Dombrovská Lenka 5. ročník, skupina A2, učitelství pro 1.st. ZŠ Školní rok 2007/08 UČO: 104715 1. Návrh projektu: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: |Týden zdraví | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Určeno pro: |3. třídu | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Autor: |Lenka Dombrovská | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Typ projektu: |podle délky: krátkodobý - třídenní | | | | | |podle prostředí: kombinace školní a mimoškolní | | | | | |podle počtu zúčastněných: společný | | | | | |podle organizace: více předmětový | | | | | |podle navrhovatele: uměle připravený | | | | | |podle informačních zdrojů: vázaný | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Smysl projektu: |Děti si uvědomí potřebu chránit a udržovat si své zdraví. Naučí se zdravě | | |se stravovat a zdravě žít. Dokážou pomoci zraněnému člověku. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Výstup: |Vytvoří plakát se zdravými potravinami. Připraví si samy zdravou svačinu. | | |Ošetří raněného. Dokáží přivolat RZS.. | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |Kognitivní: žáci: | |cíle: | | | |- se zorientují v nabídce různých druhů potravin | | | | | |- vědí, které potraviny jsou zdravé a které ne, vědí proč je tomu tak | | | | | |Afektivní: | | | | | |- dokážou zhodnotit svůj dosavadní jídelníček a životní styl udělat | | |případné změny | | | | | |Psychomotorické: | | | | | |- dokážou poskytnout první pomoc raněnému | | | | | |- umí si nachystat zdravou svačinu | | | | | |Sociální: | | | | | |- spolupracují v kolektivu třídy v průběhu projektu | | | | | |- aktivně se zapojují do diskuse s pozvanými hosty | | | | | |- při kontaktu s dospělými uplatňují zásadu slušného chování | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládáné |- co máme dnes na svačinu - rozhovor a zhodnocení zdravě/nezdravě | |činnosti: |nachystaných svačin (motivace) | | | | | |- brainstorming na téma zdravý životní styl | | | | | |- třídění obrázků zdravých a nezdravých potravin | | | | | |- výtvarné zpracování koláže na téma Zdravé potraviny | | | | | |- rozhovor o trávení a efektivním využití volného času | | | | | |- výtvarné zpracování zdraví prospěšných volno- časových aktivit | | | | | |- návštěva nemocnice - dětské oddělení a RZS | | | | | |- beseda s pozvanými pracovnicemi ČČK a praktické ukázky první pomoci | | | | | |- návštěva prodejen se zdravou výživou a diskuse nad nabízenými produkty | | | | | |- zdravý raut neboli ochutnávka zdravých potravin | | | | | |- beseda s pozvanou paní prodavačkou z obchodu zdravé výživy | | | | | |- domácí příprava zdravé svačiny a vyhodnocení té nejlepší, nejpestřejší | | |... | | | | | |- vytvoření malého jídelníčku zdravých svačin | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Organizace: |Hromadná výuka | | | | | |Skupinová práce. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |metody slovní - rozhovor, diskuse, vysvětlování, beseda, brainstorming | |výukové metody: | | | |metody názorně demonstrační - předvádění činnosti | | | | | |metody praktické - grafické a výtvarné činnosti | | | | | |metody řešení problémů | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané |obrázky potravin a barevné časopisy s obrázky potravin, papír velikosti | |pomůcky: |A1, nůžky, lepidlo, papíry velikosti A5, pastelky, fixy, | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob prezentace|plakát zdravých potravin, výtvarně zpracované volno-časové aktivity, | |projektu: |ukázky z jídelníčku zdravých svačin | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob hodnocení |- hodnocení v průběhu projektu učitelem a dětmi společně, co se nám | |projektu |líbilo, co jsme se dozvěděli, co nás překvapilo, co pro nás bylo nové, | | |jaké máme z toho pocity | | | | | |- hodnocení na závěr projektu učitelem a dětmi - celkový dojem z celého | | |týdne, co nového se žáci naučili, co je nejvíce zaujalo a co je nejvíce | | |zajímalo, překvapilo | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 2. Návrh realizace: Přestávky ve vyučování dle potřeby (přizpůsobit potřebám projektu) 1. den Svačina *Motivace: Co máte dnes na svačinu? Kdo ji má zdravou (rozhovor). Zdravé / nezdravé potraviny *Brainstorming *Třídění obrázků potravin, vystřihování dalších obrázků z časopisů, diskuse nad nimi, co obsahují, proč jsou zdravé nebo naopak nezdravé. *Tvorba plakátu s obrázky zdravých potravin. Vystřihování z časopisů a následné výtvarné zpracování. *Skupinová práce: Každá skupina vytvoří jednu část (dvojlist) jídelníčku, nakonec se dvojlisty spojí v knížku Rozdělení do skupin. *Tvorba svačinového jídelníčku - výroba knížky, která zůstane ve třídě k dispozici dětem. *Prezentace navržené svačiny. *Společné spojení listů do knihy. 2. den Návštěva nemocnice - dětské oddělení. *Prohlídka oddělení, seznámení se s chodem oddělení. *Rozhovor s lékaři a sestrami. Exkurze na rychlou záchrannou službu. *Prohlídka vozu RZS. *Rozhovor s lékaři a sestrami RSZ. Seznámení se s prací záchranářů apod. 3. den První pomoc *Beseda se členkami ČČK. *Ukázky první pomoci. *Děti si samy zkouší navzájem poskytnout první pomoc. Návštěva obchodů se zdravou výživou *Diskuse nad potravinami. *Které sami kupujeme? Které jsou vhodné pro děti na mlsání... Malé překvapení na konec *Uspořádání malého rautu - ukázka zdravého mlsání, svačiny atd. *Beseda s paní prodavačkou zdravé výživy. Zhodnocení celého projektu.