PdF MU Brno Učitelství 1. stupně ZŠ Název projektu: Obiloviny na talíři Student: Lenka Syrová, Dagmar Steblová Typ studia: KS Skupina: B2 Ročník: 5. Školní rok: 2007/2008 I. NÁVRH PROJEKTU +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |Obiloviny nejen na talíři | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Autoři: |Lenka Syrová, Dagmar Steblová | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Realizace: |3. ročník, | | | | | |třída, kuchyňka | | | | | |5 vyučovacích hodin | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Typ projektu: | + podle organizace: vícepředmětový (přírodověda, pracovní činnosti, | | | ekologická výchova, literární výchova…) | | | + podle navrhovatele: uměle připravený | | | + podle účelu: směřující k získání dovedností a znalostí | | | + podle délky: krátkodobý | | | + podle prostředí: školní | | | + podle počtu zúčastněných: společný třídní | | | + podle informačních zdrojů: kombinace volného a vázaného projektu | | | | | | | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Smysl projektu: |Propojení teoretického učiva (pole, obiloviny) a praktického života | | |(význam obilovin pro naše zdraví, kde se všude můžeme s obilovinami setkat| | |v našem jídelníčku…) | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Výstup: |- pracovní list (druhy obilovin, reflexe vlastních stravovacích | | |návyků) | | | | | |- praktická činnost – pečení celozrnného pečiva | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |kognitivní: rozpozná jednotlivé druhy obilovin | |cíle: | | | |afektivní: vysvětlí úlohu obilovin v našem jídelníčku | | | | | |psychomotorické: upeče celozrnné pečivo | | | | | |sociální: spolupracuje ve skupině | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |- příprava teoretického plánu projektu – třídění informací | |činnosti: | | | |- příprava názorného materiálu (obrázky, encyklopedie) | | | | | |- informace pro žáky (co si mají donést) | | | | | |- třídění doneseného materiálu | | | | | |- vyhledávání zajímavostí v encyklopediích | | | | | |- vyplnění pracovního listu | | | | | |- společné pečení celozrnného pečiva | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Organizace výuky:|Den předem: | | | | | |- informace o tom, co si žáci mají přinést | | | | | |- příprava encyklopedií, obrázků | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |Metody slovní: | |výukové metody: | | | |- monologické (popis, vysvětlování) | | | | | |- dialogické (diskuze, rozhovor) | | | | | |- práce s knihou (encyklopedie) | | | | | |Metody názorně demonstrační: | | | | | |- demonstrace obrazů statických (názorné obrázky) | | | | | |Metody praktické: | | | | | |- popisování, kreslení, přiřazování, vystřihování, | | | | | |- pracovní činnosti (vážení, odměřování, hnětení, formování, | | |zdobení…) | | | | | | | | | | | |Z psychologického hlediska: samostatná práce, skupinové práce, | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |- pomůcky ke kreslení, | |pomůcky: | | | |- encyklopedie, obrazový materiál | | | | | |- recept k pečení celozrnného pečiva, suroviny k pečení | | | | | |- poslechové CD: Kuřátko a obilí | | | | | |- potravinová pyramida | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob prezentace|- nástěnka s vystavenými pracovními listy | |projektu: | | | |- expozice na chodbě školy (obrázky obilovin, popisky, potravinová| | |pyramida, ošatka s celozrnným pečivem) | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob hodnocení:|Učitel – průběžné hodnocení během celého dne, hodnocení splnění cíle | | |projektu | | | | | |Žáci – hodnocení své práce i práce celé skupiny formou rozhovoru na konci | | |dne, hodnocení splnění cíle projektu, společná ochutnávka výrobků | | | | | |Praktická zkouška – upečení celozrnného pečiva | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Kriteria | 1. Práce ve skupině (podílel se – nepodílel se) | |hodnocení: | 2. Rozezná základní druhy obilovin (ano – ne) | | | 3. Dokáže formulovat jaký význam mají obiloviny v naší stravě (ano – ne) | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ II. Realizace projektu 1. Charakteristika třídy · Věkově stejnorodá skupina žáků. · Žáci 3. ročníku ZŠ. 2. Průběh projektu Den předem: - informace o tom, co si žáci mají přinést - příprava encyklopedií, obrázků Projekt: o úvodní rozhovor: Co víme o obilovinách (tematický celek pole)? Jíte běžně obiloviny? V jaké formě? Kdy během dne? Jsou obiloviny pro člověka důležité? Jestli ano, jak moc? Co může ovlivnit negativně kvalitu obilovin? o poslech: Kuřátko a obilí (CD) o praktický úkol: poznáme obiloviny? Práce s obrázky, formulování charakteristických znaků jednotlivých druhů obilovin. o práce ve skupinách: vyhledávání a dohledání informací v encyklopediích, vyplnění pracovního listu o prezentace jednotlivých skupin o skupinový rozhovor: shrnutí poznatků, doplnění informací o pečení celozrnného pečiva o ochutnávka pečiva o příprava expozice na chodbě školy o závěrečné hodnocení 3. Texty k projektu o Pracovní list pro žáky o Recepis na přípravu celozrnného pečiva o Kuřátko a obilí Grahamové housky (základní recepis, žáci musejí využít znalosti násobení, vážení…, rozpočítat si recept na větší množství) Suroviny: 1/2 kg mouky graham, 1 kostka droždí, 1 lžička cukru, 1 dl oleje, 1 lžička soli, 3 dl vlažné vody, semínka k posypání (slunečnicové, sezamové, lněné…) Postup: 1) Droždí posypat cukrem až se udělá kaše, přidat do mísy s ostatními surovinami (semínek dáme 1/2 do těsta, 1/2 necháme na posypání). 2) Formovat bochánky velikosti kaštanu a položit na plech. (nezplošťovat – samy se rozlijí). 3) Posypat povrch bochánků semínky. 4) Péct asi 20 minut v silně vyhřáté troubě. Pracovní list pro žáky: Co člověk potřebuje k životu (SPN 2, pracovní sešit) Co člověk potřebuje k životu? Co je zdravé? Co je nezdravé? Co nám dávají živočichové? Co se vyrábí z rostlin? Druhy obilovin (NŠ 4, PS) Části obilí (NŠ 2, pracovní sešit) Obiloviny v našem jídelníčku (NŠ 4, PS) Kuřátko a obilí (František Hrubín): poslech CD, přiřazování obrázků obilnin +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Jak to bylo, pohádko? |Kuře hledá žitné pole, | | | | |Zabloudilo kuřátko |ale to je dávno holé. | | | | |za zahradou mezi poli | | | | | |pípá, pípá, nožky bolí. |A na suchá strniska | | | | | |vítr tiše zapíská: | | | | |Ve vysokém obilí | | | | | |bude večer za chvíli. |"Vždyť jsi doma za chalupou. | | | | | |Slyšíš? V stáji koně dupou, | | | | |"Povězte mi, bílé ovsy, |kocour v stodole tiše vrní - | | | | |kudy vede cesta do vsi!" | | | | | | |a tvá máma za vraty | | | | |"Jen se zeptej ječmene, |zob, zob, zobá bílé zrní | | | | |snad si na to vzpomene." |s ostatními kuřaty." | | | | | | | | | | |Kuře bloudí mezi poli, |"Děkuji ti, žitné pole!" | | | | |pípá, pípá, nožky bolí. | | | | | | |"Pozdravuj tam ve stodole!" | | | | |"Pověz, milý ječmínku, | | | | | |jak mám najít maminku?" |"Koho, milé políčko?" | | | | | | | | | | |Ječmen syčí mezi vousy: |"Zrno i to zrníčko! | | | | |"Ptej se pšenic, vzpomenou si!" |Ať se ke mně zjara hlásí, | | | | | |vychovám z nich nové klasy!" | | | | |Kuře pípá u pšenic, | | | | | |nevědí však také nic: |A tak mámu za krátko, | | | | | |našlo také kuřátko. | | | | |"Milé kuře, je nám líto, | | | | | |ptej se žita, poví ti to!" | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Literatura, odkazy: Obrázek: http://www.dkimages.com/discover/Home/Animals/Birds/Orders-of-Living-Birds/Gamebirds/Pheasants-and-Relatives/Pheasants-Partidges-and-Quail/Domestic-Chicken/Domestic-Chicken-16.html Špalíček veršů a pohádek, František Hrubín Špalíček, František Hrubín (CD) Pracovní sešit k přírodovědě pro 4. ročník, NŠ Pracovní sešit k prvouce pro 2. ročník, Nová škola Pracovní sešit k prvouce pro 2. ročník, SPN