PdF MU Brno Učitelství 1. stupně ZŠ Název projektu: Znáš své tělo? Student: Hana Pluháčková, Erika Nesvadbová, Lucie Skácelíková, Libuše Šindelková Typ studia: PS Skupina: D Ročník: V. Školní rok: 2007/2008 NÁVRH PROJEKTU +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Název: |Znáš své tělo? | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | Autoři: |Hana Pluháčková, Erika Nesvadbová, Lucie Skácelíková, Libuše Šindelková | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |§ Podle organizace: vícepředmětový | | | | | |§ Podle navrhovatele: kombinovaný | | | | | |§ Podle účelu: konstruktivní (práce s informacemi) | | | | | Typ projektu: |§ Podle délky: krátkodobý | | | | | |§ Podle prostředí: školní | | | | | |§ Podle počtu zúčastněných: společný | | | | | |§ Podle informačních zdrojů: kombinace volného a vázaného | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | Smysl projektu: |Děti se seznámí s funkcemi orgánů lidského těla. Své získané zkušenosti | | |předají prostřednictvím prezentace ostatním žákům. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |Děti vytvoří na velký arch papíru obrys lidského těla s oddělitelným | | Výstup: |lidskými orgány. A vznikne také ke každému tělu (4 skupiny) encyklope-die | | |lidského těla. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |kognitivní: | | | | | |- žák rozezná a umí pojmenovat 6 lidský orgánů | | | | | |- žák popíše alespoň 2 lidské orgány | | | | | |- žák formuluje alespoň 4 znaky správné hygieny | | | | | | | | | | | |afektivní: | | | | | |- žák vysvětlí činnost jednotlivých lidských orgánů | | | | | |- žáci zdůvodní, proč dodržovat hygienické návyky | | Předpokládané | | | cíle: | | | | | | |psychomotorické: | | | | | |- žáci zhotoví na arch papíru obrys lidského těla | | | | | |- žáci vytvoří makety lidských orgánů | | | | | |- žáci pracují na společné encyklopedii lidského těla | | | | | | | | | | | |sociální: | | | | | |- spolupracují ve skupině v průběhu projektu | | | | | |- žák prezentuje funkci daného orgánu mezi žáky | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |- žáci si vyberou téma projektu, které by je zajímalo | | | | | |- příprava teoretického plánu projektu – třídění informací | | | | | Předpokládané |- výroba pojmové mapy | | činnosti: | | | |- nakreslení obrysu lidského těla | | | | | |- zhotovení lidských orgánů a sběr informací | | | | | |- prezentace zjištěných informací a výrobků | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |Na začátku – žáci si zvolí název projektu – na lístky napíšou, co by je | | |nejvíce zajímalo (jaká část těla – utvoření skupinek). | | | | | |Projekt do 4 vyučovacích hodin | | | | | |1. vyučovací hodina | | | | | |– rozdělení do skupin, ve kterých budou pracovat po dobu celého projektu | | |(modrá, zelená, hnědá) | | | | | |- Pojmová mapa – Co víte o lidském těle? | | | | | |- Žákům ukážeme kostru a maketu lidského těla. U každého orgánu uvedeme| | |název a základní informace. | | | | | |2. vyučovací hodina | | | | |Organizace výuky:|- Povídaní o hygieně a smyslech | | | | | |- Hra ve skupinách na zkoušku smyslů (zrak, chuť, hmat) | | | | | |3. vyučovací hodina | | | | | |- vlastní vyhledávání a shromažďování informací | | | | | |- tvorba lidských orgánů | | | | | |- lepení orgánů na obrys lidského těla | | | | | |4. vyučovací hodina | | | | | |- relaxační chvilka formou písně Hlava, ramena… | | | | | |- doplnění pojmové mapy – zpětná vazba o nových poznatcích | | | | | |- prezentace každé skupiny a jejich vytvořené encyklopedie | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |- metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování | | | | | |- metody názorně demonstrační – předvádění makety lidského těla a | | Předpokládané |pozorování lidských orgánů | | výukové metody: | | | |- metoda praktická – grafické a výtvarné činnosti | | | | | |- didaktická hra | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |- kartičky pro organizaci (rozdělení do skupin) | | | | | |- karty se základními informacemi o jednotlivých lidských orgánech | | | | | |- maketa lidského těla | | | | | |- balicí papír | | Předpokládané | | | pomůcky: |- archy tvrdého papíru | | | | | |- guma na přilepení orgánů | | | | | |- encyklopedie | | | | | |- nástěnné obrázky | | | | | |- potraviny, 7 předmětů pro zkoušku hmatu, popsané karty pro zkoušku | | |zraku | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob prezentace| | | projektu: | | | |- Ústní a praktická prezentace vlastních výrobků. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Způsob hodnocení:|- Učitel hodnotí ve třídě – ústně a průběžně při práci a na závěr zhodnotí| | |výstup a prezentace žáků a originalitu výrobků. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | |- průběh – respektování rolí ve skupinách | | Kriteria | | | hodnocení: |- výstup – lidské tělo + encyklopedie | | | | | |- podmínky: ohleduplné chování vůči ostatním spolužákům a skupinám | +--------------------------------------------------------------------------------------------+