Projekt: Cigareta aneb 5 minut méně života ( určeno pro 4. – 5. třídu ) Vypracovaly: Šárka Studená Michaela Nedomová Učitelství 1. st. ZŠ 5. ročník Cíle projektu: Ukázat dětem z nichž někteří mohou být budoucí kuřáci vlivy kouření na lidské zdraví. Tímto varovat žáky před nástrahami, které s sebou nese závislost na kouření. Projekt má fungovat i jako jistá prevence před experimenty s cigaretou. Kompetence: a) k řešení problému: - žák intuitivně hledá způsoby řešení - kriticky myslí a uvažuje o problému závislosti a dalších následcích - vyhledává informace k řešení problémů b) pracovní: - na základě ankety, kterou mají v projektu, musí získané informace zpracovat c) komunikativní: -formuluje a vyjadřuje své názory - reaguje na názory spolužáků Časové rozvržení: Projekt je krátkodobý a to na cca 10 vyučovacích hodin. Můžeme ale realizovat i rozvržením do bloků. Motivace: Děti motivujeme poslechem písničky „Holka cigareta“. Holka cigareta hudba: Oleg Homola text: Ivana Pelcmanová Svět je plný smogu a špíny, nostalgií mě halí, duší táhnou divný stíny, cigaretu balím. Bloudím v mlze modrošedé na samém kraji světa, kouřem halí tváře bledé holka cigareta. Cigareta, hm, cigareta, holka cigareta, holka bílá cigareta. Popel zháší moje splíny ve vajglech smutek nese, je jako ostří gilotiny na další oběť se třese. Osud mi vyryl v duši vrásku jó, na konci léta, snad nahradí tu bestii lásku holka cigareta. Cigareta, hm, cigareta, holka cigareta, holka bílá cigareta. Štěstěna je holka vratká, život je jak nit. Jednou navštíví mě smrtka řekne: "Je čas jít." Až svým pláštěm zašustí jak popravčí četa, pak mě navždy opustí holka cigareta. Cigareta, hm, cigareta, holka cigareta, holka bílá cigareta. Po poslechu si s dětmi povídáme o tom, jak se jim píseň líbila, jak na ně působila. Hlavní část: 1. Myšlenková mapa: - děti ve skupinkách vytváří myšlenkové mapy k tématu kouření. Každá skupina představí své mapy a učitel píše na tabuli slova, která se v mapách nejvíce objevují a opakují. 2. Beseda v kroužku: - s dětmi hledáme důvody, proč lidé kouří. Mluvíme o závislosti, kdy vzniká. Hovoříme o škodlivých vlivech na organismus. Zmíníme škodlivé látky, které cigareta osahuje. Vysvětlíme si pojem „pasivní kouření“. K této besedě si může učitel připravit informace např. z učebnice: Výchova ke zdraví pro učitele. Máchová, J., Kubátová, D. a kol., Ústí nad Labem 2006 3. Dramatizace: - dětem představím několik situací a jejich úkolem je, aby se pokusily najít nějaké řešení. Situace: A) Rodina se večer schází u televize. Začíná oblíbený seriál. Rodiče hledají krabičku cigaret. B) Kamarádi kají sraz před kinem. Do začátku kina zbývá ještě několik minut. Skupinka kluků se snaží upoutat nedaleko stojící děvčata. Nechávají kolovat cigaretu. C) Řidič sedí za volantem už několik hodin. Stmívá se a začíná pršet. Pocítí únavu. Automaticky sahá po cigaretě. V případě času můžeme děti nechat, aby celou situaci zdramatizovaly. 4. Třída jako poradna: - dětem přijde do třídy dopis. Třída se najednou promění v poradnu. Píše jim nějaká dívka, která si neví rady… Milá poradno, moje kamarádka Katka si našla partu starších kamarádů, se kterýma tráví skoro všechen volný čas. Na našem sídlišti je už tahle parta docela známá. Schází se večer v parku na lavičkách. Všichni tam kouří, asi i trávu, a pijí alkohol. Katka mi říkala, že kouří taky trávu a že to je skvělé. Nabídla mi, ale já jsem odmítla. Bojím se. A tak mi Katka řekla, že jsem jako malá a že se mnou není už zábava.Nechci o kamarádku přijít, co mám dělat? Úkolem třídy je Katce poradit. 5. Anketa: - tato činnost se realizuje nejlépe v ulicích. Děti se rozdělí do dvojic a mají zjistit, kolik z oslovených lidí kouří. Kouří = 3 cigarety denně a víc. Výsledky shromáždíme, zpracujeme a uděláme statistiku. 6. Posledním úkolem dětí je vytvořit plakát, který by měl znázorňovat, proč je na tom lépe ten, kdo nekouří. Děti pracují ve skupinách po 3-4 žácích. Na závěr každá skupina ukáže a představí své výtvory.