NÁVRH PROJEKTU DO VÝCHOVY KE ZDRAVÍ: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | | | | | |Název: |Víš co jíš? | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Autoři: |Brablecová Petra, Dokoupilová Hana | | | | | | | | | | | |5. ročník, skupina C, PS, PdF MU Brno | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Realizace: | 3. ročník ZŠ | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Typ projektu: | + Podle délky: krátkodobý (4 vyučovací hodiny) | | | + Podle prostředí: školní | | | + Podle počtu zúčastněných: společný (skupinový) | | | + Podle organizace: jednopředmětový | | | + Podle navrhovatele: uměle připravený | | | + Podle informačních zdrojů: volný | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Smysl projektu: | | | | | | |Smyslem projektu je, aby si žáci osvojili správné stravovací návyky, aby | | |děti byly schopné rozpoznat zdravou a nezdravou stravu, dokázaly sestavit | | |vyvážený jídelníček na celý den, aby si uvědomily, proč je důležité jíst | | |zdravě. | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Výstup: |Děti si ve skupinkách vytvoří „Talíř zdraví“ (ochutnávka) a vyrobí si | | |koláž zdravých a nezdravých potravin. | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané | | |cíle: | | | |kognitivní: -žák roztřídí potraviny na zdravé a nezdravé | | | | | | -orientuje se v potravinové pyramidě | | | | | | -dokáže popsat svoje dosavadní stravovací návyky | | | | | | -sepíše jídelníček zdravého stravování | | | | | | | | | | | |afektivní: -skupinky prezentují třídě vytvořené koláže zdravých a | | | | | | nezdravých potravin a „Talíř zdraví“ s ochutnávkou | | | | | | | | | | | |psychomotorické: -jednotlivé skupinky tvoří koláže a „Talíře zdraví“ | | | | | | -děti si uvědomují a dodržují správné | | |stravovací návyky | | | | | | | | | | | |sociální: -děti spolupracují ve skupinkách | | | | | | -při práci společně řeší vzniklé problémy | | | | | | -komunikují mezi sebou ve skupině, pomáhají si, dohodnou| | |se | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané | | |činnosti: | | | |- úvod do problematiky – myšlenková mapa „CO JÍME“, rozhovor o ní | | | | | |- rozdělení dětí do skupin | | | | | |- každá ze skupin vysvětlí jedno rčení: 1) Jez do polosyta, pij do | | |polopita, budeš žít dlouhá léta. 2) Snídani sněz sám, o oběd se rozděl | | |s přítelem, večeři dej nepříteli. – společný komentář a správné vysvětlení| | |těchto rčení. | | | | | |- každé z dětí si nakreslí potravinovou pyramidu podle prázdné šablony a | | |doplní do ní potraviny tak, jak si myslí, že by to správně mělo vypadat | | |(od nejzdravějších jídel po nejméně zdravá a podle množství jednotlivých | | |potravin, které bychom měli denně sníst) | | | | | |- porovnávání pyramid dětí se vzorovou pyramidou, rozhovor nad tím a | | |případné odstranění chyb, vysvětlení toho jak a proč to tak je. | | | | | |- rozhovor s dětmi o tom, zda sledují v televizi reklamy na potraviny, | | |které z nabízených výrobků jejich zdraví prospívají a které škodí a | | |vysvětlení žákům účelu reklamy a nutnosti jejího kritického posuzování | | | | | |- na pracovní list k pyramidě si žáci napíší „čtvero zdraví“: | | | | | | Kdo se správně stravuje a má dostatek pohybu, ten: 1) správně roste, 2) | | |má dost síly, 3) je odolný vůči nemocem, 4) není otylý. | | | | | |- na základě získaných informací ohledně zdravého stravování si děti | | |vytvoří ve skupinách vzorový jídelníček na 1 den – komentář k výsledným | | |jídelníčkům (co je správně, špatně a proč) | | | | | |- ve skupinách si děti vytvoří svůj „Talíř zdraví“ s ochutnávkou | | | | | |- výstupem projektu bude koláž zdravých a nezdravých potravin, kterou děti| | |vytvoří ve skupinách, prezentují ji ostatním a vystaví si ji ve třídě. | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Organizace výuky:| | | | | | |Střídání: - frontální výuky | | | | | |- skupinové práce | | | | | |- individuální činnosti | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Předpokládané |Metody slovní – rozhovor, vysvětlování, diskuse, práce s textem (pracovní | |výukové metody: |listy: pyramida, jídelníček) | | | | | |Metody praktické – pracovní činnosti, výroba produktu | | | | | |Metody řešení problémů | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Předpokládané |Pracovní listy s prázdnými potravinovými pyramidami a jídelníčkem na jeden| |pomůcky: |den, psací potřeby, pastelky; | | | | | |Talíř zdraví - dva talíře, dětmi přinesené zdravé potraviny (ovoce, | | |zelenina, ….); | | | | | |Koláž - dva balicí papíry velkého formátu, časopisy, lepidlo, nůžky. | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob prezentace| | |projektu: | | | |Skupiny prezentují vytvořené koláže před ostatními + komentář, diskuse. | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Způsob hodnocení:|Učitel – v průběhu hodnotí žáky ústně: skupinu i žáky individuálně; | | | | | |Žáci se hodnotí navzájem – ústně hodnotí úspěšnost a pocity z projektu; | | | | | |Společné závěrečné hodnocení. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Kriteria |Hodnotí se: | |hodnocení: | | | |- míra a ochota spolupráce ve skupině, vzájemná pomoc | | | | | |- plnění úkolů, účast na jednotlivých aktivitách | | | | | |- postoj k činnosti | | | | | |- smysl a účelnost získaných informací | | | | | |- zapojení do projektu | | | | | |- způsob prezentace | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+