I. NÁVRH PROJEKTU Název: Já a drogy Autor: Václava Zajícová, 5. ročník KS PdF MU Brno Realizace: 3. ročník ZŠ Mikulova, Praha školní rok 2007/ 2008 délka projektu: Projekt krátkodobý prostředí projektu: projekt školní počet zúčastněných: společný (třídní) podle organizace: vícepředmětový podle navrhovatele: kombinace žákovského a uměle připraveného účel projektu: směřující k získání dovedností a znalostí informační zdroj: kombinace volného a vázaného typu O/ VVC: rozlišuje manipulativní nátlak reklamy a účelové jednání jednotlivých skupin O/ uvede zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek, provozováním hazardních her a posoudí souvislosti mezi jejich zneužíváním a životní perspektivou mladého člověka O/ projevuje zdravé sebevědomí a preferuje ve styku s vrstevníky pozitivní životní cíle, hodnoty a zájmy O/ uplatňuje osvojené modely chování při kontaktu s návykovými látkami návykové látky - rizika jejich zneužívání, podpůrné a stimulační látky ve sportu, patologické hráčství, práce s počítačem; sociální dovednosti a způsoby odmítání návykových látek; návykové látky a bezpečnost v dopravě, návykové látky a trestná činnost; služby odborné pomoci, první pomoc při otravě alkoholem a jinými návykovými látkami O/ uplatňuje způsoby bezpečného chování v sociálním kontaktu s vrstevníky, při komunikaci s neznámými lidmi, v konfliktních a krizových situacích a v dalších situacích ohrožujících zdraví, v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc Afektivní -Prohloubit vnímání rizika zneužívání návykových látek, vést k uvědomělému přístupu při kontaktu s návykovými látkami Sociální - Podnítit aktivitu, tvořivost a spolupráci ve skupině. Psychomotorické - Prohloubit vnímání rizika zneužívání návykových látek, vést k uvědomělému přístupu při kontaktu s návykovými látkami. Kognitivní - Pochopení rozdílu mezi člověkem, kterého chování je ovlivněno návykovou látkou a člověkem, který jedná spontánně bez návykové látky. Dovednosti: Rozpoznání člověka pod vlivem návykové látky od člověka nemocného. Využití poznatků a vyhledávání na internetu. Rozvíjení estetického cítění ke svému okolí, rozlišení rozdílů při vnímání události jednotlivými smysly, umění zobrazit a vyjádřit své prožitky, pocity. Výstup: Nově získané poznatky o o návykových látkách Smysl projektu: Rozpoznání návykové látky - rizika jejich zneužívání, podpůrné a stimulační látky ve sportu, patologické hráčství, práce s počítačem; sociální dovednosti a způsoby odmítání návykových látek; návykové látky a bezpečnost v dopravě, návykové látky a trestná činnost; služby odborné pomoci, první pomoc při otravě alkoholem a jinými návykovými látkami. Výstup: Projekt – Já a drogy Předpokládané výukové metody: metody slovní (rozhovor, diskuse, metody práce s textem), metody praktické - grafické a výtvarné činnosti, pracovní činnosti ,metody názorně demonstrační - dramatizace metody řešení problémů metody diskusní metoda opakování a procvičování Organizace: skupinová výuka - práce ve dvojicích, skupinová výuka -, ve třídě, hromadná výuka - třída, počítačová učebna, prostory školy Předpokládané pomůcky: encyklopedie, internet, knihy Způsob prezentace projektu: Prezentace zjištěných informací a vytvořených textů, výstavka pracovních listů Způsob hodnocení: Zhodnocení jednotlivých prací a získaných vědomostí dětmi, nové náměty pro pokračování, uspořádání výstavky, zhodnocení projektu učitelem - jak se pracovalo, pocity, šikovnost při vyhledávání, originalita,spolupráce II. REALIZACE PROJEKTU 1. Charakteristika třídy: počet dětí: 22 počet chlapců: 10 počet dívek: 12 1.Charakteristika třídy: Tuto třídu si vedu od 1. ročníku. Vzhledem k tomu, že děti jsou od 1. třídy vedeny ke spolupráci a pracují ve vícečetných skupinách , nebyl pro ně problém vzájemné spolupráce a hodnocení. 2. Průběh projektu: Naše škola uskutečnila projekt Já a drogy. Žáci 2. stupně, pod vedením mé zkušené kolegyně, si vyrobili kostýmy cigaret, kostlivce a policejní zásahové jednotky. Učitelé žáky shromáždili na chodbě, která se za malou chvíli stala jevištěm. Začali tu procházet žáci převlečení za cigarety a snažili se gestem ruky k sobě nalákat mladšího spolužáka, kterého si odváděli po chodbě za ruku s sebou. Ti, kteří se nechali zlákat a „ cigaretě“ podali ruku, měli vzápětí otřesný zážitek. Směrem k nim přicházela „smrt“ a přebírala si tyto žáky od „cigaret“. V tu chvíli ale vyběhlo odkudsi policejní komando (žáci měli opravdické uniformy vypůjčené od policie), které okamžitě „cigarety“ zneškodnilo a zavřelo do připraveného "vězení". Některé děti mělo možnost zachránit, pro jiné už bylo pozdě.. Výtvarná výchova Na tuto dramatizaci bude navazovat výtvarná výchova, ve které žáci budou malovat na téma Boj s drogami. Žákům necháme volný prostor, aby každý mohl vyjádřit své pocity, případně zkušenosti. Český jazyk V českém jazyku s žáky napíšeme úvahu, jak drogy škodí lidem(kterak poškozují lidské tělo), žáci mají možnost se vyjádřit ke svému nejbližšímu okolí. Matematika V matematice spočítáme, kolik stojí různé značky cigaret a kolik korun prokouří rodiče či sourozenci. Prvouka V prvouce rozvedeme živou diskusi o tom, jak vypadá člověk závislý na cigaretách a dalších drogách, že neškodí jen sobě, jak může těhotná žena uškodit nenarozenému dítěti, ukážeme si první pomoc v situacích, kdy je člověk přímo ohrožen na životě. Diskuse se bude týkat i lidí, kteří jsou diabetici a nelze dětmi rychle rozpoznat, o co se zde jedná. Úkol na doma: Děti dostanou za úkol doma najít co nejvýstižnější text, charakterizující závislého člověka, člověka, který prohrává svůj boj s návykovou látkou. Dramatická výchova Nechtěné setkání s dealery, rozhovor s rodiči o problému, pomoc kamarádovi atd. Lv Přání dětí lidem, kteří se snaží vymanit ze zajetí návykových látek. Tělesná výchova Překážková dráha s nejrůznějšími handicapy, běh terénem s kamarádem, atd. PC Zjišťování účinků jednotlivých návykových látek, v jakém množství je která droga smrtelná, kdy se stává návykovou, atd.