I. NÁVRH Název: Co je a není škodlivé pro lidský organismus? Autor: Věra Janíková 5. roč. PdF MU BRNO Realizace : 3. - 4.ročník Typ projektu: o Podle délky: krátkodobý o Podle prostředí: školní o Podle počtu zúčastněných: společný ( třídní ) o Podle organizace: vícepředmětový o Podle navrhovatele: připravený uměle ( učitelem ) Smysl projektu: Děti si udělají představu, co jejich tělu prospívá, co tělo potřebuje a naopak čeho se vyvarovat, pokud chtějí být zdraví. Mají možnost udělat si vlastní názor na potraviny a využít ho v sestavení správného jídelníčku. Výstup: · Vytvořit plakáty s informacemi, co tělu škodí a prospívá · Sestavení zdravého jídelníčku · Výroba ovocného salátu Předpokládané cíle: Kognitivní: žáci: ∙ se zorientují v nabídce výživy, zdraví a tělesného pohybu ∙ charakterizují určité druhy potravin ∙ tvorba jídelníčku Afektivní. Žáci: ∙ zhodnotí přínos potravin, tělesného pohybu Psychomotorické: žáci: o zaznamenají odpovědi svých dotázaných o připraví pracoviště pro přípravu salátu o připraví salát o uklidí pracoviště o demonstrují výsledky získaných informací Sociální: ▫ spolupracují ve skupině i celém kolektivu ▫ při komunikaci se shodnou na sestavení jídelníčku a výrobě salátu Předpokládané činnosti: - vyhledávání energetických hodnot na internetu - sestavení jídelníčku - příprava pracoviště - výroba ovocného salátu - úklid - popis pracovního postupu - společné zhodnocení Organizace: - skupinová práce, kolektivní práce - práce ve třídě, počítačové učebně a jídelně Předpokládané výukové metody: - metody slovní – rozhovor, vysvětlování - metody práce s informacemi na internetu - metody názorně demonstrační – předvádění činností - metody praktické – nácvik pracovních dovedností grafické výtvarné činnosti - metody diskusní - didaktické hry Předpokládané pomůcky: - papíry, psací potřeby, PC, obrázky potravin - ovoce, misky, nože, desky, tang, voda Způsob prezentace projektu: - výstava přehledů ve třídě - prezentace důležitých sdělení pro nižší ročníky Způsob hodnocení: - hodnocení v průběhu projektu - zhodnocení výsledku – vyrobený salát + konzumace - hodnocení žáků: co se dozvěděli nového, co by se dalo v jejich životě změnit - učitel: hodnocení práce žáků, píle, snahy a ochoty II. REALIZACE PROJEKTU 1. charakteristika třídy: ▪ počet dětí 10 počet chlapců: 3 počet dívek: 7 ▪ 3., 4. ročník – malotřídní škola děti docela dobře pracují ve skupinách. Rády vyhledávají informace na internetu. Nejvíce se zapojí v práci ve dvojicích. Kázeň je relativně dobrá. 2 .průběh projektu: Motivace: ▪ Před vyučovací hodinou dětem napíši rébusy na tabuli, které mají na začátku hodiny rozluštit a pokusit se uhodnout, co budeme dělat. ▪ Povedeme rozhovor, co si pod daným tématem dokáží představit. 1. vyučovací hodina Skupinová práce ▪ rozdělení do dvou skupin ▪ pojmová mapa – napište vše, co ovlivňuje lidský organismus ▪ čtení map a vysvětlování pojmů ▪ didaktická hra: žáci dostaly do skupin na lístečcích pojmy ( slova ), které mají rozdělit do dvou skupin - škodí x prospívá 2.vyučovací hodina ▪ Cvičení paměti: Žákům na dvacet sekund ukážeme obrázky potravin, pak je zakryjeme. Děti mají napsat tyto potraviny v pořadí, v jakém je viděly. ▪ diskuze o potravinách – původu, složení atd… ▪ děti dostanou obrázky určitých druhů potravin a měly se pokusit je poskládat podle energetického obsahu ▪ kontrola: vyhledávání energetických hodnot určených potravin na internetu ▪ sestavení zdravého jídelníčku na jeden den 3., 4. vyučovací hodina ▪ přesun do jídelny ▪ příprava pracovní plochy ▪ společná výroba ovocného salátu ▪ konzumace ▪ úklid ▪ přesun do třídy ▪ sepsání pracovního postupu ▪ celkové hodnocení 5. vyučovací hodina ▪ prezentace informací mladším žákům