PdF MU Brno Učitelství 1. stupně ZŠ Název projektu: Znáš své tělo? Student: Lenka Kopečínská, Marie Langrová Typ studia: prezenční Skupina: D, E Ročník: pátý Školní rok: 2007 / 2008 I. NÁVRH PROJEKTU Název: Znáš své tělo? Autoři: Marie Langrová, Lenka Kopečínská, 5. ročník PS PdF MU Brno Realizace: 2. ročník ZŠ, Brno Merhautova, pracoviště Vranovská 2007/2008 Typ projektu: + podle organizace: vícepředmětový + podle navrhovatele: uměle připravený + podle účelu: směřující k získání dovedností a znalostí + podle délky: krátkodobý (jednodenní) + podle prostředí: školní + podle počtu zúčastněných: společný (třídní) + podle informačních zdrojů: vázaný Smysl projektu: Děti se seznámí se svým tělem a to nejen s tím, co je vidět na povrchu ale i s kostrou a základními tělesnými orgány. Výstup: Učební pomůcka vytvořená dětmi. Namalovaná postava člověka, na níž se dají přidělat rovněž namalované a do reálného tvaru vystřižené základní tělesné orgány. Předpokládané Kognitivní: žáci: cíle: - žák ukáže na svém těle jednotlivé části těla - žák na kostře najde, ukáže a popíše její základní části (lebka, hrudní koš, pánev, horní a dolní končetiny atd.) - žák vyjmenuje základní tělesné orgány( mozek, srdce, plíce, játra ledviny, střeva) a řekne jejich základní funkci (k čemu slouží, např. plíce k dýchání atd.) - žák vyhledá a vybere základní informace k orgánům v encyklopedii Afektivní: žáci: - vhodně argumentuje a nebojí se prosadit vlastní názor - zhodnotí svou práci na projektu Psychomotorické: žáci: - vyhledá potřebné informace v encyklopedii - vytvoří zadaný tělesný orgán - dodržuje zásady bezpečného chování Sociální: žáci: - spolupracují ve skupině při vyhledávání a třídění informací - komunikují spolu i s dospělými osobami na základě slušného chování - dohodnou se na jednom řešení - ocení výsledek práce spolužáka - nepoškodí zapůjčené učební pomůcky a knihy Předpokládané činnosti: - píseň: Hlava, ramena, kolena, palce - vyhledávání informací v encyklopedii a jiných studijních materiálech - hra: Kam tě kousla bleška (Učitel říká dětem, kam je kousla bleška a oni to místo ukazují na svém těle, pak to můžou říkat i žáci postupně, každý jednou. Ten kdo říká zároveň kontroluje, zda ostatní ukazují správně.) - seznámení se s kostrou člověka a ukázka jejích částí s popisem - vyhledávání informací v encyklopedii k čemu kostra slouží - ukázka, kam patří do kostry jednotlivé orgány (děti se je na základě vyhledaných informací snaží sami do kostry umístit) - výroba tělesných orgánů - instalace výsledku projektu ve třídě - zhodnocení projektu Organizace: - skupinová práce, samostatná práce a hromadná výuka Předpokládané - metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování, dramatizace výukové metody: - metody praktické – pracovní činnosti - metody řešení problémů - metody názorně demonstrační Předpokládané - encyklopedie a další materiály k této problematice, učební kostra člověka pomůcky: a makety orgánů, pomůcky pro malování vodovými barvami, čtvrtky A4, dvě čtvrtky A0, izolepa, nůžky, lepicí guma Způsob prezentace projektu: - ústní prezentace skupinek žáků ostatním spolužákům (co malovali za orgán a co se k němu dozvěděli) - výtvarná prezentace (instalace vyrobené postavy ve třídě) Způsob hodnocení: - hodnocení v průběhu projektu učitelem i žáky - žáci hodnotí prezentaci skupiny, doplněné případnými dotazy učitele a žáků - společné zhodnocení na závěr(Co jste se dozvěděli? Co se vám nejvíce líbilo? Jak se vám pracovalo? Co se vám povedlo/ nepovedlo?) II. Realizace projektu 1. Charakteristika třídy Do této třídy chodí 17 žáků z nichž 15 tvoří rómské děti. Je zde 11 dívek a 6 chlapců. Třída se teprve učí spolupracovat a práci ve skupinkách zatím ještě moc neznají. Vybavenost této třídy je malá. Je zde málo pomůcek i studijních materiálů. Kázeň dětí je standardní. Jsou sice o něco živější ale jinak jsme s nimi neměli větší problémy. Je zde zavedený systém odcházení na WC pomocí plyšového medvídka a ten dobře funguje. 2. Průběh projektu První hodina: -motivace písní Hlava, ramena, kolena, palce - seznámení dětí s průběhem dnešního dne - vytvoření skupinek a přizpůsobení lavic(vždy dvě k sobě) - hledání info v materiálech (kostra, orgány) - výpis nejdůležitějších či nejzajímavějších info Druhá hodina: - prezentace nalezených info ostatním dětem - vzájemné doplnění informací a jejich zápis na kartičky - hra, pro rekreaci dětí - seznámení se s kostrou člověka a popis jejich částí - ukázka, kde se nachází orgány a jak je kostra chrání Třetí hodina: - malování orgánů vodovými barvami - kdo je hotov dříve, může si hledat další info či prohlížet kostru Čtvrtá hodina: - prezentace výtvorů a dohledaných info - výroba učební pomůcky (plakát člověka s přidělovacími orgány) - zhodnocení projektu 3. Práce dětí, fotografie (Viz. příloha) III. Sebereflexe (dle osnovy) 1. Jak se vám podařilo naplnit smysl pedagogického projektu? Smysl projektu byl naplněn. Děti se dozvěděly nové informace a získaly nové poznatky o částech lidského těla, fci kostry a základních tělesných orgánech. 2. Zhodnoťte splnění stanovených výukových cílů. Stanovené výukové cíle jsme splnili. 3. Které kompetence jste projektem rozvíjeli? - k.k učení - k. řešení problému - k. komunikativní - k. pracovní - k. sociální a pracovní - k. občanské 4. Došlo v průběhu projektu k nějakým změnám oproti návrhu projektu? Pokud ano, popište k jakým. Častěji jsme zařazovali písničku a hru, která děti velmi bavila a měla relaxační ale i studijní účinek. 5. Zhodnoťte podmínky pro realizaci projektu. Velikost třídy byla dostačující pro realizaci projektu. Vybavení knížkami a pomůckami mohlo být daleko lepší. Nakonec jsme si ale poradili s tím, co jsme měli k dispozici. 6. Jak hodnotíte volbu vyučovacích metod a forem výuky? Metody a formy práce byly přiměřené. Děti si postupně během tohoto roku zvykají na skupinovou práci. Při tomto projektu jim nedělala problém. 7. Co bylo přínosem projektu pro děti? Získání nových informací a dovedností. Spolupráce. Utužování kolektivu třídy. 8. Co bylo přínosem projektu pro vás (školu…)? Získání zkušeností s projektovou výukou a prací s rómskými dětmi. 9. Pokud byste realizovali projekt příště, co byste na něm změnili? Předem si zjistit vybavení školy a potom se snažit zajistit více svých materiálů. 10. Můžete zformulovat nějakou zajímavost, která vás při realizaci projektu překvapila? Legrační bylo, že při malování jednotlivých částí těla a orgánů jsme si neuvědomili, že pokud pak naši postavičku namalujeme např. z leva, děti namalovaly nějaké orgány z prava-např. nos. Také u jednotlivých orgánů jsme nezadali velikost, tudíž se pak stalo, že postavička měla nos směřující do obličeje, obrovské uši, maličkou pusu, přetočenou dlaň atd. Vznikla nám tak ve výsledku směšná postavička. Děti však velice nadchla. Hned se stala součástí jejich třídy a nazývaly ji Příšerkou. Ještě týden po tomto projektu si stále do třídy zvaly kamarády a ukazovaly jim hrdě svoji Příšerku. Myslím že touto naší chybou se nakonec studijní účel naplnil na více než 100%. Děti se nasmály, protože věděly, jak to má být správně.