Stravujeme se zdravě? Vypracovaly: Iva Navrátilová, Markéta Uhříková Typ studia: PS Obor: Učitelství pro I. stupeň ZŠ Skupina: D Ročník: 5. Školní rok: 2007/2008 I. NÁVRH PROJEKTU +------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |Stravujeme se zdravě? | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Autoři: |Markéta Uhříková, Iva Navrátilová | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Realizace: |4. třída | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Typ projektu:| | | | | | | + podle organizace: vícepředmětový | | | + podle navrhovatele: uměle připravený | | | + podle účelu: směřující k získání dovedností a vědomostí | | | + podle délky: krátkodobý | | | + podle prostředí: školní | | | + podle počtu zúčastněných: společný | | | | | | + podle informačních zdrojů: vázaný | | | | | | | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Smysl | | |projektu: | | | |Seznámení s výživovou pyramidou, rozlišení zdravých a nezdravých potravin a s tím související tvorba zdravé | | |svačiny. Vést děti k zdravému životnímu stylu a správným hygienickým a stravovacím návykům. | | | | | | | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Výstup: |- příprava zdravé svačiny a udělení bodů do soutěže. | | | | | | | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|Kognitivní: žáci: | |cíle: | | | |- žák vysvětlí proč není vhodné stravovat se ve fast-foodech | | | | | |- žák vyjmenuje 5 zdravých jídel | | | | | |- žák shrne hlavní informace daného tématu 3 větami | | | | | |- žák vyjádří vlastní názor při péči o zdraví a s tím související zdravou výživou | | | | | | | | | | | |Afektivní: žáci: | | | | | |- žák uvede alespoň 3 důvody, proč se zdravě stravovat | | | | | | | | | | | |Psychomotorické: žáci: | | | | | |- žák vytvoří zdravou svačinku | | | | | | | | | | | |Sociální: žáci: | | | | | |- žák spolupracuje ve skupině v průběhu projektu | | | | | |- žák se podílí na organizaci práce ve třídě | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané| | |činnosti: | | | |- lepení, tvorba plakátů | | | | | |- příprava zdravé svačinky | | | | | | | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Organizace | | |výuky: | | | |- práce ve skupině, výuka formou hry | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|- metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování | |výukové | | |metody: |- metody názorně demonstrační – pozorování (lékárnička) | | | | | |- metody praktické – výroba plakátů, tvorba zdravé svačinky | | | | | |- didaktické hry | | | | | | | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané|Výživová pyramida na plakátě, 2 balicí papíry velkého formátu, barevné časopisy, nůžky, lepidlo, obrázky | |pomůcky: |potravin | | | | | |pomůcky pro Kimovu hru (jablko, hruška, banán, rajče, jogurt, müsli tyčinka, Coca-Cola, perník, lízátko, chipsy,| | |lentilky) | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Způsob | | |prezentace | | |projektu: |- prezentace plakátů a předvedení vytvořené svačinky | | | | | | | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Způsob | | |hodnocení: | | | |- hodnocení probíhá ústně, průběžně během celého projektu | | | | | |- na konci projektu učitel žáky odměňuje body do soutěže | | | | | | | |-------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Kriteria |- úprava plakátů, tvořivost a originalita při výrobě svačinky, správnost | |hodnocení: | | | | | +------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ II. Realizace projektu Průběh projektu Název projektu: Stravujeme se zdravě? Realizace: 4. třída První den 1. hodina Učitel rozmístí na koberec obrázky zdravých a nezdravých potravin. Ptá se dětí, které potraviny mají rády, které jedí často, které jim naopak nechutnají. Povídá si dětmi o zdravé výživě, děti vysvětlují, proč je zdravá výživa důležitá. Učitel dětem ukáže výživovu pyramidu, vysvětlí, že potraviny obsažené v základně máme konzumovat nejvíc a čím výš je potravina umístěna, tím méně by měla být obsažena v našem jídelníčku. Pomocí výživové pyramidy i díky předchozímu rozhovoru budou děti rozdělovat potraviny na zdraví prospěšné a nezdravé. 2. – 3. hodina Děti budou vytvářet dva plakáty – jeden se zdravou a jeden s nezdravou stravou. Děti mohou nosit také vlastní obrázky a plakáty průběžně doplňovat. Uplatňování mezipředmětových vztahů je zde nezbytností, výživovou pyramidu i plakáty velice dobře využijeme např. v prvouce nebo přírodovědě. Dá se využít i při výuce cizího jazyka, kdy si děti budou zjišťovat anglické nebo německé názvy. 4. hodina Zhodnocení práce dětí, prezentace plakátů a jejich vystavení. Příprava na další den, kdy děti budou samostatně vytvářet svačinku podle zásad zdravé výživy. Druhý den 1. hodina Doplňování plakátů obrázky, které si děti přinesly a následná diskuze. 2. hodina Příprava zdravých svačinek. Ke konci hodiny krátká prezentace, učitel nesmí zapomenout děti pochválit a nejoriginálnější nápady odměnit body do soutěže. Na svačinkách si děti pochutnají o velké přestávce.