Předmět: Výchova ke zdraví Název projektu: Zdravý životní styl Cílová skupina: 1.ročník základní školy Termín: 1.pololetí Zpracovala: Spoustová Petra, Pžourková Libuše Studijní obor: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (KS), 5. ročník / 9. semestr Využití projektu v předmětech: Prvouka: - vyplňování pracovních listů - části těla - péče o zdraví - osobní hygiena,oblékání,udržování oděvů - zdravá výživa - správná životospráva - režim dne Český jazyk a liratura: - říkadla - pohádka Paleček a jeho kamarádi - popis obrázků - vyplňování křížovek Výtvarná výchova: - obkreslování ruky - tužkou - obtiskávání ruky -strom kamarádství - koláž –správná výživa - modelování ovoce a zeleniny - kreslení sněhuláka a slunce Projekt bude trvat celý týden.Každý den budeme vyhodnocovat jednotlivé úkoly a za jejich plnění budou děti dostávat body.V pátek bude provedeno celkové vyhodnocení projektu. Pondělí: Péče o zdraví 1. Hlavní části těla (hlava,krk,ruce,tělo,nohy…) Ukázat na sobě, na spolužákovi, na obrázku. Spočítat ruce,nohy,hlava .. 2. Říkadlo s pohybem: Zatleskáme,zadupáme, Na hlavu (nohy,ramena …) si ruce dáme. Hlava, ramena,kolena,palce,oči,uši,pusa,nos. Dotýkáme se jednotlivých částí těla. 3. Poskládat postavu na model. Poskládat mimo model.Ukázat rozstřiženou část na pokyn učitele. 4. Motivační pohádka – Fr.Hrubín: Paleček a jeho kamarádi. 5. Pojmenovat prsty ruky, přiložit ruku na list papíru, roztáhnout prsty a obkreslit je. 6. Početní představy – ukázat prsty podle pokynu 7. Ukázat pravou a levou ruku, nohu 8. Mytí rukou a nohou, stříhání nehtů 9. Strom kamarádství: Ruku si nebarvíme barvou a obtiskneme ji na čtvrtku a vystřihneme. Jednotlivé ruce nalepíme na obrys stromu. 10. Pexeso – části lidského těla 11. Vyplnit křížovku Úterý: Péče o zdraví 1. Popsat hlavní části obličeje ( oči,ústa,nos,vlasy), ukázat na sobě, na Spolužákovi. Ukázat další části obličeje – čelo,tvář,brada. Zdůraznit důležitost některých smyslových orgánů. Nač jsou uši, oči,nos, ústa. Menší obrázky znázorňují naše smysly. Žáci označí k jaké části obličeje tyto smysly patří. 2. Hádanky: Dvě kukačky vedle sebe sedí a jedna druhou nevidí (oči) Všechno vidí jenom sebe ne (oči) Maličký sklípek, v něm dvě řady slípek a červený kohoutek. (Ústa,zuby,jazyk) 3. Části obličeje – pojmenovat, vystřihnout a přiložit na správné místo. 4. Rozhovor o našich smyslech, vysvětlit,proč si je musíme chránit. Spojit vhodné obrázky čarou se smyslovými orgány. 5. Využití Orffova instrumentáře 6. Hry: Hra s krabičkami. Do krabiček stejného tvaru a velikosti vložíme různý obsah, např. hrášek,kamínky,mince apod. Ukážeme žákům, co v které krabičce je, pak žáci podle zvuku hádají, co která krabička obsahuje. Hádej kdo jsem? Jednoho žáka si zavoláme doprostřed třídy a zakryjeme mu oči. Pak ukážeme na některého žáka, který zavolá jménem žáka stojícího uprostřed třídy. Podle hlasu má žák uhodnout volajícího. Pak se vystřídají . Co se stalo? Žáci rozlišují jemnější zvuky: zlomení dřívka,škrábnutí po dřevě, přetržení papíru … Hra na pantomimu. Žák předvádí známou činnost, ostatní hádají . Co se ztratilo? Učitelka ukáže na stole několik známých věcí, pak je přikryje a jednu věc schová, pak odkryje a žáci hádají, co se ztratilo. Hra na rozvoj chuťového vnímání. Poznáš co máš v ústech? (jablko,čokoládu atd.) Středa: Osobní hygiena 1. Rozhovor o osobní hygieně. Popis obrázku.Žáci přiřazují obrázky podle užívání k mytí, praní, čištění. 2. Koupání – jak často, postup při koupání – popis obrázku 3. Říkadla: To jsou prsty,to jsou dlaně, mýdlo s vodou patří na ně. A po mýdle dobré jídlo a po jídle zase mýdlo. Myji, myji ručičky, pracují den celičký, myji krk a myji uši, to se přece patří,sluší. Pak hned přijde obličej, tomu každý péči dej. (Pohybový doprovod) 4. Hra na pantomimu – žák předvede česání, mytí ….(ostatní hádají). 5. Procvičovat grafomotorické cviky: hřeben,kartáček na zuby,sprcha. 6. Péče o zuby, nehty,vlasy,úprava zevnějšku. Žáci vystřihnou obrázky a přikládají k umyvadlu.Vybírají pouze ty předměty,které k péči o hygienu patří. 7.Užiteční kamarádi. – vybarvíme věci, které potřebujeme nebezpečné. Čtvrtek: Zdravá výživa 1. Rozhovor o tom, které potraviny jsou zdravé a které ne. Podle obrázku vyjmenujeme potraviny, které jsou zdraví prospěšné. Potom je vybarvíme. (ovoce,zelenina,mléčné výrobky ,pečivo atd.) 3. Letáků vystříháme potraviny, jsou zdraví prospěšné. Obrázky vystřihneme a nalepíme na čtvrtku. 4. Ovoce a zelenina – vybarvování plodů podle skutečné předlohy. Určit co je zelenina, která roste v zemi a která nad zemí. Kterou máš nejraději? Najdi jednu věc,která nepatří mezi zeleninu. Pojmenovat a vybarvit ovoce. Vyplnit křížovku. 5. Říkadla: Byla jedna babka, prodávala jabka. Za děravý groš, prodala jich koš. Cibulička sladká, má panenka hladká. Cibu-cibu-cibu-cibulička, nakrájíme si ji do hrníčka. 6. Výstavka ovoce a zeleniny. 7. Modelování ovoce a zeleniny. 8. Hra na obchod 9. Příprava zeleninového salátu. Salát z ředkviček. 40 dkg ředkviček, 1 citron,2 kostky cukru,sůl,lžíce oleje Ředkvičky jemně nastrouháme, zalijeme rozředěnou šťávou z citronu, kterou jsme osladili a mírně osolili.Salát pokapeme tukem a necháme proležet. Salát z paprik s okurkou a rajčaty. 4 papriky, 1 salátová okurka, 1/2 kg rajských jablíček, 1 cibule,sůl, cukr, ocet, 1 lžíce oleje. Papriky zbavené jader nakrájíme. Okurku a rajčat pokrájíme na plátky.Přidáme jemně usekanou cibuli, cukr,olej a sůl. Necháme chvilku odležet. . Pátek: Správná životospráva 1. Rozhovor o zdravých návycích a správné životosprávě – obrázek 2.Režim dne,jeho dodržování. Na sluníčku označ ráno,poledne,večer a přiřaď k nim správné obrázky. Vybarvi obrázek patřící k noci. 3. Oblékání, svlékání, ukládání oděvů. 4.Obouvání, zavazování tkaniček. 5. Pravidelné cvičení a sportování Hry na sněhu – Co vidíme na obrázku? Co je to sáňkování,lyžování, Koulování,bruslení? Proč můžeme stavět sněhuláka. Správné oblékání v zimě.Jak se chovat v horách. Nakreslit sněhuláka. Hry v létě. Koupání,plavání. Správné oblečení, chránit hlavu vhodnou Čepicí, oči slunečními brýlemi. Jak se chovat u vody.Jak se chovat u vody. Nakreslit slunce 6. Vyplnění křížovky. 7.Vyhodnocené celého projektu,spočítání bodů, předání diplomů. Bodování: Pondělí: - skládání postavy 0 – 3 body - obkreslení ruky 0 – 1 bod - strom kamarádství 0 – 1 bod - křížovka 1. 4 body - křížovka 2. 4 body Úterý: - hry – za každou správnou odpověď 1 bod Středa: - přiřazování obrázků bodů a. hra –za každou správnou odpověď 1 bod b. užiteční kamarádi 0 – 4 body Čtvrtek - třídění ovoce a zeleniny 0 – 5 bodů - koláž 0 – 3 body - modelování ovoce a zeleniny – doba 20 minut. Za každý model 1 bod - křížovka 4 body Pátek - křížovka 4 body - nakreslení sněhuláka a sluníčka 0 – 2 body - zavázání tkaniček 5bodů Pomůcky: Pracovní listy,obrázky, pexeso,ovoce a zelenina na výstavku Pohádka Fr.Hrubín Paleček a jeho kamarádi, žínka,mýdlo,ručník, hřeben,kartáček na ruce,nohy,zubní pasta,kartáček na zuby,barevné papíry, temperové a vodové barvy, štětec,propagační letáky, lepidlo,tužka,pastelky,nůžky,lepidlo,kancelářský papír,čtvrtky, Orffův instrumentář,křížovky,obaly z různých výrobků na hru na obchod, suroviny na zeleninový salát