Název projektu: Jíme zdravě? Student: Eva Kovaříková, Marie Vařáková Typ studia: PS Skupina: D Ročník: 5. Školní rok: 2007/2008 I. NÁVRH PROJEKTU +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |Jíme zdravě? | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Autoři: |Eva Kovaříková, Marie Vařáková | | | | | |5. ročník PS PdF MU Brno | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Realizace: |2. ročník | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Typ projektu: |§ podle organizace: vícepředmětový | | | | | |§ podle navrhovatele: uměle připravený | | | | | |§ podle účelu: konstruktivní | | | | | |§ podle délky: dlouhodobý | | | | | |§ podle prostředí: školní | | | | | |§ podle počtu zúčastněných: společný | | | | | |§ podle informačních zdrojů: vázaný | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Smysl projektu: |Děti popíší proč je důležité jíst zdravě. Vyjmenují a charakterizují | | |potraviny, které přispívají ke zdraví. Podle sestaveného jídelníčku se | | |budou snažit jíst alespoň týden zdravě. | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Výstup: |Výstupem je plakát se zdravými potravinami, který bude doplněn legendou.| | |Žáci si sestaví jídelníček (snídani, svačinu, večeře), který se budou | | |snažit dodržovat alespoň týden. | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané cíle:|Kognitivní: - žáci | | | | | |- popíší proč je důležité jíst zdravě | | | | | |- vyjmenují alespoň 8 potravin, které přispívají ke zdraví a | | |aspoň 8 potravin, které nejsou zdravé a charakterizují je | | | | | |- vytvoří plakát se zdravými a nezdravými potravinami, který je| | |doplněn legendou | | | | | |Afektivní: - žáci | | | | | |- nebojí se projevit a předvést před ostatními | | | | | |- nestraní se spolupráci ve skupinách | | | | | |- sami mají zájem na tom, jíst zdravě | | | | | |Psychomotorické: - žáci | | | | | |- napíší jednoduchou charakteristiku daných potravin (legenda) | | | | | |- vyrobí společný plakát zdravé a nezdravé výživy | | | | | |- sestaví si jídelníček | | | | | |Sociální: - žáci | | | | | |- spolupracují ve skupinkách v průběhu projektu | | | | | |- nebojí se zeptat spolužáka či učitele | | | | | |- akceptuje danou roli ve skupince | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |- příprava teoretického plánu projektu – třídění informací | |činnosti: | | | |- výroba velkého společného plakátu, legendy | | | | | |- tvorba jídelníčku | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Organizace: |1. den: 1 vyučovací hodina | | | | | |- příprava, ujasnění názvu a plán projektu, práce informacemi, | | |jako motivace pohádka od Josefa Čapka: O pejskovi a kočičce jak pekli | | |dort | | | | | | | | | | | |2. den: 5 vyučovacích hodin | | | | | |- motivace: hra na obchod – nákup obrázků potravin → | | |následná diskuse o tom, zda si myslí, že si koupili zdravé potraviny | | | | | |- co nás čeká, pravidla pro práci ve skupinkách, rozdělení rolí | | | | | |- myšlenková mapa (když se řekne potraviny, co vás napadne) | | |→ hesla – výběr | | | | | |- zpracování informací, vytvoření plakátu s potravinami, napsání| | |jednoduché charakteristiky k jednotlivým potravinám | | | | | |- prezentace | | | | | |- hodnocení, zda jíme zdravě | | | | | |- vytvoření jídelníčku | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |- metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování | |výukové metody: | | | |- metoda práce s textem | | | | | |- metody názorně demonstrační – předvádění činností, pozorování | | | | | |- metody praktické – grafické a výtvarné činnosti | | | | | |- metody řešení problémů | | | | | |- brainstorming | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |- balicí papír, fixy, lepidlo, barvy a štětce, případně letáky | |pomůcky: |s potravinami, nůžky | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Způsob prezentace |Každá skupina prezentuje své informace, které našla ke zdravé nebo | |projektu: |nezdravé výživě. Obrázek potraviny pak nalepí na balicí papír. Text na | | |volný papír, ze kterého pak vznikne legenda. | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Způsob hodnocení: |- Učitel hodnotí ve třídě – ústně a průběžně při práci a na | | |závěr zhodnotí výstup a prezentaci dětí. | | | | | |- Žáci si sami také zhodnotí výstup a prezentaci pro spolužáky. | | | | | |- Žáci zhodnotí vlastní projekt a pocity z něj. | | | | | | | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Kritéria hodnocení:|- Průběh - respektování rolí ve skupinách, komunikace, zapojení | | |se do práce skupiny | | | | | |- Výstup – obrázek a jednoduchá charakteristika potraviny (proč | | |je zdravá, proč není) | | | | | |- Prezentace – srozumitelné a hlasité vyjadřování, ohleduplné | | |chování k ostatním skupinkám | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ II. Návrh realizace projektu 1. Průběh projektu 1. den: 1 vyučovací hodina (v rámci hodiny prvouky) - přečtení pohádky od Josefa Čapka: O pejskovi a kočičce jak pekli dort. Diskuse o tom, jaké potraviny použili při pečení dortu, proč se pejskovi udělalo špatně. - příprava, ujasnění názvu projektu, co nás čeká a kde získám informace, práce s informacemi – žáci si mají donést encyklopedie 2. den: 5 vyučovacích hodin - hra na obchod: Čekáte návštěvu a máte něco připravit k snědku. Doma v ledničce nic není. Proto musíte jít nakoupit. Co nakoupíte? Žáci si nakupují obrázky potravin – následná diskuse o tom, zda si myslí, že si koupili zdravé potraviny. - vysvětlení co je to projekt a co nás dnes čeká - určení pravidel pro práci ve skupinách (jak se chovat, abychom se cítili dobře; nepřekřikovat se; respektovat názor druhého) - určení toho, co se bude hodnotit (jak se ti pracovalo, co se ti povedlo, v čem byl problém, charakteristika potraviny – proč je zdravá/proč není a obrázek, dozvěděl jsi se něco nového) - myšlenková mapa (když se řekne potraviny, co vás napadne, které jsou zdravé a které ne) – vybrání potravin, o kterých se budeme chtít něco více dozvědět - charakteristika potraviny v čem je zdravá / v čem není zdravá - zpracování informací, vytvoření plakátu, legendy - prezentace: každá skupinka před třídou ukáže co zpracovala, společné zhodnocení, jestli splnili vše co mají - tvorba vlastního jídelníčku podle prezentace - hodnocení dne - za týden hodnocení, zda jídelníček dodržovali, zda se cítí lépe 2. Texty k projektu Encyklopedie, které si přinesly děti Kuchařky www.vyzivadeti.cz www.zdrava5.cz www.pyramidacek.cz obrázky z letáků, všeobecné encyklopedie