Geografie rekreace a cestovního ruchu Vyučující: Mgr. Petr Knecht Podmínky k zápočtu: Docházka do seminářů (2/3) Zpracování odborné studie o tematice geografie rekreace a cestovního ruchu v učebnicích zeměpisu dle připraveného vzoru* Prezentace výzkumných zjištění v diskusi na semináři Odevzdání odborné studie do 31. 10. 2007 (do odevzdávárny ve studijních materiálech předmětu na IS.MUNI.CZ) * Odborné studie je možné připravovat a prezentovat ve dvojici Výuka proběhne ve středu 28.11., 5.12. (příp. 12.12.) od 7:55 do 8:40 hod. v učebně 5a. V případě nedodržení podmínek zápočtu bude v souladu se Studijním a zkušebním řádem MU (paragraf 18, odstavec 1 a 2) vypsán v lednu 2007 jeden opravný termín. Součástí opravného termínu bude mimo obhajoby odborné studie i zápočtový test (vysokoškolská znalost problematiky geografie rekreace a cestovního ruchu). Vážení studenti, dodržte prosím veškeré uvedené pokyny (zejména co se týče data odevzdání a délky práce – doporučuji rozsah 4 – 5 stran). V případě jakýchkoliv nesrovnalostí budu ráce nekompromisně vracet. Forma zpracování seminární práce: písmo Times New Roman vel. 12; řádkování 1,5; okraje 2,5. Do celkového rozsahu práce není započítán titulní list. Seminární práce odevzdávejte, prosím, v elektronické podobě na IS.MUNI.CZ ve studijních materiálech předmětu ve složce ODEVZDÁVÁRNA. OSNOVA POŽADOVANÉ ODBORNÉ STUDIE JE UVEDENA NÍŽE!!!! Petr Knecht Knecht@ped.muni.cz Konzultace: Po 15:00-16:00 (jen v nejnutnějších případech) Rekreace a cestovní ruch v učebnicích zeměpisu pro základní školy[PK1] Osnova: 1. Proč vyučovat rekreaci a cestovnímu ruchu? (rozsah 0, 5 – 1 strana[PK2] ) 2. Geografie rekreace a cestovního ruchu v praxi – analýza učebnic (tabulka + komentář rozsah 2-3 strany[PK3] ) Stručné zdůvodnění výběru učebnic a jejich charakteristika. Tab. 1 Srovnání učebnic zeměpisu určených pro stejný ročník ze tří různých nakladatelství (tematika cestovního ruchu) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Učebnice A | Učebnice B |Učebnice C| | (Herink, Valenta 2004) | (Klappacher a kol. 2000) | | |-------------------------------------+-------------------------------------------+----------| |Městská sídla |Tváře měst | | |-------------------------------------+-------------------------------------------+----------| |Urbanizace, sídelní jednotky – obecná|Sídelní jednotky, světová velkoměsta, | | |charakteristika, definice. |urbanizace – obecná charakteristika, | | | |definice. | | | | | | | |Nezadržitelná expanze měst na příkladu Sao | | | |Paula. Životní příběh chlapce z tamní | | | |chudinské čtvrti. | | |-------------------------------------+-------------------------------------------+----------| |Územní struktura měst – obecná |Územní struktura měst – charakteristika | | |charakteristika městských zón. Rozvoj|městských zón na příkladu terče (obrazové | | |měst. |schéma). | | |-------------------------------------+-------------------------------------------+----------| |Funkce měst. |Hlavní město Nigérie Lagos pod | | | |drobnohledem. Možné rozvojové programy pro | | | |slumové oblasti. | | | | | | | |Paříž: Miliony obyvatel se stěhují do | | | |blízkého zázemí města. Jak zabránit | | | |každodennímu dopravnímu kolapsu při jejich | | | |každodenním dojíždění do zaměstnání? | | | | | | | |New York – hlavní město světa? Turista | | | |v milionovém městě. Jak v New Yorku | | | |nezabloudit? | | | | | | | |Bratsk – typický příklad socialistického | | | |plánování. | | | | | | | |Singapur – modelové velkoměsto. Územní | | | |plánování v praxi. | | |-------------------------------------+-------------------------------------------+----------| |Zázemí měst – periferie – obecná |Názory občanů i žáků. Město vs. periferie. |[PK4] | |charakteristika. Městský způsob |Terénní výuka – sociologický průzkum. | | |života. | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Na základě srovnání učebnic je patrné[PK5] … 3. Návrhy zlepšení obsahu učebnic (0,5-1 strana[PK6] ) 4. Literatura[PK7] : HERINK, J.; VALENTA, V. Současný svět. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2004. KLAPPACHER, O.; FISCHER, I.; FISCHER, R. Plan Quadrat Erde. Wien : VBK, 2000. ------------------------------- [PK1]Název odborné studie je pro všechny stejný [PK2]Stručná úvaha proč je téma důležité [PK3]Kapitola spočívá ve vyplnění a okomentování níže uvedené tabulky na základě prostudování tematiky rekreace a cestovního ruchu v učebnicích pro ZŠ určených pro stejný ročník žáků ze tří různých nakladatelství. [PK4]Tematika sídel je v tabulce jen pro příklad, veškerý žlutý text vymažete a doplníte zde výsledná zjištění z vámi provedené analýzy učebnic. Rozsah tabulky maximálně 1 str. A4. [PK5]Zde pod tabulkou doplníte vyčerpávající komentář svých zjištění, jedná se o vzájemné SROVNÁNÍ učebnic, nikoliv o výčet!!! Srovnání by mělo být objektivní. [PK6]co v učebnicích chybí, co by se dalo zpracovat lépe, atraktivněji, co by bylo možné vypustit atp. Zde je možné učebnice subjektivně zhodnotit. [PK7]Zde doplníte veškerou použitou literaturu dle normy ISO 690 dle normy ISO 690; celou normu najdete na www stránkách http://beta.pedf.cuni.cz/biblcit.htm nebo v časopise Pedagogika 2001, č. 3.