Dotazníkové šetření - Proč učit geografii (zeměpis) ? Příští rok tomu bude 200 let, kdy se ve školách v našich zemích objevily první učebnice zeměpisu a tento vyučovací předmět si našel místo ve vzdělávání obyvatelstva. Nejprve to bylo na obchodních akademiích a živnostenských školách a později i na školách základních. Jeho zavedení si vynutila doba a nejprve i odborné zaměření škol. Doba také obsah výuky zeměpisu neustále mění. V souvislosti s rozvojem průmyslu a humánní geografie přinesla ve 20. letech obsahové obohacení vyučovacího předmětu zeměpis o „Hospodářský zeměpis“. Současná doba a rozvoj komunikačních technologií obohatil geografii opět o nové směry, které jsou využívány mnoha dalšími obory. Je to zejména Geoinformatika, Globální poziční systém – GPS a Dálkový průzkum Země – DPZ. Se všemi těmito směry jsme neustále konfrontováni i ve všedním životě. Satelitní navigaci používá velké množství řidičů, GIS – geografické informační systémy se používají ve státní správě apod. Položili jsme si tedy otázku: Co nám výuka geografie (zeměpisu) dala pro život? Rozumíme lépe zprávám v novinách či v televizi? Jak jsou pro nás důležité mapy? Umíme se lépe orientovat ve světě, máme základní vědomosti o lidech, přírodě, krajině, kde bydlíme? Prosíme, věnujte chvíli Vašeho času a pokuste se zamyslet nad otázkami v dotazníku. I Vaše soudy budou určovat další směřování výuky geografie (zeměpisu). Malá část dotazníku se týká také Vašeho zájmu o to, co se Vaše děti učí ve škole a srovnání s tím, co jste se učili Vy. Věk Pohlaví dosažené vzdělání profese 1. zeměpis jsem měl na ZŠ, SŠ, VŠ 2. Které poznatky ze zeměpisu využívám v osobním životě ? - Do volných kolonek nebo na zadní stranu dotazníku specifikujte konkrétní poznatky, či témata. +--------------------------------------------------------------------------------------+ | Téma |velmi často|často|občas|téměř vůbec ne|vůbec ne| |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Poznatky o Zemi a vesmíru | | | | | | | | | | | | | |Pohyby Země, čas a kalendář… | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Základy kartografie a topografie | | | | | | | | | | | | | |Práce s různými druhy map… | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Regionální zeměpis světadílů a oceánů | | | | | | | | | | | | | |Poznávání světa a způsobu života | | | | | | |v jiných zemích… | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Regionální zeměpis ČR | | | | | | | | | | | | | |Poznávání místa, kde žijeme… | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Krajina a životní prostředí | | | | | | | | | | | | | |Poznávání vazeb mezi člověkem a | | | | | | |přírodním prostředí… | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Obecný fyzický zeměpis | | | | | | | | | | | | | |Poznávání přírodního prostředí a jeho | | | | | | |vlivu na člověka | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Obecný socioekonomický zeměpis | | | | | | | | | | | | | |Poznávání činnosti člověka a jejího | | | | | | |vlivu na prostředí… | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Jiné poznatky – | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Jiné poznatky – | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Jiné poznatky – | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------+ 3. Které poznatky ze zeměpisu využívám ve svém zaměstnání. 4. Které poznatky ze zeměpisu mi chybí a škola mi je nepředložila. 5. Které poznatky ze zeměpisu považuji za důležité. 6. Zajímá Vás, co se Vaše děti učí v zeměpise ? 7. Liší se nějak obsah zeměpisného vzdělávání od toho, co jste se učili Vy ?