Den zdraví – Víme, co jíme I. Návrh projektu Název: Víme, co jíme Autoři: Jana Lažová, Jana Lamačová Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, KS, 5. ročník Realizace: 2. ročník Typ projektu: podle organizace – vícepředmětový podle navrhovatele – uměle připravený podle účelu – směřující k získání vědomostí a dovedností podle délky – krátkodobý podle prostředí – školní a mimoškolní podle počtu zúčastněných – společný podle informačních zdrojů – volný Smysl projektu: seznámit žáky s pojmy, jakými jsou zdravá výživa, zdraví, energie, pohybové aktivity, pitný režim. Vést žáky k uvědomování si, jak je důležité pečovat o své zdraví, a to především prostřednictvím výživy a dostatečného pohybu. Žáci by měli pochopit, že záleží na tom, jaké potraviny a v jakém množství jih během dne přijímáme. Upevnit si pravidla stolování. Příprava občerstvení. Výstup: výroba prostírání výroba občerstvení Předpokládané cíle: kognitivní cíle – žáci roztřídí potraviny na zdravé a nezdravé žáci dokážou popsat svoje dosavadní stravovací návyky žáci charakterizují určité druhy potravin afektivní cíle – žáci zhodnotí přínos potravin psychomotorické cíle – žáci si uvědomují a dodržují správné stravovací návyky žáci uklidí pracoviště žáci připraví občerstvení sociální cíle – žáci při práci společně řeší vzniklé problémy žáci komunikují mezi sebou, dohodnou se Předpokládané činnosti: poslech a rozbor pohádky poznávání potravin všemi smyly třídění potravin výroba prostírání příprava občerstvení úklid společné zhodnocení Organizace výuky: frontální výuka individuální a skupinová činnost Předpokládané výukové metody: metody slovní – rozhovor, diskuze metody praktické – pracovní činnosti pohybová hra Předpokládané pomůcky: knihy, encyklopedie, obrázky potravin, šátky, potraviny, barevné papíry, temperové barvy, štětce Způsob prezentace projektu: výstava výrobků ve třídě Způsob hodnocení: učitel: hodnotí průběžnou práci žáků žáci: sami zhodnotí průběh práce a spolupráci Kritéria hodnocení: srozumitelnost projektu odlišení podstatného od nepodstatného spolupráce, snaha a účast na projektu II. Realizace projektu 1. vyučovací hodina Co mi chutná a co je zdravé? - četba z encyklopedie a rozhovor na téma Proč člověk musí jíst?; kniha Co ještě nevím(Baradeauová, Ch. - Finifterová, G.: Co ještě nevím. Praha: Albatros, 1989) - besedování – Co mi chutná? Co mám nejraději? - poslech a rozbor – pohádka O Otesánkovi Čeho hodně, čeho málo (radíme Otesánkovi)? - rozhovor s dětmi o tom, proč by se některé potraviny měly jíst více a některé zase minimálně - třídění potravin podle společných charakteristických znaků (co jsou mléčné výrobky, ovoce, zelenina, cereálie, maso, tuky, sladkosti) - vystřihování různých druhů potravin z nabídkových letáků. Vlepování těchto výstřižků do pytlů vyrobených z papíru podle množství, v jakém by potraviny měly být zastoupeny v jídelníčku každého člověka (do velkého pytle obrázky potravin, které bychom měli jíst hodně, do malého ty, které by měly být v jídelníčku minimálně). - pytle s roztříděnými potravinami budou připevněné na nástěnce po celou dobu projektu a děti do nich budou moci kdykoliv něco přidávat. 2. vyučovací hodina Vnímání potravin všemi smysly - poznávání potravin pomocí chuti, hmatu, čichu (ochutnávky potravin) – vnímání všemi smysly - společná diskuse – každému chutná něco jiného Co je jaké? (sladké, slané, kyselé, hořké) - poznávání potravin, čichem, chutí, hmatem děti se rozdělí do dvojic, jeden z dvojice sedí na židli se zavázanýma očima, druhý mu dává do pusy potraviny, čichat k potravinám a ochutnávat je; dítě které určuje, řekne nejprve jaké to je a co by to mohlo být. čich: pomeranč, cibule, jablko hmat: vejce (uvařené natvrdo), syrová špageta, vlašský ořech chuť: brambora, cukr – kostky, jablko, česnek, cibule zjistit případné alergie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Odkud to je? - třídění potravin dle jejich původu – děti se rozdělí do skupinek, každá skupina dostane papír s různými potravinami, děti budou po třídě hledat obrázky zvířat a rostlin, které budou přiřazovat k potravinám podle jejich původu, např. mléko - kráva, hruška – strom (pracovní list) - PH – Kompot: Učitelka rozdá mezi děti názvy ovoce – hruška, jablko, švestka (menší děti mohou mít např. obrázek). Do kruhu se postaví židle sedadly dovnitř. Použije se o jednu židli méně, než je dětí. Děti se posadí, jeden zůstane stát uprostřed kruhu a určí skupinu, která si vymění místa (např. "Místa si vymění hrušky!"). Při vyměňování míst se hráči snaží posadit na jinou židli, než na které seděli doposud. Ten, na kterého nezbude místo, zůstane stát a určí další skupinu, která si vymění místa, a opět se snaží usednout. Pokud ten, co určuje, řekne: „Kompot!“, mění si místa všechny děti 3. vyučovací hodina Ubrousku, prostři se! - četba pohádky Ubrousku, prostři se! - rozhovor o tom, co by si děti nechaly vykouzlit od zázračného ubrousku (každý je jiný, každý má rád něco jiného) - výroba prostírek: tisk na papír přírodními razítky a temperovými barvami. Po zaschnutí barvy se prostírání zataví do fólie, aby bylo omyvatelné a dalo se běžně používat. materiál a pomůcky - šátek pro každé dítě barevné papíry (jemné odstíny) temperové barvy přírodní razítka z 1 pomeranče, 1 cibule, jablka a bramborová tiskátka 4. vyučovací hodina Jak se nechováme u stolu - četba z encyklopedie o tom, jak se chovat u stolu (Dvořák, J. - Gubská, M.: Slabikář slušného chování. Praha: Svojtka & Co., 2003) Zdravá hostina - povídání si o tom, co je hostina a co by na ní nikdy nemělo chybět (krásně nazdobené stoly,jídlo, dobrá atmosféra a slušné chování), co znamená, když se řekne, že jíme i očima - příprava zeleninového chlebíčku a ovocného špízu žáci si připraví zeleninu a ovoce sami – potraviny očistí, oloupou, nakrájí. Chléb si samy natřou rostlinným tukem a ozdobí. - chléb + špízy: chléb, rostlinný tuk, papriky - různé barvy, okurka, rajče, cibule, pórek, mrkev, pomeranč, mandarinka, hroznové víno, banány, jablko, citrón na zakapání ovoce, kiwi, blumy III. Závěr - zhodnocení projektu