Zdravá strava Vypracovaly: Anna Matušková, Jana Pavelová Typ studia: PS Obor: Učitelství pro I. stupeň ZŠ Skupina: E Ročník: 5. Školní rok: 2007/2008 I. NÁVRH PROJEKTU +--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |Zdravá strava | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Autoři: |Anna Matušková, Jana Pavelová | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Realizace: |Třída 3. | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Typ projektu:| + Podle délky- krátkodobý | | | + Podle organizace- více předmětový | | | + Podle navrhovatele- uměle připravený | | | + Podle účelu- směřující k získání znalostí a dovedností | | | + Podle prostředí- školní | | | + Podle počtu zúčastněných- společný | | | + Podle informačních zdrojů- volný i vázaný | | | | | | | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Smysl |Děti si uvědomí, co je zdravé a nezdravé jídlo, jak mají dodržovat ústní hygienu. | |projektu: | | | | | | | | | | | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Výstup: |Vyrobí si talíř se zdravým jídlem. Na balicím papíře budou mít přehled co je zdravé a nezdravé jídlo, | | |co škodí a neškodí zubům……. | | | | | | | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|Kognitivní: žáci: | |cíle: | | | |- pokusí se vyjmenovat vše, co patří do zdravé stravy, co je napadne | | | | | | | | | | | |Afektivní: žáci: | | | | | |-provedou hodnocení skupin | | | | | | | | | | | |Psychomotorické: žáci: | | | | | |- vyrobí si talířek | | | | | |- nakreslí, vystřihnou a nalepí potraviny | | | | | | | | | | | |Sociální: žáci: | | | | | |- spolupracují ve skupině | | | | | |-dokáží se ve skupině sjednotit a vytvořit daný návrh | | | | | |-respektují jeden druhého | | | | | |-respektují a objektivně hodnotí práci ostatních skupin | | | | | | | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|Příprava teoretického plánu projektu- třídění informací | |činnosti: | | | |Třídění informací (obrázků) | | | | | |Výroba talířku se zdravým jídlem | | | | | | | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Organizace |1.den | |výuky: | | | |1.hodina- příprava, ujasnění názvu a plán projektu, myšlenková mapa, žáci rozděleni do 4 - 5 skupin, | | |třídění zdravého a nezdravého jídla | | | | | |2.hodina- výtvarné zpracování – talíř, potraviny | | | | | |3.hodina- kimova hra, smysly | | | | | |4.hodina- ústní hygiena, části zubu, co prospívá a neprospívá zubům | | | | | | | | | | | |2.den | | | | | |1.hodina- recepty, myšlenková mapa, prezentace | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|Metody praktické- grafické a výtvarné činnosti | |výukové | | |metody: |Metody slovní- rozhovor, diskuze, vysvětlování | | | | | |Metody řešení problémů | | | | | |Myšlenková mapa | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|Balicí papír, fixy, tužky, pera, barevné papíry, nůžky, lepidlo, obrázky jídel, ovoce, zelenina | |pomůcky: | | | | | | | | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Způsob |Každá skupinka představí svůj talíř se zdravým jídlem, balicí papír co prospívá a neprospívá tělu a | |prezentace |zdraví | |projektu: | | | | | | | | | | | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Způsob |Učitel hodnotí ve třídě- ústně a průbežně při práci. | |hodnocení: | | | | | | | | | | | |-------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Kriteria |Spolupráce | |hodnocení: | | | |Tvořivost | | | | | |Snaha | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ II. Realizace projektu Průběh projektu Název projektu: Zdravá strava Realizace: První den 1. hodina Myšlenková mapa – žáci jsou rozděleni do 4 – 5 skupin, na balicí papír píší, jaká je podle nich zdravá strava, co by měla obsahovat…porovnání skupin. Na zvláštní papír pak každý žák ze skupiny napíše, co obvykle jí, jaké jídlo má rád – porovnání, co z toho je zdravé, co ne… ( balicí papíry si učitel uschová ) Třídění zdravého a nezdravého jídla – žáci dostanou do skupin obrázky zdravého a nezdravého jídla – ovoce, zelenina, ryba, tmavý chléb, luštěniny (hrách, fazole), sýr, zmrzlina, hranolky, čokoláda, dort, cola, jogurt, smažený sýr, sádlo, olivový olej,… mají za úkol roztřídit obrázky na podle nich zdravé a nezdravé jídlo – porovnání skupin, rozhovor – co by mělo patřit do zdr. jídla, co ne. 2. hodina Výtvarné zpracování – talíř – žáci mají za úkol namalovat na papírový talíř potraviny prospěšné našemu zdraví Pracovní postup: 1. vyzdobení talíře dle vlastní fantazie, 2. malování potravin,které našemu tělu dodávají vitamíny a vlákninu, 3. vystřižení obrázku, 4. výstava hotových prací. Šablona: Ukázka hotového výrobku: . 3. hodina Kimova hra – ochutnávka – poznáváme podle smyslů - žáci poznávají ovoce a zeleninu jen podle jednoho smyslu – chuti. Nejprve rozhovor – jaké máme smysly – hmat, zrak, čich, chuť. Jakou rozlišujeme chuť – slanou, sladkou, kyselou, hořkou. Každý žák dostane svou kartičku. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Ovoce x zelenina |druh |chuť | |-------+---------------------------------+---------------------------+----------------------| |1. |ovoce |broskev |sladká | |-------+---------------------------------+---------------------------+----------------------| |2. | | | | |-------+---------------------------------+---------------------------+----------------------| |3. | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ V miskách jsou nakrájené kousky ovoce a zeleniny, ale tak, aby je žáci neviděli. Všichni sedí v kruhu na koberci. Učitel dá každému žáku ochutnat kousek ovoce nebo zeleniny…žáci mají po dobu ochutnávky zavřené oči. Poté napíší na papír co si myslí, že to může být. Učitel pak dává ochutnat další kousek. Na závěr kontrola – kdo poznal všechno, co šlo lehce poznat, co obtížněji,co bylo pro žáky méně příjemné, co jim naopak chutnalo,.. 4.hodina Ústní hygiena – po každém jídle bychom si měli čistit zuby. Povídání si o tom, kolikrát bychom si měli zuby čistit, co je pro zuby zdravé a co ne, … Části zubu- Žáci zůstanou ve skupinkách a každá skupinka si na papír nakreslí zub. Dostanou kartičky se slovy ( sklovina, zubovina, zubní dřeň, korunka, krček a kořen). Jejich úkolem je, správně přiřadit a pak nalepit jednotlivé části. Poté si to společně zkontrolujeme. Řekneme si , že zub má tři části: korunku, krček a kořen, a také několik vrstev: sklovina, zubovina a zubní dřeň. Co zubům prospívá a co ne – žáci ve skupinkách nakreslí na balicí papír dva zuby, jeden zdravý a jeden s kazem. Dostanou obrázky potravin, mlsků a věcí ( kartáček, ryba, čokoláda, hruška, jablko, chipsy, pasta, dort, coca cola, mrkev, chleba, zmrzlina, mléko, lízátko, kedlubna, rohlík, sýr, ..) . Žáci se pokusí správně vybrat a nalepit co patří ke zdravému zubu a co k zubu s kazem. Poté si to společně zkontrolujeme. Na závěr dostanou žáci úkol – zeptat se doma rodičů na nějaký recept na zdravé jídlo, zapsat si jej. Druhý den 1. hodina Recepty – žáci jsou rozděleni opět do skupin (stejných jako na začátku), porovnávají své recepty. V každé skupině si vyberou jeden nebo dva recepty, které jsou podle nich zdravé a jídlo by jim chutnalo. Představí recept ostatním skupinám – rozhovor – je to zdravé jídlo? Proč? Chutnalo by i ostatním? Myšlenková mapa – žáci dostanou nazpět své myšlenkové mapy (zůstávají ve skupinách), hodnotí svou práci – mohou doplnit zdravé potraviny, nebo naopak některé vyřadit. Prezentace – každá skupina popíše svou myšlenkovou mapu.