Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Pokyn děkana č. 3/2007 k realizaci závěrečných (bakalářských, diplomových, rigorózních a disertačních) prací 1. Podle článku 22 odst. 3 Studijního a zkušebního řádu MU (dále jen SZŘ MU) je podmínkou přístupu k obhajobě bakalářské nebo diplomové práce její předchozí zveřejnění podle článku 38 odst. 2. Odevzdáním bakalářské nebo diplomové práce se rozumí uložení její elektronické formy do IS MU a dvou tištěných exemplářů vedoucímu katedry (pověřenému pracovníkovi), kde byla práce realizována. Rigorózní a disertační práce (čl. 30 odst. 4) se předkládá elektronicky prostřednictvím IS MU a ve třech tištěných vyhotoveních na oddělení pro výzkum, vývoj a vnější vztahy děkanátu PdF MU. Jeden exemplář je, po úspěšném obhájení, archivován v ústřední knihovně PdF MU. V souladu s ustanoveními článků 22, 30 a 36 SZŘ MU níže stanovuji další podmínky pro realizaci a odevzdávání závěrečných prací na PdF MU. 2. Učitel zadá rámcová témata závěrečných prací do IS podle algoritmu: Studium ® Rozpisy studentů ® Přehled balíků s tématy/variantami. Témata mohou být zadána jako zveřejněná nebo nezveřejněná. Nezveřejněná témata nejprve odsouhlasí vedoucí katedry a teprve pak jsou zveřejněna. Téma závěrečné práce včetně vedoucího práce může navrhnout také student. Vedoucí práce následně uvedené téma odsouhlasí. Agenda v IS MU umožňuje vedoucím kateder kontrolu témat. 3. Student si volí téma bakalářské nebo magisterské závěrečné práce nejpozději na počátku semestru (tj. ve 3. semestru bakalářského, v 7. semestru magisterského a v 1. ročníku navazujícího magisterského studia), který předchází dvěma posledním semestrům příslušného studia. V tomto semestru vypracuje podrobný Projekt závěrečné práce (dále jen projekt) – struktura projektu viz Příloha 1. Po posouzení projektu vedoucím práce je projekt zanesen v IS MU: Studium ® Rozpisy studentů ® Přehled balíků s tématy/variantami. (V případě, že projekt obsahuje více než 4000 znaků, provede student pro potřeby IS MU patřičné zestručnění.) Za schválený projekt student obdrží zápočet z předmětu, ke kterému se závěrečná práce vztahuje (např. Závěrečná práce 1; přesný název předmětu poskytne příslušná katedra). 4. Student v následujícím období zapisuje předmět, jehož prerekvizitou je splnění předmětu Závěrečná práce 1, resp. předmětu ekvivalentního. V tomto semestru a v semestru následujícím zpracovává závěrečnou práci. Prerekvizitou předmětu Závěrečná práce 3 je předmět Závěrečná práce 2. 5. Termín pro odevzdání (podle článku 38 SZŘ MU) diplomových bakalářských a diplomových magisterských prací je pro jarní semestr stanoven nejpozději na 20. duben, pro podzimní semestr nejpozději na 10. prosinec. Pro kombinované studium Speciální pedagogiky a Učitelství pro 1. stupeň ZŠ je termín stanoven na 20. červenec. Rigorózní a doktorské práce se odevzdávají na základě pokynů oddělení pro výzkum, vývoj a vnější vztahy děkanátu PdF MU. Způsob odevzdání závěrečných prací koordinují vedoucí kateder. 6. V termínech uvedených v bodu 5 tohoto pokynu student odevzdá tištěné exempláře závěrečných prací (viz bod 1 Pokynu) a současně vloží elektronickou verzi práce do IS MU, a to včetně požadovaných náležitostí (tj. vč. příloh, získaných dat atp.). Obě verze, tištěná i elektronická, musí být obsahově shodné. 7. Před podáním přihlášky k obhajobě student vyplní definitivní název závěrečné práce a název práce v anglickém jazyce. Vedoucí katedry doplní oponenty. Pověřený pracovník záznam přesune do agendy studijního oddělení a student vloží práci. Studijní oddělení zkontroluje naplnění Archivu práce a zveřejní ji. 8. Postup vkládání závěrečné práce do IS MU: Osobní administrativa ® Student ® Věci týkající se celého studia: (Nové) – Vkládání závěrečných prací do IS MU. Student může závěrečnou práci vložit do IS MU, je-li zaveden název a jméno vedoucího diplomové nebo bakalářské práce v aplikaci Závěrečná práce. Podrobnější popis vkládání prací do informačního systému je dosažitelný přímo v rámci IS MU (www.is.muni.cz). 9. Po ohodnocení práce jejím vedoucím a oponenty již student s obsahem práce manipulovat nemůže. 10. Pověření pracovníci kateder vyberou od studentů závěrečné práce v tištěné podobě a zkontrolují, zda práce byla vložena se všemi náležitostmi do IS MU. Provedou kontrolu existence podobných dokumentů (možných plagiátů). Následně vedoucí závěrečné práce provedou v IS MU zápis o ukončení předmětu Odevzdání diplomové práce. 11. Vedoucí katedry (pověřený pracovník) zajistí zavedení posudků vedoucího závěrečné práce a oponentů do IS MU. Posudky musí být k dispozici (studentovi i v IS MU) nejméně 3 pracovní dny před konáním obhajoby bakalářské či diplomové práce. Po ukončení obhajob jsou tištěné exempláře studentovi vráceny. Posudky rigorózních a disertačních prací musí být studentovi k dispozici nejméně 7 pracovní dní před konáním obhajoby. Jeden výtisk rigorózní nebo disertační práce je, po obhajobě, uložen do ústřední knihovny PdF MU, další jsou vráceny studentovi. 12. Tento pokyn je od akademického roku 2007/2008 závazný pro studenty 1. ročníků bakalářských, magisterských a navazujících magisterských studijních programů. Na ostatní studenty PdF MU se vztahuje možnost výjimky z vybraných bodů pokynu. Pro zaměstnance PdF MU je závazný dnem vstupu v platnost. Doporučení pro návaznost závěrečných prací: Bakalářskou práci je možné pojmout jako důkladnou rešerši ke zvolenému tématu. Z výsledků rešerše, tj. z kritického zhodnocení aktuálního stavu řešení či poznání dané problematiky, je možné vyvodit výzkumný nebo tvůrčí cíl pro navazující práci diplomovou. Případná rigorózní nebo disertační práce pak může koncepčně i výzkumně navázat na magisterskou práci a přinést hodnotné obohacení teorie a praxe v dané oblasti. Platnost pokynu od 5.10. 2007 Doc. RNDr. Josef Trna, CSc. děkan PdF MU Příloha: tiskopis projektu závěrečné práce Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Projekt závěrečné práce bakalářské - diplomové – rigorózní - doktorské[1] Autor projektu, UČO Studijní program, obor Datum předložení projektu Téma práce česky Klíčová slova česky Téma práce anglicky Klíčová slova anglicky Vedoucí práce Katedra OSNOVA PROJEKTU 1. Vymezení řešené problematiky a základních pojmů (dle tématu práce) 2. Shrnutí dosavadního stavu řešení či poznání (stručná rešerše, východisko pro cíl práce, formulace výzkumných problémů apod.) 3. Cíl práce 4. Pracovní postup (přístup k řešení, metody, techniky, nástroje apod.) 5. Organizační, materiální a finanční zabezpečení práce (časový harmonogram práce aj.) 6. Předpokládané využití výsledků (způsoby prezentace, publikace apod.) 7. Seznam literatury a odkazů (citované a výchozí informační zdroje) ________________________________ [1] nehodící se vymažte