Učitelství 1. stupně ZŠ Název projektu: Co je to zdraví? Studenti: Lucie Přibylová, Michaela Schönbaumová Typ studia: PS Skupina: D Ročník: 4. Školní rok: 2007/2008 I. NÁVRH PROJEKTU +-------------------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |Co je to zdraví? | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Autoři: |Lucie Přibylová, Michaela Schönbaumová | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Realizace: |2. třída | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Typ projektu:| | | | | | | + podle organizace: vícepředmětový | | | + podle navrhovatele: uměle připravený | | | + podle účelu: směřující k získání dovedností, vědomostí a pohybové zkušenosti, | | | konstruktivní | | | + podle délky: krátkodobý | | | + podle prostředí: školní a mimoškolní | | | + podle počtu zúčastněných: společný | | | | | | + podle informačních zdrojů: vázaný | | | | | | | | | | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Smysl | | |projektu: | | | |Získání vědomostí a dovedností při tvorbě zdravého jídelníčku. Sestavení si vlastního | | |denního režimu, režimu práce a odpočinku. Vyznání se v důležitých telefonních číslech, | | |rozeznání nemoci od úrazu, určování teploty na teploměru. Umět použít a vědět, co všechno| | |patří do lékárničky. Vést děti k zdravému životnímu stylu a správným hygienickým a | | |stravovacím návykům. | | | | | | | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Výstup: |Tvorba jídelníčku, odměna v podobě zlaťáku a udělení diplomu DVORNÍHO LÉKAŘE. | | | | | | | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|Kognitivní: žáci: | |cíle: | | | |- žák popíše 3 větami alespoň 6 věcí patřících do lékárničky | | | | | |- žák uvede alespoň 5 příkladů hygienických potřeb a zdravých jídel | | | | | |- žák vysvětlí rozdíl mezi nemocí a úrazem | | | | | |- žák vyjmenuje 4 důležitá čísla | | | | | |- žák shrne hlavní informace daného tématu 3 větami | | | | | |- žák vyjádří vlastní názor při péči o zdraví a pohybu | | | | | | | | | | | |Afektivní: žáci: | | | | | |- žák uvede alespoň 3 důvody, proč se zdravě stravovat a chránit své zdraví | | | | | |- žák je schopen upozornit kamaráda na nevhodné chování při péči o zdraví | | | | | | | | | | | |Psychomotorické: žáci: | | | | | |- žák vytvoří jídelníček na jeden den | | | | | | | | | | | |Sociální: žáci: | | | | | |- žák spolupracuje ve skupině v průběhu projektu | | | | | |- žák se podílí na organizaci práce ve třídě | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané| | |činnosti: | | | |- psaní, malování, přiřazování | | | | | |- tvorba jídelníčku | | | | | | | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Organizace | | |výuky: | | | |- frontální výuka, samostatná práce, výuka formou hry | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|- metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování | |výukové | | |metody: |- metody názorně demonstrační – pozorování (lékárnička) | | | | | |- metody praktické – výtvarné činnosti a praktické (tvorba jídelníčku, malba | | |rodiny) | | | | | |- didaktické hry | | | | | | | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané| | |pomůcky: | | | |Pro Kimmovu hru(zubní kartáček, zubní pasta, mýdlo, ručník, šampon, hřeben, houba, | | |kapesník; autíčko, sešit, kniha, obuv, šroubovák, lžíce, čokoláda, list ze stromu), | | |magnetické kartičky, pracovní listy s obrázky lidské postavy a obličeje, pracovní list se| | |třemi lékařskými teploměry, lékárnička (obsahuje předměty, které do ní patří a které | | |nepatří), | | | | | |20 obrázků zdravých a nezdravých potravin, 6 talířů z tvrdého papíru, zlaťák, diplom. | | | | | | | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Způsob | | |prezentace | | |projektu: |Prezentace vlastní práce – zpracovávaný jídelníček na jeden den | | | | | |Prezentace probíhají v kruhu. | | | | | | | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Způsob | | |hodnocení: | | | |- učitel hodnotí ve třídě ústně a průběžně při práci a na závěr zhodnotí dětské | | |prezentace a jídelníčku | | | | | |- žáci se pokusí samy zhodnotit výstupy a prezentace, výsledky své činnosti | | | | | |- kritéria: pravopis, úprava, přehlednost, správnost, prezentace | | | | | | | |-------------+-----------------------------------------------------------------------------------------| |Kriteria | | |hodnocení: | | | |- žák hodnotí žáka | | | | | |- učitel hodnotí žáka | +-------------------------------------------------------------------------------------------------------+ II. Realizace projektu Průběh projektu Název projektu: Co je to zdraví? Realizace: 2. třída Citáty k jednotlivým hodinám a probíranému učivu: o Čistota půl zdraví o Ve zdravém těle zdravý duch o Kam nemůže slunce, tam musí lékař o Jez do polosyta, pij do polopita - citáty jsou postupně psány na tabuli a váží se k obsahu daných hodin - rady, které dají lékaři králi za účelem vyléčení jeho dcery 1.hodina ÚVOD Ústřední motivace: 10 minut Bylo nebylo jedno království a v něm žil král, který měl jedinou dceru Elišku. Eliška byla již dlouho nemocná, dříve jí byl plný zámek, pro svou veselou mysl byla velmi oblíbená mezi lidmi, ale již celý rok trpěla nějakou záhadnou nemocí, v království panoval smutek. Celému království princeznina veselost velmi chyběla, proto se její otec, pan král, rozhodl povolat nejslovutnější lékaře z Čech i z cizích vzdálených zemí, aby princeznu vyléčili. Král povolal i 20 lékařů z naší třídy, jenž při studiu moudrých knih získali nebývalé vědomosti. Podaří se jim princeznu vyléčit? Brainstorming 10 minut Na tabuli je napsáno heslo zdraví, k němu děti vytváří myšlenkovou mapu (př. čistota, ovoce, zelenina, pohyb…) HLAVNÍ ČÁST ČISTOTA PŮL ZDRAVÍ Kimmova hra 15 minut Děti si mají ve skupině zapamatovat 14 předmětů, které jsou na začátku hry zakryty šátkem. Učitel předměty na 1 minutu odkryje a děti pozorují předměty, které si mají zapamatovat. Poté věci ve skupině píší na papír a rozhodují, zda věc je nebo není hygienická potřeba. (zubní kartáček, zubní pasta, mýdlo, ručník, šampon, hřeben, houba, kapesník; autíčko, sešit, kniha, obuv, šroubovák, lžíce, čokoláda, list ze stromu) Práce s magnetickými kartičkami – denní režim, režim práce a odpočinku 10 minut Ve škole jsou k dispozici kartičky opatřené v zadní části magnety, které zobrazují činnosti dětí v průběhu dne (vstávání, hygiena, cesta do školy, …). Kartičky jsou připnuty na magnetické tabuli, děti je společně seřazují. Povídáme si s dětmi o nutnosti střídat práci a odpočinek (přestávky, spánek, aktivní odpočinek…). Přestávka 10 minut 2. hodina - děti se převléknou do cvičebního úboru, nejprve ve třídě vyplňují pracovní list a potom se přemístíme na hřiště, v případě špatného počasí do tělocvičny. Aby děti prokázaly, že se staly učenými lékaři, musí panu králi dokázat správně popsat lidské tělo, poté budou teprve schopni léčit princeznu. Práce s pracovními listy 15 minut Děti dostanou pracovní listy, kde jsou obrázky lidské postavy a obličeje – děti popisují jednotlivé části. V ZDRAVÉM TĚLE ZDRAVÝ DUCH Sportovní činnosti a hry 30 minut o Hra Kuba řekl – učitel jmenuje jednotlivé části lidského těla a děti se jich dotýkají (např. nos, levé ucho, pravá noha…) o Běžecká štafeta o Jednoduchá vybíjená – děti utvoří kruh, uprostřed je jedno dítě. Děti tvořící kruh se snaží prostředního vybít. Pokud se trefí, vymění si místo. Přestávka 20 minut 3. hodina KAM NEMŮŽE SLUNCE, TAM MUSÍ LÉKAŘ Každý správný lékař musí mít spoustu vědomostí a musí vědět, jak pečovat o nemocné, znát vybavení lékárničky a několik důležitých telefonních čísel. Důležitá telefonní čísla 5 minut Děti se seznamují s důležitými telefonními čísly 150, 155, 158, 112. Učitel také otázkami zjišťuje, zda některé dítě již tato čísla zná. Teploměry 5 minut Děti dostanou pracovní list se třemi lékařskými teploměry, zde vyznačují teplotu normální, zvýšenou a horečku. Nemoci a úrazy 10 minut Učitel dětem vysvětluje rozdíl mezi nemocí a úrazem, děti uvádí jejich příklady. Lékárnička 10 minut Učitel přinese lékárničku a její vybavení společně s předměty, které do lékárničky nepatří. Děti rozhodují, které věci do lékárničky patří a které ne. JEZ DO POLOSYTA, PIJ DO POLOPITA Lékaři při vyšetření zjistili, že kuchaři princezně vařili samé dobroty a nezdravá jídla. Vytvořili nové jídelníčky, podle kterých se princezna musela stravovat, aby se uzdravila. Dokážeme také my vytvořit a vymyslet zdravé jídelníčky? Zdravá a nezdravá jídla a potraviny 15 minut Ve třídě je schováno 20 obrázků zdravých i nezdravých potravin, každé dítě najde 1 obrázek a zařadí jej do skupiny zdravých nebo nezdravých jídel a potravin. Skupina zdravých jídel se soustřeďuje u tabule, nezdravých na koberci. (jablko, chléb s máslem, mléko, sýr, jogurt, ryba, džus, minerální voda, mrkev, rýže; čokoláda, brambůrky, oplatky, kofola, hamburger, hranolky, dort, salám, sladké limonády) Přestávka 10 minut 4. hodina Královské talíře 20 minut Děti jsou rozděleny na skupiny po 4 dětech, každá skupina dostane 12 kartiček, které má položit v královské jídelně na správný talíř. Každý talíř má jinou barvu, je popsán 1 z nápisů: ovoce, zelenina, zdravá jídla, nezdravá jídla, zdravé nápoje, nezdravé nápoje. Talíře jsou umístěny v různých místech třídy. Ovoce – jablko, hruška, pomeranč, švestky, kiwi, banán, broskev, třešně Zelenina – mrkev, okurka, rajče, ředkvička, pór, cibule, česnek, brambory, celer, zelí, kapusta Zdravá jídla – špagety, rýže, ryba, krupice, čočka na kyselo, zeleninová polévka, bramborová polévka, zapečené brambory s brokolicí, kuřecí maso, sýr, rizoto, Nezdravá jídla – hamburger, hranolky, palačinky, biftek, tlačenka, špekáček, dort, smažený sýr, zmrzlina Zdravé nápoje – minerální voda, čaj, mléko, kakao, džus, mošt Nezdravé nápoje – káva, sladké limonády, horká čokoláda Jídla v průběhu dne 10 minut Děti uvádí příklad jídel, která mohou mít na snídani, svačinu, oběd, večeři.( s využitím kartiček z předchozí hry i vlastních nápadů). Mluvíme o dětských stravovacích návycích. Kresba 15 minut Děti malují obrázek na téma naše rodina u nedělního oběda. 5. hodina Tvorba vlastního jídelníčku pro princeznu 45 minut Děti tvoří vlastní jídelníček, prezentují ho a vzájemně hodnotí. ZÁVĚR Dopis krále lékařům Slovutní páni lékaři, moc vám děkuji za vaše cenné rady ohledně zdraví má dcery, naší princezny Elišky. Zdravá strava jí velmi zachutnala, princezna také ráda běhá na sluníčku a čerstvém vzduchu, hraje si s míčem a svým smíchem těší všechny dvořany. Princezna jen září zdravím. Dnes už vím, že čistota je půl zdraví, ve zdravém těle je zdravý duch, kam nemůže slunce, musí lékař a musíme jíst do polosyta a pít do polopita a hlavně zdravě jíst. Jako upomínku na toto zázračné vyléčení vám každému daruji zlaťák a diplom dvorních lékařů. Váš vděčný a šťastný král (děti dostanou diplom).