ZDRAVOTNÍ VÝCHOVA NA 1. STUPNI ZŠ (PROJEKT) Vypracovali: Ivana Hanková (učo 71860), Jakub Gottvald (učo 104321) Návrh projektu: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název: | Všichni jsme hvězdy! | | | | | | | |---------------------+----------------------------------------------------------------------| |Ročník: |2. - 3. ročník | | | | | | | |---------------------+----------------------------------------------------------------------| |Typ projektu: | + podle navrhovatele: uměle připravený | | | + podle počtu účastníků: společný | | | + podle informačních zdrojů: vázaný | | | + podle délky: krátkodobý | | | + podle prostředí: školní | | | + podle způsobu organizace: vícepředmětový | | | + podle účelu: problémový | | | | | | | |---------------------+----------------------------------------------------------------------| |Smysl projektu: |Základním předpokladem potlačení vzniku šikany ve třídě je pozitivní | | |klima třídy. Toto klima by měl učitel formovat už od prvního ročníku. | | |Kolektiv by měl držet pospolu, každý žák by měl čas od času zažít | | |pocit úspěchu. Žáci by se měli poznat navzájem, učitel by jim měl | | |pomoci odhalit jejich silné stránky, každý přece vyniká v něčem jiném.| | |Důležitá je spolupráce, respekt, úcta. Toto všechno má za úkol | | |rozvíjet projekt, který jsme nazvali „Všichni jsme hvězdy!“. Hlavní | | |náplní projektu bude dramatizace úloh novináře a „hvězdy“, která bude | | |doplněna dalšími podpůrnými a relaxačními činnostmi (vzhledem k věku | | |žáků). | | | | | | | |---------------------+----------------------------------------------------------------------| |Výstup: |Třídní časopis s rozhovory, fotografiemi a dalšími materiály | | |nasbíranými během dne o jednotlivých účastnících. | | | | | | | |---------------------+----------------------------------------------------------------------| |Předpokládané cíle: |kognitivní: | | | | | | + žáci odpovídají na otázky týkající se jejich osoby | | | + žáci reprodukují rozhovor | | | + žáci popisují situaci | | | + žáci diskutují ve skupině | | | + žáci uvedou hlavní charakteristiky jednotlivých rolí | | | + žáci pojmenují klady a zápory daných rolí | | | + žáci zhodnotí práci v jednotlivých fázích projektu | | | + žáci zformulují vyjádření, k čemu vlastně projekt sloužil | | | + žáci ocení spolužáky | | | + žáci si připraví otázky na interview | | | + žáci analyzují povahu hvězdy, kterou zastupují | | | | | | | | | | | |afektivní: | | | | | | + žáci shromažďují údaje a informace důležité pro výstup projektu | | | + žáci přejímají různé role během projektové výuky | | | + žáci vedou rozhovor | | | | | | | | | | | |psychomotorické: | | | | | | + žáci vyhledávají vhodné zástupné rekvizity pro svou roli | | | + žáci hrají svou roli | | | + žáci vytvářejí novinový článek (interview) v písemné podobě | | | | | | | | | | | |sociální: | | | | | | + žáci spolupracují ve skupině/ve dvojici | | | + žáci si rozdělují role ve skupině/ve dvojici | | | + žáci navrhují a řídí společnou činnost | | | + žáci pracují na společném výstupu | | | + žáci komunikují v rámci skupiny | | | + žáci akceptují možnosti jednání | | | + žáci společně uskutečňují činnost | | | + žáci si sdělují svá stanoviska | | | + žáci napodobují způsoby chování a jednání specifické pro určitou | | | roli | | | | | | | |---------------------+----------------------------------------------------------------------| |Předpokládané | + nepřipravený rozhovor (U – Ž) | |činnosti: | + připravený rozhovor (Ž – Ž) | | | + hra rolí | | | + psaní | | | + dokumentování (focení, natáčení na kameru) | | | + vyjadřování pozitivního hodnocení spolužáků | | | + diskuze | | | | | | | |---------------------+----------------------------------------------------------------------| |Organizace výuky: | + Hromadná (frontální) výuka | | | + Skupinová (kooperativní) výuka | | | + Partnerská výuka | | | + Individuální výuka | | | | | | | |---------------------+----------------------------------------------------------------------| |Předpokládané výukové|I. Metody slovní: | |metody: | | | |a) monologické metody – popis, vysvětlování | | | | | |b) dialogické metody – rozhovor, diskuze, brainstorming | | | | | |c) metody práce s textem | | | | | |II. Metody praktické: | | | | | |a) grafické a výtvarné činnosti | | | | | |III. Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků: | | | | | |a) metody sdělovací | | | | | |b) metody samostatné práce žáků | | | | | | | |---------------------+----------------------------------------------------------------------| |Předpokládané | + digitální fotoaparát (případně kamera) | |pomůcky: | + mikrofon (jako) | | | + zástupné rekvizity pro role | | | + občerstvení | | | + papíry | | | + psací potřeby, pastelky, fixy | | | | | | | |---------------------+----------------------------------------------------------------------| |Způsob prezentace | + ústní průběžná prezentace výsledků individuální a skupinové práce | |projektu: | pro spolužáky a učitele | | | | | | + výsledné „noviny/časopis budou vystaveny ve třídě (každé dítě může| | | dostat i svůj vlastní výtisk, např. na konci roku) | | | | | | | |---------------------+----------------------------------------------------------------------| |Způsob hodnocení: | + ústní hodnocení učitele v průběhu a závěru projektu | | | + vzájemné ústní hodnocení spolužáků | | | | | | | |---------------------+----------------------------------------------------------------------| |Kriteria hodnocení: | + spolupráce ve dvojicích | | | + estetická stránka výstupu | | | + práce v průběhu projektu | | | + reakce na učitelovy podněty | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Fáze projektu: 1. vyučovací hodina: U přijde do třídy, pozdraví se s žáky. „Děti, běžte se posadit dozadu na koberec. Právě sem přijeli z televize, paní reportérka se mě ptala, jestli by se vás nemohla přijít na něco zeptat, tak tady chviličku vydržte a já se zajdu podívat ke mně do kabinetu, jestli už mají zapojené mikrofony, a přivedu je.“ U odejde za dveře, kde převezme roli reportérky (zástupné rekvizity – mikrofon (jako), např. brýle, šála, šátek, klobouk, čepice, jiné sako apod.) a vrátí se do třídy jako jiný člověk. (Pokud je to možné, bylo by vhodné mít s sebou vypůjčeného ještě jednoho člověka, který by vše natáčel na kameru.) Děti U samozřejmě poznají, diví se, mají otázky, ale U hraje svou roli na 100%. „Dobrý den, děti. Jmenuji se Kateřina Veselá, jsem z televize Nova. Právě natáčíme dokument a výjimečných dětech a vidím, že když paní učitelka říkala, že jich má plnou třídu, tak vůbec nepřeháněla. Já bych se vás ráda na něco zeptala, takže žádný strach, jenom odpovídejte pěkně nahlas do mikrofonu. Té kamery si nevšímejte. Tak třeba ty. Jak se jmenuješ? Kam chodíš do školy? Do které třídy? Které předměty jsou tvé nejoblíbenější? Máš sourozence? Jak jsou staří? Jak se jmenují? (a jiné běžné otázky tak, aby se pokud možno vystřídali všichni žáci) Pak se reportérka rozloučí a vrátí se zpět U. „Promiňte, trochu jsem se zdržela, vařila jsem kávu štábu… Ale paní reportérka říkala, že jste byli moc šikovní. Co jste tady vlastně dělali, když jsem tu nebyla?“ Děti se hlásí, popisují rozhovor. U nešetří obdivem, vyptává se na podrobnosti, co se jim nejvíc líbilo, jak se cítili, jestli si myslí, že je jednodušší být reportér nebo „hvězda“ atd. 2. vyučovací hodina: Po úvodní hodině si vyzkoušíme, jaké je to být opravdovou star. U vezme procházky, děti se chytnou za konce a mají za úkol se rozmotat a rozdělit se tak do dvojic. Každý z dvojice si určí, čím chce být – jestli hvězdou nebo novinářem/reportérem. (Později se role vymění.) Žáci se rozdělí na 2 skupiny – skupina novinářů a skupina hvězdiček. Pokusíme se s dětmi přijít na to, jak přesně to probíhá, než vyjde článek v novinách. U přinese výstřižky interview z časopisů (Bravo apod.), stačí okopírované. Skupina novinářů si všímá především textů, otázek, skupina hvězd odpovědí, fotografií. Dále novináři i hvězdy dostanou VIP kartičky, na které si napíší svoje jméno a povolání, tzn. hvězdy se musí rozhodnout, v jaké oblasti chtějí vynikat (zpěvák, herec, sportovec, politik…). S pomocí U vytvoří obě skupiny pomocí myšlenkové mapy pořadí úkonů, které jsou podle nich důležité pro správný průběh celé akce. Nejprve se musí zkontaktovat (písemně, telefonicky), vybrat místo setkání (zpravidla kavárna, doma?), připravit se na samotné interview (hvězda se musí připravit na fotografování, novinář si musí připravit osnovu, seznam otázek), objednat fotografa…. Hlavně: všechno je sice jenom jako, ale snažte se, aby to vypadalo jako doopravdy. Poté se jdou hvězdy připravit (zástupné rekvizity), novináři si připravují otázky. U připraví stolečky – ubrousky, sušenky, šťáva/čaj… Novináři budou obsluhovat hvězdy. Proběhne interview, U mezitím vyfotí (dig. foťák) všechny hvězdy. 3. vyučovací hodina: Role se vymění. Skupiny to teď budou mít o něco jednodušší, protože se mohou inspirovat předchozí skupinou. Ale také mohou opakovat jejich chyby. Proto je důležité, aby U zdůrazňoval originalitu. Vést je k tomu, aby to udělali JINAK, než ten druhý z dvojice. Jinak se celý průběh opakuje. 4. vyučovací hodina: Tuto hodinu budou všichni opět novináři, budou pracovat na finální verzi rozhovoru pro zítřejší výtisk časopisu …. (vymyslet název). 5. vyučovací hodina: V této hodině proběhne reflexe. Co je lepší? Být novinářem nebo hvězdou? Všechno má svá pozitiva i negativa (jaká?). Co je vlastně dobré na tom být hvězda? (lidé vás obdivují, mají vás rádi, fandí vám, jste v něčem opravdu dobří, jste úspěšní, máte hodně peněz, popularitu…) Hra – přilepit papír na záda, tužkou napiš co nejvíce spolužákům na jeho papír, co se ti na něm nejvíc líbí (vzhled, vlastnost, dovednost…). Žáci si poté sednou do kruhu. U se ptá. Co si myslíš, že ti tam spolužáci napsali? (rozvoj pozitivního myšlení). Přečti si to. Jsi překvapený nebo jsi to čekal? Závěr: je důležité nacházet na lidech to dobré, každý je lepší, šikovnější na něco jiného, někdo zvládá méně věcí, někdo více, ale to není měřítko. Na každém se totiž dá nalézt něco dobrého. Poznámka: Rozdělení do vyučovacích hodin je pouze orientační, čas lze přizpůsobit vzhledem k pracovnímu vytížení žáků, přestávky je možno dělat průběžně.