podle organizace: vícepředmětový | | | + podle počtu zúčastněných: společný třídní | | | + podle informačních zdrojů: vázaný a volný | | | + podle účelu: směřující k získání znalostí a dovedností | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Smysl projektu: |Děti se seznámí s významem zdraví pro člověka. Získají poznatky o tom, jak| | |správně pečovat o své zdraví, což povede k zodpovědnému chování ve vztahu | | |ke svému zdraví. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Výstup: |Zhotovení plakátu, tykajícího se zdraví a zdravého způsobu života.Příprava| | |ovocné mísy pro spolužáky. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |kognitivní: žáci: | |cíle: | | | |-vyjmenují části lidského těla | | | | | |-znají zdravé a nezdravé potraviny | | | | | |-dokáží vysvětlit, co zdraví škodí a co mu naopak prospívá | | | | | |-znají zásady denní hygieny | | | | | |-dokáží vyhledávat informace v knihách a encyklopediích | | | | | |afektivní: žáci: | | | | | |- vysvětlí potřebu pečovat o své zdraví | | | | | |psychomotorické:žáci: | | | | | |- vytvoří plakát, týkající se zdraví | | | | | |- příprava ovocné mísy pro ostatní spolužáky | | | | | |-dodržování zásad bezpečného chování | | | | | |sociální:žáci: | | | | | |- spolupracují ve skupině v průběhu projektu | | | | | |- vzájemně ocení výsledky jejich práce | | | | | |- uplatňují zásady slušného chování | | | | | |- respektují jeden druhého | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |-seznámení s tématem | |činnosti: | | | |-motivace | | | | | |-pojmová mapa | | | | | |–popis částí těla | | | | | |-vyhledávání a třídění informací | | | | | |-společné zhodnocení projektu | | | | | |-prezentace získaných informací | | | | | |-vytvoření plakátu | | | | | |-příprava ovocné mísy | | | | | |-pantomima | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Organizace výuky:|Práce ve skupinách, práce hromadná a práce individuální. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |- metody slovní- rozhovor, diskuse, práce s textem | |výukové metody: | | | |- metody demonstrační- předvádění činností | | | | | |- metody praktické-pracovní činnosti | | | | | |- metody řešení problémů | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |Knihy, texty, pracovní listy, letáky, balicí papír, nůžky, voskovky, | |pomůcky: |lepidlo, papíry, psací potřeby, ovoce, cereální sušenky, nůž, prkénka | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob prezentace|Ústní představení ostatním skupinám ve třídě. | |projektu: | | | |Umístění plakátů v prostorách třídy. | | | | | |Prezentace vytvořené ovocné mísy ostatním spolužákům. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob hodnocení:|Hodnocení v průběhu projektu i na závěr projektu učitelem – co se | | |podařilo, jak se nám pracovalo. | | | | | |Hodnocení žáků – jak se jim projekt líbil, jak se jim pracovalo, co by | | |změnily a vylepšily, co by úplně vynechaly | | | | | |Hodnocení společné na závěr projektu – průběh projektu, výsledek a | | |prezentace | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Kriteria |- spolupráce | |hodnocení: | | | |- snaha | | | | | |- tvořivost | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ II. Realizace projektu Průběh projektu Projekt naplánován na 4 vyučovací hodiny 1. hodina - seznámení s průběhem projektu - motivace – rozcvička – hlava, ramena, kolena, paty……. - pojmenujeme si části lidského těla Hromadná práce – na balicí papír obkreslíme postavu jednoho žáka a děti společně popisují části lidského těla. Skupinová práce – každá skupina dostane název části lidského těla a mají za úkol najít užitečné a zajímavé informace. - skupiny prezentují získané informace ostatním 2. hodina - myšlenková mapa – zdraví - diskuse na téma – co můžeme dělat pro své zdraví? - denní hygiena jako součást zdravého člověka - denní hygiena – pantomima – jednotlivci předvádí hygienické návyky a ostatní hádají Individuální práce – pracovní list – Kalendář čistoty - denní hygiena- třídění pojmů 3. hodina - co prospívá našemu zdraví a co mu naopak škodí - zdravé a nezdravé potraviny Skupinová práce – vytvoření plakátu – na jedné straně papíru A3 děti rozdělí věci zdraví prospěšné a naopak zdraví škodlivé, na straně druhé – koláž zdravých a nezdravých potravin – děti vystřihují potraviny z letáků a lepí je na papír. - umístění plakátů do prostoru třídy 4.hodina Skupinová práce – příprava ovocné mísy - volba o nejhezčí ovocnou mísu - společná konzumace - zhodnocení projektu 3. Texty k projektu - pracovní listy - učebnice - knihy a encyklopedie - články z internetu a z novin