Název projektu: : Jak se správně stravovat Student: Magdaléna Šejnohová Typ studia: KS Učitelství 1. stupně ZŠ Skupina: B1 Ročník: V. Školní rok: 2007/2008 I. NÁVRH PROJEKTU +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |Jak se správně stravovat | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Autoři: |Magdaléna Šejnohová | | | | | |5. ročník KS PdF MU Brno | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Realizace: |5. třída ZŠ Kunčina . Jeden den 4 hodin | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Typ projektu: |§ Podle délky : krátkodobí | | | | | |§ Podle prostředí : školní i mimoškolní | | | | | |§ Podle organizace : vícepředmětový | | | | | |§ Podle navrhovatele : připravený | | | | | |§ Podle informačních zdrojů : volný, vázaný | | | | | | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Smysl projektu: |- Seznámení s novými pojmy. Sepsání svého jídelníčku za | | |jeden den. Využití informací k tvorbě správného vlastního | | |jídelníčku- Prezentace. | | | | | |- Zvládnout spolupracovat ve skupinách, zapojit všechny | | |členy do práce, domluvit mezi sebou. | | | | | |- Slušně se chovat v obchodních domech a nakoupit správné | | |potraviny | | | | | | | | | | | | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Výstup: |Děti připraví prezentaci pro spolužáky o svém jídelníčku. Vyznačení | | |toho, co by v něm nemělo chybět a čeho bychom se měli vyvarovat. | | |Prezentace bude provázena výstavou. | | | | | | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Předpokládané cíle: |kognitivní: | | | | | |- Žáci vyhledají a zapisují informace, které si sehnali | | | | | |- vysvětlí pojem ANTIOXIDANTY, KONZERVANTY, LÁTKY | | |UPRAVUJÍCÍ BARVU, NÁHRADNÍ SLALDIDLA | | | | | |- dokáží si přečíst na obalu potravin důležité informace | | | | | |- naplánují si správný jídelníček | | | | | |afektivní: | | | | | | - žáci si uvědomí, které látky jsou prospěšné a které ne | | | | | | - sestaví vlastní jídelníček | | | | | | | | | | | |psychomotorické: | | | | | |- děti sestaví jídelníček | | | | | |- nakoupí ( ve třídě) příslušné potraviny | | | | | |- uklidí třídu | | | | | |- vytvoří si výstavu pro spolužáky | | | | | |- sociální: | | | | | | - děti spolupracují samostatně, ve skupinách i v kolektivu | | | | | | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Předpokládané činnosti:| | | | | | |- vyhledávání informací | | | | | |- výroba vlastního jídelníčku | | | | | |- nákup potravin | | | | | |- příprava a výzdoba třídy | | | | | | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Organizace výuky: |Práce ve třídě - Zahájení projektu – s žáky si budeme povídat o | | |potravinách a jídlech, které mají rádi. Zkusíme si říci, zda tyto | | |jídla jsou prospěšná pro náš organismus. Vysvětlíme si nové pojmy- | | |antioxidanty, konzervanty, látky upravující barvu. Zopakujeme již | | |známé- tuky, cukry, bílkoviny. | | | | | |Zadání úkolu: | | | | | |1. Žáci sepíší svoji stravu předcházejícího dne- pracují každý | | |sám. Časová dotace -10 min. | | | | | |Po ukončení si žáci navzájem zhodnotí a zkusí vytřídit potraviny na | | |vhodné a nevhodné. | | | | | |2. Děti z možných zdrojů( knihy, internet, obaly od potravin, | | |připravených kartiček) sepisují hodnoty ANTIOXIDANTů, KONZERVANTů,| | |LÁTek UPRAVUJÍCÍ BARVU, NÁHRADNÍch Sladidel, cukrů, tuků a býlkovin| | | ze svého seznamu potravin a jídel, které si sepsaly. | | | | | |3. Porovnání a kontrola s hodnocením spolužáků před zjišťováním | | |hodnot obsažených ve stravě- ponaučení | | | | | |4. Vytvoření správného jídelníčku na jeden den | | | | | |5. Nákup potravin pro vytvoření jednodenní stavy | | | | | |6. Prezentace | | | | | |7. Vyhodnocení nejvyváženější stravy | | | | | | | | | | | | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Předpokládané výukové | | |metody: | | | |- metody slovní – rozhovor, popis, vyprávění, vysvětlování | | | | | |- metody dialogické – rozhovor,diskuse | | | | | |- metody názorně demonstrační – pozorování | | | | | |- metody praktické - grafické a výtvarné činnosti, pracovní| | |činnosti- výroba produktu | | | | | |- metoda sdělovací | | | | | |- samostatná a skupinová práce | | | | | | | | | | | | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Předpokládané pomůcky: | tvrdý papír A4, (pastelky, fixy), linkovaný papír, psací potřeby, | | |knihy, počítače, obaly od potravin, | | | | | | lístečky s napsanými hodnotami obsahu tuku, cukru, …, | | | | | | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Způsob prezentace | - vlastní prezentace | |projektu: | | | | | | | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Způsob hodnocení: | | | | | | |-průběžné hodnocení, individuální | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Kriteria hodnocení: | | | | | | |- spolupráce | | | | | |- průběžné žáky a učitelem | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+